Art. 94. 1. W zakresie nieuregulowanym do kontroli celno-skarbowej przepisy:
1) art. 3e, art. 12, art. 102 § 3, art. 135, art. 138, art. 139 § 4, art. 140 § 2, art. 141–
143, art. 165b, art. 165c, art. 175–177,
2) działu IV rozdziałów 1, 2, 3a, 5, 6, 10, 11, z wyjątkiem art. 182–185, art. 189 § 3,
art. 190 § 1, art. 193 § 6–8, art. 198 i art. 200, oraz rozdziałów 12, 14, 16, 22 i 23,
3) art. 281, art. 282a, art. 283 § 4 i 5, art. 284a § 5–6, art. 284ab § 1–3, art. 286 § 3,
art. 286a § 1 i 2, art. 289, art. 290 § 4–6, art. 291a, art. 291d oraz działu VII
– Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio.
2. W zakresie nieuregulowanym do postępowania podatkowego, o którym mowa
w art. 83 ust. 1, przepisy Ordynacji podatkowej, z wyjątkiem art. 165, stosuje się
odpowiednio.

Art. 94a. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) jednostkach organizacyjnych – rozumie się przez to:
a) jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez
niego nadzorowane,
b) Policję, Państwową Straż Pożarną, Straż Graniczną i Służbę Ochrony
Państwa,
c) jednostki organizacyjne Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
2) organach kontroli – rozumie się przez to:
a) Ministra Obrony Narodowej w przypadku jednostek mu podległych lub
przez niego nadzorowanych,
b) ministra właściwego do spraw wewnętrznych w przypadku Policji,
Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Służby Ochrony
Państwa,
c) Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w przypadku jednostek
organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
d) Szefa Agencji Wywiadu w przypadku jednostek organizacyjnych Agencji
Wywiadu,
e) Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w przypadku jednostek
organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Art. 94b. Celami specjalnymi, na które są przeznaczane wyroby akcyzowe
w jednostkach organizacyjnych, są:
1) mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek organizacyjnych oraz zapasy
nienaruszalne wynikające z planów obronnych;
2) zadania wykonywane w formie czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz
zadania finansowane z funduszu operacyjnego;
3) budowa, eksploatacja lub remont:
a) obiektów, lokali i terenów przeznaczonych na stanowiska dowodzenia
i stanowiska kierowania,
b) obiektów służących do wykonywania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych;
4) przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu wojskowego oraz
sprzętu i materiałów służących do wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych, w tym pojazdów samochodowych;
5) prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji
i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów służących do wykonywania
czynności operacyjno-rozpoznawczych, systemów telekomunikacyjnych i
teleinformatycznych, kryptografii, kryptoanalizy i deszyfrażu oraz rozpoznania
i zabezpieczenia inżynieryjnego.

Art. 94c. 1. Kontrola ma na celu ocenę prawidłowości wykorzystania wyrobów
akcyzowych, które zostały przeznaczone na cele specjalne, z uwzględnieniem
charakteru zadań realizowanych przez jednostki organizacyjne.
2. Kontrolę przeprowadza się zgodnie z planem kontroli zatwierdzanym przez
organ kontroli.
3. Kontrola może być również prowadzona poza planem kontroli w oparciu
o uzyskane informacje, materiały lub analizy.

Art. 94d. 1. Kontrolę przeprowadza się na podstawie legitymacji służbowej oraz
pisemnego, imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydanego przez
organ kontroli.
2. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) numer, miejsce i datę wystawienia;
2) określenie kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
3) wskazanie podstawy prawnej do przeprowadzenia kontroli;
4) określenie przedmiotu i zakresu kontroli oraz okresu objętego kontrolą;
5) stopień, imię i nazwisko kontrolującego;
6) numer legitymacji służbowej kontrolującego;
7) termin ważności;
8) informację o posiadaniu przez kontrolującego poświadczenia bezpieczeństwa
upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą
„ściśle tajne”;
9) stanowisko służbowe, stopień, imię i nazwisko, podpis oraz pieczęć osoby
wystawiającej, w imieniu organu kontroli, upoważnienie do jej przeprowadzenia.
3. Kontrolujący jest obowiązany posiadać poświadczenie bezpieczeństwa
uprawniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „ściśle
tajne”.

Art. 94e. 1. Kontrolę może przeprowadzić jeden kontrolujący lub zespół
kontrolujących.
2. Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się po terenie
kontrolowanej jednostki organizacyjnej bez potrzeby uzyskiwania przepustki.
3. W ramach udzielonego upoważnienia kontrolujący ma prawo do:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki
organizacyjnej;
2) wglądu do dokumentów i materiałów związanych z zakresem oraz celem
kontroli;
3) zarządzenia inwentaryzacji wraz z rozliczeniem jej wyników;
4) dokonywania oględzin;
5) sprawdzania sposobu i toku wykonywania określonych czynności służbowych;
6) żądania, w terminie przez niego wyznaczonym, ustnych lub pisemnych
informacji i wyjaśnień od kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej
oraz od podległych mu żołnierzy, funkcjonariuszy lub pracowników;
7) zasięgania opinii biegłych i specjalistów posiadających odpowiednie
uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych;
8) zbierania dowodów oraz ich zabezpieczania i utrwalania, w szczególności przez
filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych.

Art. 94f. 1. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej jest obowiązany
zapewnić w szczególności:
1) funkcjonowanie systemu ochrony i kontroli dostępu w kontrolowanej jednostce
organizacyjnej w sposób umożliwiający kontrolującemu swobodny wstęp na
teren jednostki oraz kontrolowanych obiektów i pomieszczeń, jak również
zwolnienie go od przeszukania osobistego, jeżeli takie przeszukanie przewiduje
regulamin wewnętrzny kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
2) niezwłoczne przedstawienie kontrolującemu żądanych dokumentów
i materiałów oraz ujawnienie składników majątkowych niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli, a także terminowe udzielanie wyjaśnień przez podległych mu żołnierzy, funkcjonariuszy lub pracowników;
3) warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli,
w szczególności środki łączności, a także inne urządzenia techniczne oraz
samodzielne pomieszczenie do pracy i miejsce do przechowywania
dokumentów;
4) sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez kontrolującego;
5) możliwość dokumentowania przeprowadzanych przez kontrolującego czynności
kontrolnych;
6) przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji na żądanie kontrolującego;
7) niezwłoczne informowanie kontrolującego o podjętych w czasie trwania kontroli
działaniach zaradczych lub usprawniających.
2. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub osoba przez niego
upoważniona ma prawo uczestniczyć w przeprowadzanych przez kontrolującego
czynnościach kontrolnych oraz żądać przeprowadzenia określonych czynności
kontrolnych, a także dołączenia do akt kontroli określonych dokumentów.

Art. 94g. W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na
popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub
wykroczenia skarbowego, albo naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
kontrolujący niezwłocznie informuje pisemnie o tym właściwy organ ścigania oraz
organ kontroli.

Art. 94h. 1. Kontrolujący:
1) przeprowadza czynności kontrolne i dokumentuje ich przebieg w aktach
kontroli, w szczególności sporządza protokół lub notatkę z poszczególnych
czynności kontrolnych;
2) dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zgromadzonych
w wyniku czynności kontrolnych;
3) z ustaleń dokonanych w toku kontroli sporządza protokół kontroli oraz projekt
informacji o wynikach kontroli;
4) wyjaśnia zastrzeżenia zgłoszone do ustaleń zawartych w protokole kontroli;
5) wykonuje inne czynności w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez
organ kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera:
1) miejsce i datę sporządzenia;
2) oznaczenie kontrolowanej jednostki organizacyjnej, jej siedzibę i adres, stopień
służbowy, imię i nazwisko jej kierownika, z uwzględnieniem zmian zaistniałych
w okresie objętym kontrolą;
3) stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer i datę
wystawienia upoważnienia do kontroli;
4) określenie przedmiotu i zakresu kontroli oraz okresu objętego kontrolą;
5) datę rozpoczęcia i datę zakończenia czynności kontrolnych z uwzględnieniem
dni przerw w kontroli;
6) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, ustalonych
nieprawidłowości lub naruszeń przepisów prawa ze wskazaniem przyczyn ich
powstania, ich zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych;
7) wskazanie osób, o których mowa w art. 94e ust. 3 pkt 6 i 7, od których uzyskano
informacje, wyjaśnienia lub opinie;
8) omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień;
9) wykaz załączników, które dołączono do protokołu kontroli;
10) podpis kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej na
każdej stronie protokołu kontroli, a w razie odmowy podpisania protokołu
kontroli przez kierownika – wzmiankę o tym zamieszczoną na końcu protokołu
kontroli;
11) wzmiankę o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń oraz o prawie
odmowy podpisania protokołu kontroli;
12) wzmiankę o dokonaniu wpisu do książki kontroli.
3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje za poświadczeniem odbioru kierownik kontrolowanej
jednostki organizacyjnej, a drugi – organ kontroli.

Art. 94i. 1. Kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej przed
podpisaniem protokołu kontroli przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych
zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie 14 dni od dnia
jego otrzymania.
2. Zastrzeżenia zgłasza się kontrolującemu w formie pisemnej w postaci
papierowej albo elektronicznej. Zastrzeżenia zgłoszone w postaci elektronicznej
opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym
profilem zaufanym ePUAP.
3. Kontrolujący rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich zgłoszenia.
4. W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń i ich uwzględnienia
kontrolujący zmienia lub uzupełnia treść protokołu kontroli.
5. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości albo w części
kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej, który zgłosił zastrzeżenia,
przekazuje się stanowisko kontrolującego w tej sprawie. W takim przypadku
kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może odmówić podpisania
protokołu kontroli, uzasadniając odmowę jego podpisania.
6. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika kontrolowanej
jednostki organizacyjnej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli
przez kontrolującego i sporządzenia informacji o wynikach kontroli.

Art. 94j. 1. Na podstawie wyników kontroli i po rozpatrzeniu zgłoszonych
zastrzeżeń kontrolujący, w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu kontroli,
sporządza i przekazuje do zatwierdzenia organowi kontroli projekt informacji
o wynikach kontroli.
2. Informację o wynikach kontroli organ kontroli przekazuje kierownikowi
kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
3. Informacja o wynikach kontroli zawiera ocenę działalności kontrolowanej
jednostki organizacyjnej wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli, opis
przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, wskazanie osób odpowiedzialnych za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia oraz termin ich usunięcia.
4. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej, który otrzymał informację
o wynikach kontroli, w terminie w niej określonym informuje organ kontroli
o sposobie wykonania zaleceń oraz usunięciu wskazanych w niej nieprawidłowości,
wykorzystaniu uwag i wniosków w prowadzonej działalności, a także o podjętych
działaniach lub o przyczynach ich niepodjęcia.

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej art. 94

Poprzedni

Art. 93. Do kontroli celno-skarbowej nie stosuje się przepisów rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495).

Nastepny

Art. 95. 1. Audyt obejmuje ocenę: 1) gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejs...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
  • Wejscie w życie 1 marca 2017
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka