Art. 51. (uchylony).

Art. 51a. 1. Działalność gospodarcza w zakresie przechowywania
dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie
przechowywania, zwanej dalej „dokumentacją”, jest działalnością regulowaną w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.
U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495), wykonywaną przez przedsiębiorcę, i wymaga
uzyskania wpisu do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych, zwanego
dalej „rejestrem”.
2. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana także przez:
1) archiwa państwowe;
2) Stowarzyszenie Archiwistów Polskich.
3. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana tylko przez
przedsiębiorcę będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej.

Art. 51aa. (uchylony).

Art. 51ab. Związki rewizyjne zrzeszające spółdzielnie oraz Krajowa Rada
Spółdzielcza przechowują dokumentację wytworzoną przez zlikwidowane
spółdzielnie i organizacje spółdzielcze w sposób określony w przepisach
wydanych na podstawie art. 129 ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo
spółdzielcze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1285 oraz z 2019 r. poz. 730, 1080 i 1100).

Art. 51b. Organem prowadzącym rejestr jest marszałek województwa
właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności objętej wpisem. Rejestr
może być prowadzony w systemie informatycznym.

Art. 51c. 1. Wpisu do rejestru dokonuje się na podstawie wniosku
przedsiębiorcy zawierającego następujące dane:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorcy;
5) określenie zakresu działalności, która ma być objęta wpisem;
6) określenie miejsca lub miejsc, w których będzie wykonywana działalność
objęta wpisem i daty jej rozpoczęcia;
7) oświadczenie, że przedsiębiorca w dniu złożenia wniosku:
a) nie ma zaległości podatkowych,
b) nie ma zaległości w zakresie zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych,
c) nie figuruje w rejestrze dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru
Sądowego.
2. Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa
oświadczenie następującej treści:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przechowawców akt
osobowych i płacowych są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej
w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej
pracodawców o czasowym okresie przechowywania, określone
w rozdziale 4a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie
archiwalnym i archiwach.”.
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem
imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
4. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
określi wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, zawierającego oświadczenie,
o którym mowa w ust. 2, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.

Art. 51ca. 1. Marszałek województwa jest obowiązany dokonać wpisu
przedsiębiorcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis wraz
z oświadczeniem, o którym mowa w art. 51c ust. 2.
2. Jeżeli marszałek województwa nie dokona wpisu w terminie, o którym
mowa w ust. 1, a od dnia wpływu wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może
rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy marszałek województwa
wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed
upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa
w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku
o wpis.

Art. 51d. 1. Warunkami wykonywania działalności, o której mowa w art. 51a
ust. 1, są:
1) posiadanie przez przedsiębiorcę bazy organizacyjno-technicznej
zapewniającej warunki przechowywania dokumentacji określone w art. 51n
oraz właściwe warunki jej udostępniania;
2) posiadanie przez przedsiębiorcę regulaminu usług, które będą świadczone
w ramach działalności objętej wpisem;
3) zatrudnianie przez przedsiębiorcę do wykonywania czynności związanych
z obsługą dokumentacji osoby posiadającej specjalistyczne wykształcenie
i praktykę zawodową.
2. W skład zarządu przedsiębiorcy nie mogą wchodzić osoby, które były
karane za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów lub mieniu.

Art. 51e. Wpisowi do rejestru podlegają dane określone w art. 51c ust. 1
pkt 1–6 oraz informacja o postawieniu przedsiębiorcy w stan likwidacji lub
ogłoszeniu jego upadłości.

Art. 51ea. Marszałek województwa prostuje z urzędu wpis do rejestru
zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.

Art. 51f. 1. Przedsiębiorcy wpisanemu do rejestru z urzędu jest wydawane
zaświadczenie o wpisie zawierające następujące dane:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
2) zakres działalności gospodarczej objętej wpisem;
3) miejsce wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
4) datę rozpoczęcia działalności gospodarczej.
2. Przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie zgłaszać marszałkowi
województwa wszelkie zmiany danych, o których mowa w art. 51c ust. 1 pkt 1–6,
a także informacje o postawieniu przedsiębiorcy w stan likwidacji lub ogłoszeniu
jego upadłości.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
określi wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, w formie dokumentu
elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Art. 51g. 1. O wpisaniu przedsiębiorcy do rejestru marszałek województwa
zawiadamia Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w terminie miesiąca
od dnia dokonania wpisu, podając dane, o których mowa w ust. 4 pkt 1–4.
2. Na podstawie informacji uzyskanych od marszałków województw
i przedsiębiorców Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych prowadzi
ewidencję przechowawców akt osobowych i płacowych, zwaną dalej „ewidencją”.
3. Ewidencja jest jawna.
4. Do ewidencji wpisuje się:
1) firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
2) zakres i miejsce (miejsca) wykonywania działalności;
3) informacje o wykreśleniu wpisu z rejestru oraz o zawieszeniu lub
zakończeniu wykonywania działalności objętej wpisem;
4) informacje o postawieniu przedsiębiorcy w stan likwidacji lub ogłoszeniu
jego upadłości;
5) oznaczenie marszałka województwa, który dokonał wpisu do rejestru;
6) informacje, o których mowa w ust. 6.
5. Marszałek województwa zawiadamia Naczelnego Dyrektora Archiwów
Państwowych o zmianie danych wymienionych w ust. 4 pkt 1–4 w terminie
miesiąca od dnia powzięcia o nich wiadomości.
6. Przedsiębiorca przekazuje do centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
oraz Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych wykaz pracodawców,
których dokumentację przedsiębiorca przejął w danym miesiącu kalendarzowym,
oraz okres, z jakiego ta dokumentacja pochodzi, w terminie do końca następnego
miesiąca kalendarzowego.

Art. 51ga. 1. Marszałek województwa wydaje decyzję o zakazie
wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, w przypadku gdy:
1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 51c ust. 2,
niezgodne ze stanem faktycznym;
2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do
wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez marszałka
województwa terminie;
3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do
wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. Przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 2 marszałek województwa
wzywa przedsiębiorcę do usunięcia naruszeń warunków wymaganych prawem do
wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym terminie.

Art. 51h. 1. Marszałek województwa wykreśla z urzędu, w drodze decyzji,
wpis w rejestrze w przypadku:
1) wydania decyzji, o której mowa w art. 51ga ust. 1;
2) wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy
wykonywania działalności objętej wpisem;
3) gdy wobec przedsiębiorcy ukończono postępowanie likwidacyjne albo
upadłościowe obejmujące likwidację majątku upadłego.
1a. Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy
przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na
podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym
zakresie działalności gospodarczej.
1b. Marszałek województwa wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego
wniosek, a także po uzyskaniu informacji z Krajowego Rejestru Sądowego o
wykreśleniu przedsiębiorcy.
2. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych może wydać decyzję
nakazującą złożenie dokumentacji osobowej i płacowej zgromadzonej przez
przedsiębiorcę, wobec którego wydano decyzję, o której mowa w ust. 1 pkt 1, lub
orzeczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, na odpłatne przechowywanie we
wskazanym archiwum państwowym, jeżeli przedsiębiorca został wykreślony
z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej, a ponadto istnieje zagrożenie zniszczenia
zgromadzonej przez przedsiębiorcę dokumentacji, w szczególności na skutek
oddziaływania czynników atmosferycznych lub bezprawnego działania osób
trzecich, a brak jest podstaw prawnych do jej przekazania innemu podmiotowi do
dalszego przechowywania.
3. Przed wydaniem decyzji, o których mowa w ust. 2, Naczelny Dyrektor
Archiwów Państwowych dokonuje oceny dokumentacji w miejscu, w którym się
ona znajduje.
4. Decyzji, o której mowa w ust. 2, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
5. Przy określaniu kosztów przejęcia, ewidencjonowania, przechowywania
i konserwacji dokumentacji przepisy art. 51p ust. 7–9 oraz art. 51z ust. 4 i 5 stosuje
się odpowiednio.

Art. 51ha. 1. Przedsiębiorca, którego wykreślono z rejestru, może uzyskać
ponowny wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie
wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 51ga
ust. 1.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy, który wykonywał
działalność gospodarczą bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej
w art. 51ca ust. 2.
Art. 51i. Uprawnienia wynikające z wpisu do rejestru:
1) są niezbywalne;
2) spółki przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez
zawiązanie nowej spółki, a także spółki podlegającej podziałowi, nie
przechodzą na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną;
3) spółdzielni podlegającej podziałowi lub połączeniu z inną spółdzielnią, nie
przechodzą na spółdzielnie powstałe w wyniku podziału lub połączenia;
4) przedsiębiorcy niewymienionego w pkt 2 lub 3 podlegającego podziałowi lub
połączeniu, nie przechodzą na podmiot powstały w wyniku podziału lub
połączenia.

Art. 51j. 1. Kontrolę działalności gospodarczej w zakresie objętym wpisem
do rejestru przeprowadza marszałek województwa.
2. Do przeprowadzania kontroli działalności przedsiębiorcy wpisanego do
rejestru marszałek województwa może upoważnić inny organ państwowy lub
państwową jednostkę organizacyjną wyspecjalizowaną w kontroli danego rodzaju
działalności, zawierając z takim organem lub jednostką porozumienie określające
zasady przeprowadzenia kontroli, w tym zasady jej finansowania.
3. Pierwszą kontrolę przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przeprowadza się
nie później niż przed upływem roku od dnia dokonania wpisu.

Art. 51k. 1. Przedsiębiorca wykonuje działalność na podstawie regulaminu
świadczenia usług, określającego w szczególności:
1) zakres świadczonych usług;
2) zasady przyjmowania dokumentacji na przechowanie, jej ewidencjonowania
i przechowywania;
3) ogólne zasady zabezpieczenia dokumentacji przed osobami
nieuprawnionymi;
4) miejsce świadczenia usług oraz terminy ich wykonywania;
5) tryb przyjmowania interesantów;
6) sposób i terminy udostępniania dokumentacji;
7) wysokość opłat pobieranych za usługi;
8) procedury dotyczące brakowania i niszczenia dokumentacji.
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca udostępnia w lokalu,
w którym przyjmowani są interesanci.

Art. 51l. Do wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru stosuje się
przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące przechowania, z wyłączeniem art. 844 § 2.

Art. 51m. 1. Jeżeli w związku z działalnością gospodarczą objętą wpisem do
rejestru są wykonywane czynności polegające na gromadzeniu, ewidencjonowaniu,
opracowaniu i zabezpieczeniu dokumentacji oraz na wydawaniu z niej odpisów
i kopii, przedsiębiorca jest obowiązany zatrudniać przy tych czynnościach osoby
posiadające specjalistyczne wykształcenie i praktykę zawodową.
2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje wykształcenia uznanego za
specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 oraz dokumenty potwierdzające posiadanie
praktyki zawodowej, z uwzględnieniem w szczególności przydatności
poszczególnych rodzajów wykształcenia do wykonywanych czynności, a także
sposobu dokumentowania posiadania praktyki zawodowej, w tym rodzaje
dokumentów.

Art. 51n. 1. Dokumentacja powinna być przechowywana w warunkach
zapewniających jej należytą ochronę przed zniszczeniem i kradzieżą.
2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
określi, w drodze rozporządzenia, warunki, w jakich dokumentacja może być
przechowywana, z uwzględnieniem w szczególności jej ochrony przed wilgocią,
zmianami temperatury oraz szkodliwym oddziaływaniem światła.

Art. 51na. Na żądanie osoby, której dokumentacja dotyczy, przedsiębiorca:
1) przekaże kopie lub odpisy tej dokumentacji drogą pocztową lub w inny
wskazany przez żądającego sposób, pod wskazany przez niego adres,
powiększając kwotę należności za usługę o poniesione koszty tego
przekazania, albo
2) zapewni żądającemu wgląd w dotyczącą go dokumentację w miejscu
znajdującym się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 51o. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość opłat
pobieranych przez podmioty, o których mowa w art. 51a ust. 1 i 2, za sporządzenie
odpisu lub kopii przechowywanej dokumentacji, uwzględniając ponoszone przez te
podmioty koszty związane z przechowywaniem dokumentacji i sporządzaniem jej
odpisów lub kopii, w szczególności koszty:
1) wyszukania dokumentów;
2) przygotowania dokumentów do sporządzenia odpisu lub skopiowania;
3) sporządzenia odpisu lub kopii;
4) zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania dokumentacji.
2. Przepisy wydane na podstawie upoważnienia zawartego w ust. 1 stosuje się
także do podmiotów innych niż wymienione w art. 51a ust. 1 i 2 przechowujących
dokumentację.

Art. 51p. 1. W przypadku postawienia przedsiębiorcy w stan likwidacji lub
ogłoszenia jego upadłości, odpowiednio, likwidator lub syndyk masy upadłości
wskazuje przechowawcę, któremu dokumentacja zostanie przekazana do dalszego
przechowywania, zapewniając na ten cel środki finansowe na okres, jaki pozostał
do wygaśnięcia umów przechowania tej dokumentacji zawartych przez
przedsiębiorcę. W braku takiego wskazania przechowawcę wyznacza sąd
rejestrowy, po zapewnieniu przez likwidatora lub syndyka masy upadłości środków
finansowych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.
2. Przechowawca, o którym mowa w ust. 1, powinien przed przejęciem
dokumentacji uzyskać wpis do rejestru.
3. W przypadku stwierdzenia przez sąd rejestrowy, na wniosek likwidatora
lub syndyka masy upadłości, niemożności zapewnienia środków na koszty dalszego
przechowywania, dokumentację przejmuje podmiot nadzorujący jednostkę organizacyjną, do której dokumentacja należała, a w razie braku takiego podmiotu
– archiwum państwowe właściwe miejscowo lub wskazane przez Naczelnego
Dyrektora Archiwów Państwowych. Przed wydaniem postanowienia sąd zasięga
opinii naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla siedziby
przedsiębiorcy o jego stanie majątkowym.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio, jeżeli przed upływem okresu
przechowywania dokumentacji znajdującej się u przedsiębiorcy nastąpi
wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru.
5. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli przed upływem okresu
przechowywania dokumentacji znajdującej się u przedsiębiorcy zaprzestanie on
wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
6. (uchylony)
7. Do środków na pokrycie kosztów przechowywania dokumentacji przez
archiwum państwowe, które przejęło ją w trybie określonym w ust. 3, stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), z tym że uprawnienia organu
podatkowego, przewidziane w tych przepisach, przysługują dyrektorowi archiwum
państwowego. Jeżeli egzekucja kosztów przechowywania dokumentacji przejętej
przez archiwum państwowe okaże się bezskuteczna, wówczas koszty te są
pokrywane ze środków będących w dyspozycji Naczelnego Dyrektora Archiwów
Państwowych.
8. Wysokość środków finansowych na pokrycie kosztów, o których mowa
w ust. 7, ustala dyrektor archiwum państwowego, w drodze decyzji, uwzględniając
konieczne wydatki związane z przechowywaniem dokumentacji.
9. Do postępowania w sprawie ustalenia kosztów, o których mowa w ust. 7,
stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego.

Art. 51r. W przypadkach, o których mowa w art. 51p ust. 1 i 3–5, wraz
z dokumentacją jest przekazywana pozostała dokumentacja o czasowym okresie
przechowywania.

Art. 51s. Dokumentacja przekazywana do dalszego przechowywania
w trybie określonym w art. 51p ust. 1 lub 3–5 powinna być przed przekazaniem
uporządkowana; do porządkowania dokumentacji stosuje się odpowiednio przepisy
wydane na podstawie art. 5 ust. 2, z wyłączeniem obowiązku opatrywania
poszczególnych stron dokumentacji kolejnym numerem.

Art. 51sa. Marszałek województwa, o którym mowa w art. 51b,
przeprowadza kontrolę u przedsiębiorcy, który wykonuje działalność gospodarczą
w zakresie przechowywania dokumentacji bez uzyskania wpisu do rejestru.

Art. 51sb. 1. Przedsiębiorca, który wykonuje działalność gospodarczą w
zakresie przechowywania dokumentacji bez uzyskania wpisu do rejestru, podlega
administracyjnej karze pieniężnej w wysokości do 100 000 zł.
2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada, w drodze decyzji,
marszałek województwa, o którym mowa w art. 51b, na podstawie wyników
kontroli.

Art. 51t. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się
przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.

Art. 51u. 1. W przypadku postawienia pracodawcy w stan likwidacji lub
ogłoszenia jego upadłości odpowiednio likwidator lub syndyk wskazuje podmiot
prowadzący działalność w dziedzinie przechowywania dokumentacji, któremu
zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania, zapewniając na ten cel
środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca okresu przechowywania
dokumentacji ustalonego na podstawie odrębnych przepisów.
2. Określony w ust. 1 obowiązek wskazania podmiotu przejmującego
dokumentację oraz zapewnienia środków na jej przechowywanie nie dotyczy
pracodawców, do których mają zastosowanie przepisy art. 5.
3. W przypadku stwierdzenia przez sąd rejestrowy, na wniosek pracodawcy
lub syndyka masy upadłości podlegającego wpisowi do Krajowego Rejestru
Sądowego lub do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, niemożności zapewnienia środków na koszty dalszego przechowywania, dokumentację przejmuje archiwum państwowe, utworzone w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
4. Przed wydaniem postanowienia w sprawie wniosku, o którym mowa
w ust. 3, sąd zasięga opinii naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo
dla siedziby pracodawcy o jego stanie majątkowym.
5. Przepisy art. 51p ust. 7–9 stosuje się odpowiednio.
6. Likwidator lub syndyk masy upadłości porządkuje dokumentację przed jej
przekazaniem do dalszego przechowywania. Do porządkowania dokumentacji
stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 5 ust. 2, z wyłączeniem
obowiązku opatrywania poszczególnych stron dokumentacji kolejnym numerem.
7. Likwidator lub syndyk masy upadłości przekazuje dokumentację do
dalszego przechowywania przed wykreśleniem pracodawcy z Krajowego Rejestru
Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Art. 51w. Do zadań archiwum państwowego, o którym mowa w art. 51u
ust. 3, należy w szczególności ewidencjonowanie, przechowywanie,
zabezpieczanie i udostępnianie przejętej dokumentacji oraz wydawanie z niej
odpisów i kopii; archiwum może wykonywać także inne zadania przewidziane
w ustawie dla archiwów państwowych.

Art. 51z. 1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych może wydać
decyzję nakazującą złożenie dokumentacji, która należała do pracodawcy
wykreślonego z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej, na odpłatne przechowywanie we
wskazanym archiwum państwowym, jeżeli istnieje zagrożenie jej zniszczenia,
w szczególności na skutek oddziaływania czynników atmosferycznych lub
bezprawnego działania osób trzecich, a brak jest podstaw prawnych do jej
przekazania innemu podmiotowi do dalszego przechowywania.
2. Przed wydaniem decyzji Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
dokonuje oceny dokumentacji w miejscu, w którym się ona znajduje.
3. Decyzji, o której mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
4. Do wykonania przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych
czynności związanych z oceną, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.), dotyczące
zabezpieczenia wykonania obowiązków o charakterze niepieniężnym.
5. Koszty przejęcia, zewidencjonowania, przechowania i konserwacji
dokumentacji przez archiwa państwowe ponoszą solidarnie osoby zarządzające lub
pełniące funkcje organu zarządzającego pracodawcy w dniu jego wykreślenia
z Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej.
6. Przepisy art. 51p ust. 7–9 stosuje się odpowiednio.

Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach art. 51

Poprzedni

Art. 50. (uchylony).

Nastepny

Art. 52. 1. Kto, posiadając szczególny obowiązek ochrony materiałów archiwalnych, uszkadza je lub niszczy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podleg...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1984
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 12 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka