Art. 26. 1. Rachunkowość funduszy oraz terminy sporządzania, badania
i składania do ogłoszenia sprawozdań finansowych regulują przepisy ustawy
o rachunkowości.
2. Roczne sprawozdania finansowe funduszu zatwierdza towarzystwo w formie
uchwały walnego zgromadzenia.
3. Pracownicze towarzystwo może zlecić w całości lub w części innym
podmiotom, upoważnionym na podstawie odrębnych przepisów, wykonywanie
obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych pracowniczego funduszu.

Art. 26a. 1. Pracownicze towarzystwo jest obowiązane do przygotowania
i wprowadzenia skutecznego systemu zarządzania, który zapewnia należyte i ostrożne
zarządzanie prowadzoną działalnością.
2. System zarządzania, o którym mowa w ust. 1, obejmuje strukturę
organizacyjną, w której zakresy odpowiedzialności są jasno przypisane i odpowiednio
podzielone, oraz skuteczny system przekazywania informacji.
3. System zarządzania, o którym mowa w ust. 1, może uwzględniać przy
podejmowaniu decyzji inwestycyjnych czynniki środowiskowe i społeczne oraz
czynniki związane z ładem korporacyjnym, w odniesieniu do aktywów
inwestycyjnych.
4. System zarządzania, o którym mowa w ust. 1, podlega regularnym
przeglądom wewnętrznym dokonywanym nie rzadziej niż co 3 lata.
5. System zarządzania, o którym mowa w ust. 1, jest proporcjonalny do
wielkości, charakteru, skali i złożoności działalności pracowniczego towarzystwa.

Art. 26b. 1. Pracownicze towarzystwo jest obowiązane do przygotowania
pisemnego dokumentu określającego zasady:
1) zarządzania ryzykiem;
2) audytu wewnętrznego;
3) powierzania wykonywania zadań osobom trzecim lub zewnętrznym jednostkom
organizacyjnym.
2. Zasady, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez radę
nadzorczą pracowniczego towarzystwa oraz przeglądowi funkcjonowania nie rzadziej
niż co 3 lata.
3. Zasady, o których mowa w ust. 1, podlegają dostosowaniu do zmian
w systemie zarządzania lub obszarze, którego dotyczą.

Art. 26c. 1. Pracownicze towarzystwo jest obowiązane do przygotowania
i wprowadzenia skutecznego systemu kontroli wewnętrznej.
2. System kontroli wewnętrznej, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) procedury administracyjne i księgowe;
2) organizację kontroli wewnętrznej;
3) ustalenia w zakresie sprawozdawczości na wszystkich szczeblach
pracowniczego towarzystwa.

Art. 26d. Pracownicze towarzystwo jest obowiązane do przygotowania planów
awaryjnych obejmujących systemy, zasoby i procedury pracowniczego towarzystwa,
w celu zapewnienia ciągłości i regularności prowadzenia działalności przez
pracownicze towarzystwo.

Art. 26e. 1. Pracownicze towarzystwo jest obowiązane do prowadzenia
i dokumentowania własnej oceny ryzyka.
2. Własną ocenę ryzyka, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się przynajmniej
co 3 lata lub niezwłocznie po każdej istotnej zmianie w profilu ryzyka pracowniczego
towarzystwa.
3. Własna ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1, uwzględnia wielkość
i organizację wewnętrzną pracowniczego towarzystwa, jak również wielkość,
charakter, skalę i złożoność jego działalności.
4. Własna ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1, obejmuje następujące elementy:
1) opis sposobu włączenia własnej oceny ryzyka do procesu zarządzania i procesów
decyzyjnych pracowniczego towarzystwa;
2) ocenę skuteczności zarządzania ryzykiem, o którym mowa w art. 42a
ust. 1 pkt 1;
3) opis, jak pracownicze towarzystwo zapobiega konfliktom interesów
z pracodawcą, w przypadku gdy pracownicze towarzystwo powierza pełnienie
kluczowych funkcji osobie trzeciej lub zewnętrznej jednostce organizacyjnej
pełniącej podobną kluczową funkcję u pracodawcy, zgodnie z art. 42a ust. 5;
4) ocenę jakościową poszczególnych rodzajów ryzyka operacyjnego;
5) ocenę nowych lub powstających rodzajów ryzyka, w tym ryzyka związanego ze
zmianą klimatu, wykorzystaniem zasobów i środowiskiem, a także ryzyka społecznego i ryzyka związanego ze spadkiem wartości aktywów z powodu zmiany przepisów prawa – w przypadku gdy przy podejmowaniu decyzji
inwestycyjnych bierze się pod uwagę czynniki środowiskowe i społeczne oraz
czynniki związane z ładem korporacyjnym.
5. Własna ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1, obejmuje również opis metody
określania i oceny rodzajów ryzyka, na które pracownicze towarzystwo jest lub może
być narażone w perspektywie krótko- i długoterminowej i które mogą mieć wpływ na
zdolność pracowniczego towarzystwa do wypełniania swoich obowiązków. Metody te
są proporcjonalne do wielkości, charakteru, skali i złożoności ryzyk właściwych dla
działalności pracowniczego towarzystwa.
6. Własna ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1, jest brana pod uwagę przy
podejmowaniu przez pracownicze towarzystwo decyzji strategicznych.

Art. 26f. 1. Pracownicze towarzystwo może powierzyć osobie trzeciej pełnienie
kluczowej funkcji w zakresie zarządzania ryzykiem, a także wypełnianie innych
obowiązków, jeżeli powierzenie to:
1) nie wpłynie niekorzystnie na jakość systemu zarządzania, o którym mowa
w art. 26a ust. 1;
2) nie spowoduje zwiększenia ryzyka operacyjnego;
3) nie spowoduje zmniejszenia możliwości monitorowania przez organ nadzoru
wypełniania przez pracowniczy fundusz i pracownicze towarzystwo ich
obowiązków;
4) nie spowoduje pogorszenia jakości usług świadczonych przez pracowniczy
fundusz i pracownicze towarzystwo na rzecz członków pracowniczego funduszu
oraz osób uprawnionych do otrzymania wypłaty.
2. Osoba trzecia, o której mowa w ust. 1, jest wybierana przez pracownicze
towarzystwo w drodze uchwały rady nadzorczej.
3. Osoba trzecia, o której mowa w ust. 1, pełni kluczową funkcję w zakresie
zarządzania ryzykiem oraz wypełnia inne powierzone jej obowiązki na podstawie
pisemnej umowy z pracowniczym towarzystwem oraz zgodnie z zasadami
zarządzania ryzykiem określonymi w dokumencie, o którym mowa w art. 26b ust. 1.
4. Do osoby trzeciej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 41 ust. 1 stosuje się
odpowiednio.
5. O zawarciu umowy, o której mowa w ust. 3, a także o jej zmianie pracownicze
towarzystwo niezwłocznie informuje organ nadzoru.

Art. 26g. 1. Pracowniczy fundusz mający zamiar wykonywać działalność
transgraniczną jest obowiązany zawiadomić o tym organ nadzoru.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) nazwę przyjmującego państwa członkowskiego lub przyjmujących państw
członkowskich, które określa pracodawca;
2) firmę, siedzibę i adres pracodawcy;
3) główne cechy charakterystyczne pracowniczego programu emerytalnego, jaki
ma być obsługiwany, w szczególności:
a) warunki uczestnictwa w pracowniczym programie emerytalnym,
b) szacunkową liczbę uczestników pracowniczego programu emerytalnego,
c) wysokość składki wnoszonej przez pracodawcę i pracownika,
d) warunki uzyskania wypłaty,
e) opcje wypłaty.
3. Organ nadzoru, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wszystkich
informacji, o których mowa w ust. 2, jest obowiązany do ich przekazania
zagranicznemu organowi nadzoru w przyjmującym państwie członkowskim.
4. O przekazaniu informacji, o których mowa w ust. 2, organ nadzoru
niezwłocznie powiadamia pracowniczy fundusz.
5. Pracowniczy fundusz może rozpocząć wykonywanie działalności
transgranicznej od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 4.
6. Organ nadzoru jest zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli po
otrzymaniu wszystkich informacji, o których mowa w ust. 2, wydał decyzję o zakazie
wykonywania działalności transgranicznej.
7. Organ nadzoru, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wszystkich
informacji, o których mowa w ust. 2, może wydać decyzję o zakazie wykonywania
działalności transgranicznej, jeżeli:
1) struktura pracowniczego towarzystwa stoi na przeszkodzie podjęciu
proponowanej działalności transgranicznej lub
2) sytuacja finansowa pracowniczego towarzystwa stoi na przeszkodzie podjęciu
proponowanej działalności transgranicznej, lub
3) członek zarządu pracowniczego towarzystwa zarządzającego pracowniczym
funduszem nie spełnia wymogów określonych w art. 41 ust. 1.

Art. 26h. 1. W przypadku nieprzekazania przez organ nadzoru zagranicznemu
organowi nadzoru w przyjmującym państwie członkowskim informacji, o których
mowa w art. 26g ust. 2, w terminie 3 miesięcy od dnia ich otrzymania, pracowniczemu
funduszowi przysługuje prawo do wniesienia do organu nadzoru ponaglenia, o którym
mowa w art. 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730, 1133 i 2196).
2. Pracowniczemu funduszowi przysługuje, w każdym czasie po wniesieniu
ponaglenia do organu nadzoru, prawo do wniesienia skargi na bezczynność organu do
sądu administracyjnego właściwego ze względu na umiejscowienie siedziby
pracowniczego funduszu, za pośrednictwem organu nadzoru.

Art. 26i. 1. Pracowniczy fundusz, wobec którego wydano decyzję, o której
mowa w art. 26g ust. 7, może zwrócić się do organu nadzoru z wnioskiem o ponowne
rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
2. Pracowniczy fundusz może wnieść skargę do sądu administracyjnego
właściwego ze względu na umiejscowienie siedziby pracowniczego funduszu na
decyzję, o której mowa w art. 26g ust. 7, bez uprzedniego skorzystania z prawa do
zwrócenia się do organu nadzoru z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu nadzoru w terminie 30 dni od dnia
doręczenia decyzji, o której mowa w art. 26g ust. 7.

Ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych art. 26

Poprzedni

Art. 25. 1. W razie zmiany danych wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 3 fundusz składa niezwłocznie wniosek o ich wpisanie do rejestru funduszy. 1a. (uchylony) 2. Wpisanie zmian związanych z przejęci...

Nastepny

Art. 27. 1. Towarzystwo prowadzi działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej. 2. Towarzystwo prowadzi działalność jako powszechne towarzystwo lub pracownicze towarzystwo.

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1999
  • Ost. zmiana ustawy 30 listopada 2019
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 23 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka