Art. 94. 1. Do wykonywania lotów i innych czynności lotniczych są uprawnieni
wyłącznie członkowie personelu lotniczego, członkowie personelu pokładowego,
o których mowa w art. 2 pkt 11 rozporządzenia nr 1178/2011/UE, osoby
uczestniczące w szkoleniu lotniczym prowadzonym zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 4 lit. e i ust. 1a pkt 4 lit. e oraz osoby uczestniczące
w zajęciach rekreacyjnych na lotniach i paralotniach prowadzonych zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2.
2. Członkiem personelu lotniczego jest osoba, która posiada ważną licencję lub
świadectwo kwalifikacji i jest wpisana do państwowego rejestru personelu lotniczego
lub innego odpowiedniego rejestru prowadzonego zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych
kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności
lotniczych. Przepisy niniejszego działu w odniesieniu do licencji stosuje się
odpowiednio do świadectw kwalifikacji, z zastrzeżeniem art. 95.
4. Licencje wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków
personelu lotniczego.
5. Licencją, o której mowa w ust. 2, jest licencja wydana przez Prezesa Urzędu
lub licencja wydana przez właściwy organ obcego państwa i uznana przez Prezesa
Urzędu, chyba że jej uznanie nie jest wymagane.
6. Licencje są wymagane dla następujących specjalności personelu lotniczego:
1) personel wchodzący w skład załóg statków powietrznych:
a) pilot samolotowy rekreacyjny,
b) pilot samolotowy turystyczny,
c) pilot samolotowy zawodowy,
d) pilot samolotowy liniowy,
e) pilot samolotowy w załodze wieloosobowej,
f) pilot śmigłowcowy rekreacyjny,
g) pilot śmigłowcowy turystyczny,
h) pilot śmigłowcowy zawodowy,
i) pilot śmigłowcowy liniowy,
j) pilot wiatrakowcowy turystyczny,
k) pilot wiatrakowcowy zawodowy,
l) pilot sterowcowy turystyczny,
m) pilot sterowcowy zawodowy,
n) pilot balonowy rekreacyjny,
o) pilot balonowy,
p) pilot szybowcowy rekreacyjny,
q) pilot szybowcowy,
r) nawigator lotniczy,
s) mechanik pokładowy;
2) (uchylony)
3) mechanik lotniczy obsługi technicznej;
4) kontroler ruchu lotniczego;
4a) praktykant – kontroler ruchu lotniczego;
5) dyspozytor lotniczy.
6) (uchylony)
7) (uchylony)
6a. (uchylony)
7. Z wyjątkiem licencji dyspozytora lotniczego, w licencji wpisuje się
stanowiące jej część i związane z nią uprawnienia.
8. W odniesieniu do niewymienionych w ust. 6 specjalności personelu
lotniczego wykonującego czynności w składzie załóg statków powietrznych lub inne
czynności lotnicze minister właściwy do spraw transportu może, w drodze
rozporządzenia, o którym mowa w art. 104, wprowadzić wymóg posiadania licencji
lub świadectwa kwalifikacji, z uwzględnieniem właściwych przepisów
międzynarodowych, o ile jest to uzasadnione względami bezpieczeństwa lotnictwa.
9. W odniesieniu do personelu lotniczego wykonującego czynności lotnicze,
w związku z używaniem statków powietrznych objętych przepisami art. 33 ust. 2,
minister właściwy do spraw transportu może, w drodze rozporządzenia, o którym
mowa w art. 104, wprowadzić zamiast wymogu licencji wymóg posiadania
świadectwa kwalifikacji.

Prawo lotnicze art. 94

Poprzedni

Art. 93. 1. Statki powietrzne, których parametry techniczne i eksploatacyjne pozwalają na bezpieczne wykorzystywanie lądowisk, mogą wykonywać starty z tych lądowisk i lądowania na tych lądowiskach w...

Nastepny

Art. 95. 1. Świadectwem kwalifikacji jest dokument stwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji i upoważniający do wykonywania określonych czynności lotniczych. 2. Świadectwa kwalifikacji wyda...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka