Art. 23. 1. Prezes NBP w imieniu Rady:
1) przedstawia Sejmowi i Radzie Ministrów:
a) kwartalne informacje o bilansie płatniczym,
b) roczne zestawienie międzynarodowej pozycji inwestycyjnej;
2) przekazuje Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów projekty założeń polityki
pieniężnej, opinie w sprawie projektu ustawy budżetowej, prognozy bilansu
płatniczego oraz ustalenia Rady;
3) opracowuje okresowe informacje o wpłatach (wypłatach) z zysku.
2. Naczelne organy państwowe, organy administracji rządowej i samorządu
terytorialnego, banki i inne osoby prawne, jednostki organizacyjne niebędące
osobami prawnymi oraz inni przedsiębiorcy:
1) przekazują NBP dane niezbędne do ustalania polityki pieniężnej i okresowych
ocen sytuacji pieniężnej państwa;
2) uczestniczący w obrotach z zagranicą – przekazują NBP dane niezbędne do
sporządzenia bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji
inwestycyjnej;
3) przekazują NBP, na jego żądanie, dane niezbędne do analiz ryzyka
systemowego.
2a. Podmioty uczestniczące w rozliczeniach pieniężnych i rozrachunkach
międzybankowych przekazują, na żądanie NBP, dane niezbędne do dokonywania
ocen funkcjonowania rozliczeń pieniężnych i rozrachunków międzybankowych.
2b. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii
Prezesa NBP, określa, w drodze rozporządzenia, sposób, zakres i terminy realizacji
obowiązku, o którym mowa w ust. 2a, kierując się potrzebą zapewnienia NBP
dostępu do informacji niezbędnych do wykonywania jego obowiązków
wynikających z ustawy oraz odrębnych przepisów.
2c. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii
Prezesa NBP i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, określi, w
drodze rozporządzenia, sposób, szczegółowy zakres i terminy przekazywania przez
podmioty, o których mowa w ust. 2, inne niż banki, danych niezbędnych do
ustalania polityki pieniężnej, okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa oraz
analiz ryzyka systemowego, uwzględniając pozycję, udział w rynku finansowym
oraz znaczenie dla analizy zjawisk monetarnych działalności tych podmiotów oraz
kierując się potrzebą zapewnienia NBP dostępu do informacji niezbędnych do
wykonywania jego obowiązków wynikających z ustawy oraz zadań wynikających
z uczestnictwa w Europejskim Systemie Banków Centralnych i Europejskiej
Radzie do spraw Ryzyka Systemowego.
3. Banki przekazują ponadto na żądanie NBP dane niezbędne do oceny ich
sytuacji finansowej oraz stabilności i ryzyka systemu bankowego.
3a. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych oraz spółka, której Krajowy
Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu swoich zadań, o których
mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1–6 lub ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, 2243 i 2244 oraz z 2019
r. poz. 730 i 875), izby rozliczeniowe oraz izby rozrachunkowe, o których mowa w
art. 68a tej ustawy, a także kontrahent centralny (CCP) w rozumieniu
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca
2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.
Urz. UE L 201 z 27.07.2012, str. 1, z późn. zm.), przekazują, na żądanie Prezesa
NBP, informacje niezbędne do wykonywania zadań, o których mowa w art. 3 ust.
2 pkt 6a i 6b, dotyczące uczestników w rozumieniu art. 45a ust. 2 tej ustawy, służące
dokonywaniu oceny sytuacji finansowej tych uczestników oraz stabilności systemu
finansowego i ryzyka systemu finansowego.
4. Tryb i szczegółowe zasady przekazywania danych, o których mowa w ust.
2 i 3, określa Zarząd NBP w drodze uchwały.
4a. Obowiązek przekazywania do NBP danych niezbędnych do wykonywania
zadań NBP wynikających z ustawy oraz uczestnictwa w Europejskim Systemie
Banków Centralnych, obejmuje również dane objęte ochroną na podstawie
odrębnych ustaw, w tym informacje objęte tajemnicą bankową.
5. Dane jednostkowe, o których mowa w ust. 2, 2a i 3, mogą być
wykorzystywane wyłącznie do sporządzania zestawień statystycznych, opracowań,
ocen i bilansów oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej i, z zastrzeżeniem
ust. 6–8 i 10, nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
6. Zestawienia statystyczne, opracowania i oceny zawierające dane
jednostkowe, o których mowa w ust. 2, 2a, 3 i 3a, umożliwiające powiązanie ich z
konkretnym podmiotem lub zidentyfikowanie konkretnego podmiotu, w
szczególności jeżeli do sporządzenia zestawienia, opracowania i oceny
wykorzystano dane dotyczące mniej niż trzech podmiotów lub gdy udział danych
dotyczących jednego podmiotu, wykorzystanych w zestawieniu, opracowaniu lub
ocenie jest większy niż trzy czwarte całości – nie mogą być udostępniane osobom
trzecim.
7. Dane jednostkowe, o których mowa w ust. 2, 2a, 3 i 3a, oraz zestawienia
statystyczne, opracowania i oceny, o których mowa w ust. 6, NBP udostępnia:
1) Europejskiemu Bankowi Centralnemu – w wykonaniu obowiązków
związanych z uczestnictwem NBP w Europejskim Systemie Banków
Centralnych;
2) innym podmiotom zagranicznym – w wykonaniu zobowiązań
międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej;
3) innym podmiotom, niż wymienione w pkt 1 i 2 – na podstawie odrębnych
przepisów.
8. Dane jednostkowe, o których mowa w ust. 3, mogą być udostępniane
Ministrowi Finansów i Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie niezbędnym dla
realizacji celu działalności i zadań Komitetu Stabilności Finansowej.
8a. Dane jednostkowe, o których mowa w ust. 3 i 3a, oraz zestawienia
statystyczne, opracowania i oceny, o których mowa w ust. 6, NBP udostępnia
Komitetowi Stabilności Finansowej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i
zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym, w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań Komitetu.
9. Przepisy ust. 8 i 8a stosuje się odpowiednio do danych zawierających
informacje objęte ochroną na podstawie odrębnych ustaw, w tym informacji
objętych tajemnicą bankową.
10. Wymiana między Narodowym Bankiem Polskim i Głównym Urzędem
Statystycznym zebranych danych jednostkowych nieidentyfikowalnych, a w
szczególnych przypadkach wynikających z uczestnictwa w Europejskim Systemie
Banków Centralnych (ESBC) i Europejskim Systemie Statystycznym (ESS)
danych jednostkowych identyfikowalnych podmiotów gospodarki narodowej, oraz
wyników agregacji tych danych odbywa się nieodpłatnie, na zasadzie wzajemności,
w zakresie niezbędnym do wykonywania ustawowo określonych zadań, z
zachowaniem tajemnic ustawowo chronionych.
11. Szczegółowy zakres i tryb przekazywania danych, o których mowa w ust.
10, określa umowa o wymianie informacji zawarta między Prezesem NBP i
Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego.

Art. 23a. 1. Dane niezbędne do:
1) sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji
inwestycyjnej,
2) ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa,
3) oceny sytuacji finansowej banków i ryzyka sektora bankowego,
4) numeracji banków i ich jednostek organizacyjnych
– są przekazywane do NBP w postaci elektronicznej.
2. Dane w postaci elektronicznej są przekazywane z wykorzystaniem
odpowiednich certyfikatów wydanych przez NBP lub innych form uwierzytelniania
stosowanych przez NBP.
3. Przekazanie danych w sposób niezgodny z wymogami wskazanymi w ust.
1 i 2 jest równoznaczne z nieprzekazaniem tych danych.

Ustawa o Narodowym Banku Polskim art. 23

Poprzedni

Art. 22. 1. Prezes NBP może uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu. 2. Prezes NBP i inni przedstawiciele organów NBP, o których mowa w art. 6, są obowiązani do przedstawienia informacji i udzielenia wyj...

Nastepny

Art. 24. 1. NBP realizuje politykę walutową ustaloną przez Radę Ministrów w porozumieniu z Radą. 2. Zasady ustalania kursu złotego w stosunku do walut obcych ustala Rada Ministrów w porozumieniu z ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1998
  • Ost. zmiana ustawy 31 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka