Art. 88. (uchylony).

Art. 88a. W zakresie wykonywania czynności, o których mowa
w art. 5 ust. 1 pkt 1, których przedmiotem są lokaty strukturyzowane, oraz czynności,
o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 11 i 12 (usługi w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych), bank, oprócz przepisów niniejszego rozdziału, stosuje
bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii Europejskiej, w zakresie, w jakim mają
one zastosowanie do zawierania umów lokaty strukturyzowanej, pośrednictwa w zawieraniu umów lokaty strukturyzowanej oraz doradztwa w odniesieniu do lokat strukturyzowanych.

Art. 88b. 1. Bank, na pisemne żądanie podmiotu innego niż określony
w art. 3 pkt 39b lit. a–m ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi i w zakresie określonym w takim żądaniu, może traktować go jak klienta
profesjonalnego, pod warunkiem że posiada on wiedzę i doświadczenie pozwalające
na podejmowanie właściwych decyzji w zakresie lokat strukturyzowanych, jak
również na właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi decyzjami. Bank przed
uwzględnieniem żądania jest obowiązany ustalić wiedzę klienta o zasadach
traktowania klientów profesjonalnych przy świadczeniu usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych, których żądanie dotyczy.
2. Bank może, zgodnie z art. 45 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2017/565, w zakresie
usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych traktować klienta profesjonalnego jak
klienta detalicznego.
3. Bank może, zgodnie z art. 45 ust. 3 lit. a rozporządzenia 2017/565 i na
zasadach określonych w art. 71 ust. 2–4 tego rozporządzenia, w zakresie usług
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych traktować uprawnionego kontrahenta jak
klienta detalicznego albo klienta profesjonalnego.
4. Bank, w zakresie usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, dokonuje
podziału klientów na kategorie, zaliczając ich odpowiednio do kategorii klientów
detalicznych, klientów profesjonalnych lub uprawnionych kontrahentów.

Art. 88c. 1. Bank, świadcząc usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych,
jest obowiązany działać w sposób rzetelny i profesjonalny, zgodnie z zasadami
uczciwego obrotu oraz zgodnie z najlepiej pojętymi interesami jego klientów. Bank
jest obowiązany stosować rozwiązania i procedury zapewniające niezwłoczne,
uczciwe i należyte wykonywanie usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych.
2. Informacje kierowane przez bank do klientów lub potencjalnych klientów,
w tym informacje upowszechniane przez bank w celu reklamy lub promocji usług
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, powinny być rzetelne, nie mogą budzić
wątpliwości i wprowadzać w błąd. Informacje upowszechniane w celu reklamy lub
promocji usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych świadczonych przez bank
są oznaczane, w sposób niebudzący wątpliwości, jako informacje upowszechniane w tych celach. Uznaje się, że upowszechnianie informacji w sposób rzetelny, niebudzący wątpliwości i niewprowadzający w błąd jest zachowane w przypadku
spełnienia przez bank warunków, o których mowa w art. 44 rozporządzenia 2017/565.
3. Treść i forma informacji, o których mowa w ust. 2, są prezentowane w taki
sposób, aby klient lub potencjalny klient, do którego jest kierowana informacja lub
który może się z taką informacją zapoznać, mógł zrozumieć charakter danej usługi
oraz ryzyko z nią związane, a także podjąć świadomą decyzję.
4. Bank przekazuje, z uwzględnieniem art. 45–51 i art. 61 rozporządzenia
2017/565, w odpowiednim czasie adekwatne i odpowiednie informacje dotyczące:
1) banku oraz usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych świadczonych przez
ten bank;
2) kosztów i opłat związanych ze świadczeniem usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych świadczonych przez ten bank.
5. W przypadku wykonywania czynności, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12,
bank, zgodnie z art. 52 rozporządzenia 2017/565, przekazuje również informację o:
1) zależnym lub niezależnym charakterze wykonywanej czynności;
2) zakresie lokat strukturyzowanych będących przedmiotem analizy na potrzeby
udzielenia rekomendacji, w szczególności informację, w jakim stopniu zakres
analizy dotyczy lokat strukturyzowanych oferowanych przez podmioty
pozostające w bliskich powiązaniach z bankiem lub przez podmioty, które
pozostają z nim w takich stosunkach prawnych, osobistych lub majątkowych,
które mogłyby stwarzać ryzyko naruszenia niezależnego charakteru
wykonywanej czynności;
3) częstotliwości dokonywania okresowej oceny odpowiedniości lokat
strukturyzowanych, jeżeli bank zobowiązał się do dokonywania takiej oceny.
6. W przypadku gdy czynność, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12, jest
wykonywana w sposób niezależny, bank, z uwzględnieniem art. 53 rozporządzenia
2017/565:
1) jest obowiązany objąć zakresem analizy wystarczający rodzaj dostępnych lokat
strukturyzowanych i ich liczbę w sposób odpowiednio zróżnicowany w celu
zapewnienia, że rekomendacja jest adekwatna i we właściwy sposób realizuje
cele inwestycyjne;
2) nie może objąć zakresem analizy wyłącznie lokat strukturyzowanych
oferowanych przez podmioty pozostające w bliskich powiązaniach z bankiem
lub przez podmioty, które pozostają z nim w takich stosunkach prawnych,
osobistych lub majątkowych, które mogłyby stwarzać ryzyko naruszenia
niezależnego charakteru wykonywanej czynności.
7. Przepisów ust. 2–5 nie stosuje się, w przypadku gdy usługi w odniesieniu do
lokat strukturyzowanych są elementem innych usług uregulowanych w ustawie z dnia
12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, ustawie z dnia 23 marca 2017 r.
o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego
i agentami (Dz. U. poz. 819, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 2217) lub
w odrębnych przepisach określających obowiązki informacyjne wobec klientów lub
potencjalnych klientów.

Art. 88d. 1. Bank, w związku ze świadczeniem usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych, nie może przyjmować ani przekazywać jakichkolwiek świadczeń
pieniężnych, w tym opłat i prowizji, ani jakichkolwiek świadczeń niepieniężnych,
z wyłączeniem:
1) świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przyjmowanych od klienta lub od
osoby działającej w jego imieniu oraz świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych
przekazywanych klientowi lub osobie działającej w jego imieniu;
2) świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przyjmowanych lub przekazywanych
osobie trzeciej, które są niezbędne do wykonywania danej usługi w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych na rzecz klienta, w szczególności:
a) kosztów z tytułu przechowywania środków pieniężnych powierzonych
przez klienta,
b) opłat na rzecz organu nadzoru,
c) podatków, należności publicznoprawnych oraz innych opłat, których
obowiązek zapłaty wynika z przepisów prawa,
d) opłat związanych z wymianą walutową;
3) świadczeń pieniężnych i świadczeń niepieniężnych innych niż określone w pkt 1
i 2, jeżeli:
a) są one przyjmowane albo przekazywane w celu poprawienia jakości danej
usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych świadczonej przez bank
na rzecz klienta,
b) ich przyjęcie lub przekazanie nie ma negatywnego wpływu na działanie
przez bank w sposób rzetelny i profesjonalny, zgodnie z zasadami
uczciwego obrotu oraz zgodnie z najlepiej pojętymi interesami jego klienta,
c) informacja o świadczeniach, w tym o ich istocie i wysokości,
a w przypadku gdy wysokość takich świadczeń nie może zostać
oszacowana – o sposobie ustalania ich wysokości, została przekazana
klientowi lub potencjalnemu klientowi w sposób rzetelny, dokładny
i zrozumiały przed rozpoczęciem świadczenia danej usługi w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych, przy czym warunek ten uznaje się za spełniony
również w przypadku przekazania klientowi lub potencjalnemu klientowi
informacji sporządzonej w formie ujednoliconej.
2. W przypadku wykonywania czynności, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12,
w sposób niezależny, bank nie może przyjmować świadczeń pieniężnych ani
świadczeń niepieniężnych od podmiotu trzeciego w związku z wykonywaniem tej
czynności.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do drobnych świadczeń niepieniężnych
przyjmowanych przez bank, jeżeli:
1) świadczenia te mogą poprawić jakość wykonywanej na rzecz klienta czynności,
o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12;
2) łączna wielkość i charakter tych świadczeń nie wpływałyby negatywnie na
przestrzeganie przez bank obowiązku działania zgodnie z najlepiej pojętymi
interesami klienta;
3) informacja o świadczeniach, w tym o ich istocie i wysokości, a w przypadku gdy
wysokość takich świadczeń nie może zostać oszacowana – o sposobie ustalania
ich wysokości, została przekazana klientowi lub potencjalnemu klientowi
w sposób rzetelny, dokładny i zrozumiały przed rozpoczęciem wykonywania
czynności, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12, przy czym świadczenia te mogą
być opisane w sposób ogólny.
4. Bank informuje klienta o zmianach w zakresie informacji przekazanych
zgodnie z ust. 1 pkt 3 lit. c i ust. 3 pkt 3, jeżeli zmiany te mają związek z usługami
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych świadczonymi na rzecz klienta.

Art. 88e. 1. Bank świadczący usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych
zapewnia, aby sposób wynagradzania osób zaangażowanych oraz oceny pracy świadczonej przez te osoby na rzecz banku nie powodował ich działania w sposób
nierzetelny i nieprofesjonalny, niezgodnie z najlepiej pojętymi interesami jego
klientów. W tym celu bank opracowuje, wdraża oraz stosuje politykę wynagrodzeń
i praktyki, stosując odpowiednio przepis art. 27 rozporządzenia 2017/565.
2. W przypadku wykonywania czynności, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12,
sposób wynagradzania oraz oceny pracy nie mogą zachęcać do udzielania
rekomendacji mających za przedmiot daną lokatę strukturyzowaną, w przypadku gdy
inna lokata strukturyzowana byłaby bardziej adekwatna i lepiej realizowała cele
klienta.
3. Sposób wynagradzania, o którym mowa w ust. 1 i 2, dotyczy przyznawania
wynagrodzenia w postaci jakichkolwiek korzyści pieniężnych lub niepieniężnych
przekazywanych przez bank bezpośrednio lub pośrednio osobom zaangażowanym
przy świadczeniu usług na rzecz klientów.

Art. 88f. 1. W przypadku gdy:
1) usługa w odniesieniu do lokat strukturyzowanych ma być świadczona w ramach
jednej umowy łącznie z inną usługą, bank informuje klienta przed zawarciem
umowy, czy jest możliwe oddzielne zawarcie umowy o świadczenie usługi
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych oraz umowy o świadczenie innych
usług, a jeżeli jest to możliwe, przekazuje klientowi odrębne zestawienie
kosztów i opłat związanych z poszczególnymi umowami;
2) zawarcie umowy o świadczenie usługi w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych jest warunkiem zawarcia umowy o świadczenie innej usługi
albo zawarcie umowy o świadczenie innej usługi jest warunkiem zawarcia
umowy o świadczenie usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, bank
informuje klienta przed zawarciem umowy, czy jest możliwe zawarcie wyłącznie
jednej z tych umów, a jeżeli jest to możliwe, przekazuje klientowi odrębne
zestawienie kosztów i opłat związanych z poszczególnymi umowami.
2. W przypadku gdy ryzyko wynikające z:
1) zawarcia z klientem detalicznym umowy, w ramach której usługa w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych ma być świadczona łącznie z inną usługą, może
różnić się od ryzyka wynikającego z zawarcia oddzielnej umowy o świadczenie
usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, bank informuje o tym klienta
i przedstawia opis ryzyka wynikającego z poszczególnych usług świadczonych w ramach umowy oraz sposób, w jaki jednoczesne występowanie tych usług
zmienia poziom ryzyka;
2) zawarcia z klientem detalicznym umowy o świadczenie usługi w odniesieniu do
lokat strukturyzowanych, jako warunku zawarcia umowy o świadczenie innej
usługi, albo zawarcia z klientem detalicznym umowy o świadczenie innej usługi,
jako warunku zawarcia umowy o świadczenie usługi w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych, może różnić się od ryzyka wynikającego z zawarcia umowy
o świadczenie usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych bez takich
warunków, bank informuje o tym klienta i przedstawia opis ryzyka
wynikającego z poszczególnych usług oraz sposób, w jaki jednoczesne
występowanie tych usług zmienia poziom ryzyka.

Art. 88g. 1. Bank wykonujący czynność, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12,
uzyskuje od klienta lub potencjalnego klienta adekwatne informacje dotyczące jego:
1) wiedzy i doświadczenia w zakresie inwestowania na rynku finansowym;
2) sytuacji finansowej, w tym zdolności do ponoszenia strat;
3) celów inwestycyjnych, w tym poziomu akceptowanego ryzyka.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są uzyskiwane od klienta lub
potencjalnego klienta w celu umożliwienia udzielania przez bank rekomendacji, które
są dla niego odpowiednie ze względu na jego osobistą sytuację lub potrzeby
inwestycyjne, w szczególności zdolność do ponoszenia strat oraz poziom
akceptowanego ryzyka.
3. Bank wykonujący czynność, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12, przekazuje
klientowi detalicznemu, na trwałym nośniku, raport zawierający potwierdzenie
odpowiedniości rekomendacji z wyjaśnieniem przyczyn, dla których rekomendacja
jest dla niego odpowiednia.
4. Bank, stosując odpowiednio przepisy art. 54 i art. 55 rozporządzenia
2017/565, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, dokonuje oceny
odpowiedniości lokaty strukturyzowanej oraz sporządza raport, o którym mowa
w ust. 3.

Art. 88h. 1. Bank świadczący usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych,
których konstrukcja utrudnia klientowi lub potencjalnemu klientowi zrozumienie
ryzyka związanego ze stopą zwrotu lub zrozumienie kosztów rozwiązania umowy lokaty strukturyzowanej przed terminem, uzyskuje od klienta lub potencjalnego
klienta adekwatne informacje dotyczące jego wiedzy i doświadczenia w zakresie
inwestowania na rynku finansowym, w celu oceny, czy usługa ta jest dla niego
odpowiednia. W przypadkach, o których mowa w art. 88f ust. 1, ocenie podlega, czy
umowa zawierana w okolicznościach określonych w art. 88f ust. 1 jest dla klienta lub
potencjalnego klienta odpowiednia.
2. W przypadku gdy na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, bank
stwierdzi, że usługa w odniesieniu do lokat strukturyzowanych nie jest odpowiednia
dla klienta lub potencjalnego klienta, niezwłocznie informuje o tym klienta lub
potencjalnego klienta.
3. W przypadku gdy klient lub potencjalny klient nie przedstawi informacji,
o których mowa w ust. 1, albo przedstawi informacje niewystarczające, bank
informuje go, że brak tych informacji uniemożliwia mu dokonanie oceny, czy usługa
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych jest odpowiednia dla tego klienta lub
potencjalnego klienta.
4. Bank uzyskuje informacje, o których mowa w ust. 1, dokonuje oceny
odpowiedniości usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych oraz przechowuje
informacje dotyczące przeprowadzonej oceny, stosując odpowiednio przepisy art. 55
i art. 56 rozporządzenia 2017/565.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się do banku świadczącego usługi
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, w przypadku gdy:
1) umowa jest zawierana z inicjatywy klienta lub potencjalnego klienta oraz
2) klient lub potencjalny klient został poinformowany przez bank, że zawarcie
umowy nie jest związane z obowiązkiem, o którym mowa w ust. 1, oraz że nie
będzie on korzystał z ochrony, jaką zapewniałoby mu wykonanie przez bank
takiego obowiązku, oraz
3) bank spełnia wymogi związane z zarządzaniem konfliktami interesów.
6. Jeżeli do zawarcia umowy dochodzi w wyniku skierowania do klienta lub
potencjalnego klienta zindywidualizowanych informacji o banku, lokacie
strukturyzowanej lub usłudze w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, przyjmuje
się, że nie została ona zawarta w sposób określony w ust. 5 pkt 1.

Art. 88i. 1. Bank, który, świadcząc na rzecz klienta usługi w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych, korzysta z pośrednictwa innego banku, instytucji kredytowej, firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej, może dokonywać oceny,
o której mowa w art. 88g i art. 88h, na podstawie informacji dotyczących klienta lub
potencjalnego klienta, otrzymywanych od tych podmiotów, oraz uznać za prawidłową
ocenę dokonaną przez te podmioty.
2. Bank, który pośredniczy w świadczeniu usługi w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych przez inny bank, instytucję kredytową, firmę inwestycyjną lub
zagraniczną firmę inwestycyjną i przekazuje im informacje dotyczące klienta lub
potencjalnego klienta, zapewnia kompletność i rzetelność tych informacji oraz
prawidłowość oceny dokonanej zgodnie z art. 88g i art. 88h.

Art. 88j. 1. Przy świadczeniu usługi w odniesieniu do lokat strukturyzowanych
bank jest obowiązany przekazywać klientowi detalicznemu lub klientowi
profesjonalnemu, na trwałym nośniku, regularne sprawozdania związane z
wykonywaniem umowy o świadczenie usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych, uwzględniające rodzaj i złożoność lokat strukturyzowanych
będących przedmiotem świadczonej usługi, charakter świadczonej usługi w
odniesieniu do lokat strukturyzowanych oraz koszty związane z tymi usługami
świadczonymi na rzecz klienta.
2. W przypadku gdy bank, wykonując czynność, o której mowa
w art. 5 ust. 2 pkt 12, na rzecz klienta detalicznego, udzielił mu rekomendacji
i zobowiązał się w ramach umowy do przeprowadzania okresowej oceny jej
odpowiedniości, jest obowiązany przekazywać klientowi regularnie ocenę tej
rekomendacji, wskazując, czy jest ona nadal odpowiednia dla tego klienta.

Art. 88k. 1. Bank jest obowiązany utrzymywać organizację przedsiębiorstwa
w sposób zapewniający:
1) odpowiednią liczbę osób świadczących pracę na jego rzecz, wymaganą do
prawidłowego świadczenia usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych,
oraz
2) posiadanie przez osoby, o których mowa w pkt 1, odpowiedniej wiedzy,
kompetencji i doświadczenia w zakresie powierzonych obowiązków oraz
utrzymywanie i doskonalenie przez te osoby takiej wiedzy i takich kompetencji.
2. Bank opracowuje, wdraża i stosuje procedury oraz inne regulacje wewnętrzne
w zakresie niezbędnym do prawidłowego świadczenia usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych. W przypadku świadczenia usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych dla klientów detalicznych bank opracowuje, wdraża i stosuje
regulaminy świadczenia usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych.
3. W przypadku gdy konstrukcja lokaty strukturyzowanej uniemożliwia
uregulowanie praw i obowiązków związanych ze świadczeniem usług w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz
których świadczone są takie usługi, wymogu opracowania regulaminu, o którym
mowa w ust. 2, nie stosuje się.
4. Przy wykonywaniu obowiązków, o których mowa w ust. 1 i 2, bank
uwzględnia zakres, skalę i złożoność prowadzonej działalności w zakresie lokat
strukturyzowanych.
5. Bank opracowuje, wdraża i stosuje politykę w zakresie świadczenia usług
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, uwzględniającą charakterystykę oraz
potrzeby klientów lub potencjalnych klientów oraz akceptowany przez klientów lub
potencjalnych klientów poziom ryzyka.
6. Bank:
1) nagrywa rozmowy telefoniczne prowadzone z klientami w związku ze
świadczonymi usługami w odniesieniu do lokat strukturyzowanych;
2) sporządza protokoły, notatki lub nagrania rozmów przeprowadzonych w
bezpośredniej obecności klienta lub potencjalnego klienta w związku ze
świadczonymi usługami w odniesieniu do lokat strukturyzowanych.
6a. Bank rejestruje, przechowuje i archiwizuje dokumenty, nagrania rozmów
telefonicznych, korespondencję elektroniczną oraz inne informacje sporządzane,
przekazane lub otrzymywane w związku ze świadczonymi usługami w odniesieniu do
lokat strukturyzowanych.
6b. Obowiązki określone w ust. 6 i 6a bank wykonuje, stosując odpowiednio
przepisy art. 72–76 rozporządzenia 2017/565.
6c. Bank oznacza datę i dokładny czas sporządzenia, przekazania lub otrzymania
informacji, o których mowa w ust. 6 i 6a, w przypadku gdy dane te nie są zawarte w
ich treści.
7. Z zastrzeżeniem art. 73 i art. 76 ust. 11 rozporządzenia 2017/565, obowiązek
przechowywania i archiwizowania, o którym mowa w ust. 6a, wygasa z upływem 5
lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokumenty lub nośniki informacji zostały sporządzone lub otrzymane, a w przypadku regulaminów,
procedur oraz innych regulacji wewnętrznych – z upływem 5 lat, licząc od pierwszego
dnia roku następującego po roku, w którym przestały one obowiązywać. Komisja
Nadzoru Finansowego może zażądać od banku przechowywania i archiwizowania
takich danych lub dokumentów po upływie tego terminu, nie dłużej jednak niż przez
7 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym zostały one
sporządzone lub otrzymane, lub przestały obowiązywać.
8. Obowiązek, o którym mowa w ust. 6 i 6a, obejmuje również nagrywanie
rozmów telefonicznych i zapisywanie korespondencji elektronicznej związanych z
czynnościami, które mogłyby skutkować świadczeniem jednej z usług w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych, nawet jeżeli w wyniku prowadzenia tych rozmów lub
korespondencji nie dochodziłoby do świadczenia usługi. Obowiązek nagrywania
rozmów telefonicznych i zapisywania korespondencji elektronicznej obejmuje
urządzenia banku oraz, pod warunkiem zatwierdzenia do używania przez bank
prywatnych urządzeń osób zatrudnionych w banku – także takie prywatne urządzenia.
9. Bank informuje klientów lub potencjalnych klientów o nagrywaniu rozmów
telefonicznych lub zapisywaniu prowadzonej korespondencji elektronicznej, w
wyniku których dochodziłoby lub mogłoby dojść do świadczenia usługi w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych, przed rozpoczęciem takiego nagrania lub zapisu. Bank
może poinformować jednokrotnie klienta lub potencjalnego klienta wskazując, że
będzie nagrywał lub zapisywał przyszłe rozmowy lub korespondencję. Bank nie może
prowadzić rozmów telefonicznych lub korespondencji elektronicznej, jeżeli nie
poinformował klienta lub potencjalnego klienta o nagrywaniu rozmów lub
zapisywaniu korespondencji.
10. Bank podejmuje działania zapobiegające prowadzeniu przez osoby
zatrudnione w banku rozmów telefonicznych lub korespondencji elektronicznej z
wykorzystaniem zatwierdzonych do używania przez bank prywatnych urządzeń tych
osób, jeżeli nie jest w stanie nagrywać tych rozmów lub zapisywać prowadzonej
korespondencji.

Art. 88l. 1. Bank jest obowiązany zatrudniać osoby posiadające odpowiednią
wiedzę i kompetencje w zakresie:
1) przekazywania klientom lub potencjalnym klientom informacji o usługach
w odniesieniu do lokat strukturyzowanych;
2) wykonywania czynności, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 12.
2. Bank zapewnia utrzymywanie i doskonalenie przez osoby, o których mowa
w ust. 1, wiedzy i kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania
powierzonych obowiązków.
3. Ustanowiony w banku system wynagradzania osób świadczących pracę na
jego rzecz, uczestniczących w świadczeniu usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych, w szczególności obsługujących klienta lub potencjalnego klienta,
powinien wspierać wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 88c ust. 1, oraz
być środkiem ograniczającym ryzyko wystąpienia konfliktu interesów.

Art. 88m. 1. Przy opracowywaniu, wdrażaniu i stosowaniu rozwiązań
technicznych i organizacyjnych w zakresie świadczenia usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych bank uwzględnia zasady określone w art. 21 rozporządzenia
2017/565.
2. Bank opracowuje, wdraża i stosuje politykę w celu zapewnienia zgodności
działalności banku z przepisami prawa regulującymi świadczenie usług w odniesieniu
do lokat strukturyzowanych oraz adekwatne i skuteczne rozwiązania techniczne
i organizacyjne w tym zakresie, w tym zasady regulujące zawieranie transakcji przez
osoby zaangażowane.
3. Bank wykonuje obowiązek, o którym mowa w ust. 2, stosując odpowiednio
przepisy art. 22, art. 25, art. 26, art. 28 i art. 29 rozporządzenia 2017/565.
4. Bank opracowuje, wdraża i stosuje odpowiednie środki oraz procedury
zarządzania konfliktami interesów w rozumieniu art. 33 rozporządzenia 2017/565,
z uwzględnieniem art. 34 i art. 35 tego rozporządzenia.
5. Bank, który opracowuje lokatę strukturyzowaną, opracowuje, wdraża, stosuje
oraz poddaje przeglądowi rozwiązania związane z procesem opracowywania lokaty
strukturyzowanej zapewniające, że lokata strukturyzowana oraz strategia dystrybucji
tej lokaty będą odpowiednie dla grupy docelowej.
6. Przez grupę docelową, o której mowa w ust. 5, rozumie się określoną grupę
osób, do których kierowana jest bezpośrednio lub za pośrednictwem innych
podmiotów propozycja zawarcia umowy lokaty strukturyzowanej, z których
potrzebami, cechami lub celami lokata strukturyzowana jest zgodna.
7. Przez strategię dystrybucji, o której mowa w ust. 5, rozumie się zamierzony
sposób, w jaki może zostać zawarta umowa lokaty strukturyzowanej z osobą należącą
do grupy docelowej.
8. Rozwiązania, o których mowa w ust. 5, obejmują w szczególności:
1) określenie grupy docelowej lokaty strukturyzowanej z uwzględnieniem podziału
klientów na kategorie zgodnie z art. 88b ust. 4;
2) identyfikację istotnych ryzyk związanych z potencjalnym zawarciem umowy
lokaty strukturyzowanej przez grupę docelową w celu dokonania oceny, czy
lokata strukturyzowana byłaby odpowiednia dla tej grupy docelowej;
3) określenie strategii dystrybucji lokaty strukturyzowanej, w przypadku gdy
rekomendowanie, oferowanie, zawieranie lub umożliwianie zawarcia umowy
lokaty strukturyzowanej będzie wykonywane zarówno przez bank samodzielnie,
jak i przez uprawnione do takich czynności podmioty, przy czym strategia
dystrybucji powinna być odpowiednia dla określonej grupy docelowej;
4) sprawdzenie przed opracowaniem lokaty strukturyzowanej, czy lokata
strukturyzowana pozostaje zgodna z potrzebami określonej grupy docelowej
oraz czy zamierzona strategia dystrybucji tej lokaty jest odpowiednia dla tej
grupy docelowej;
5) regularny przegląd, dokonywany z uwzględnieniem zdarzeń, które mogłyby
wpłynąć na powstanie ryzyk dla grupy docelowej, czy lokata strukturyzowana
pozostaje zgodna z potrzebami określonej grupy docelowej oraz czy zamierzona
strategia dystrybucji tej lokaty jest odpowiednia dla tej grupy docelowej.
9. Bank, który rekomenduje, oferuje albo w inny sposób umożliwia otwarcie
lokaty strukturyzowanej przez osoby należące do grupy docelowej, opracowuje,
wdraża, stosuje oraz poddaje przeglądowi rozwiązania związane z procesem
wykonywania tych czynności zapewniające, że lokata strukturyzowana oraz strategia
dystrybucji będą odpowiednie dla grupy docelowej.
10. Rozwiązania, o których mowa w ust. 9, obejmują w szczególności:
1) określenie grupy docelowej lokaty strukturyzowanej, także w przypadku gdy
podmiot opracowujący lokatę strukturyzowaną nie określił grupy docelowej
lokaty strukturyzowanej;
2) określenie strategii dystrybucji lokaty strukturyzowanej odpowiedniej dla
określonej grupy docelowej;
3) regularny przegląd, dokonywany z uwzględnieniem zdarzeń, które mogłyby
wpłynąć na powstanie ryzyk dla grupy docelowej, czy lokata strukturyzowana
pozostaje zgodna z potrzebami określonej grupy docelowej oraz czy zamierzona
strategia dystrybucji tej lokaty jest odpowiednia dla tej grupy docelowej.
11. W przypadku zamiaru dokonania istotnych zmian cech lokaty
strukturyzowanej, grupy docelowej lub strategii dystrybucji lokaty strukturyzowanej,
bank jest obowiązany dokonać oceny planowanych zmian. Przepisy ust. 5 i 8 stosuje
się odpowiednio.
12. W przypadku gdy strategia dystrybucji lokaty strukturyzowanej przewiduje
wykorzystanie uprawnionych podmiotów trzecich, bank, który opracowuje lokatę
strukturyzowaną, udostępnia tym podmiotom informacje dotyczące tej lokaty
strukturyzowanej, sposobu określenia grupy docelowej oraz strategii dystrybucji tej
lokaty strukturyzowanej.
13. Bank, który rekomenduje, oferuje, zawiera lub umożliwia zawarcie umowy
lokaty strukturyzowanej, uzyskuje od banku, który opracowuje lokatę
strukturyzowaną, informacje o rozwiązaniach określonych w ust. 8 oraz inne
informacje pozwalające na zrozumienie cech lokaty strukturyzowanej oraz określonej
grupy docelowej.
14. Bank, który rekomenduje, oferuje, zawiera lub umożliwia zawarcie umowy
lokaty strukturyzowanej, nie jest obowiązany do ponownego określenia grupy
docelowej oraz strategii dystrybucji, jeżeli określił grupę docelową lub strategię
dystrybucji w związku z opracowaniem lokaty strukturyzowanej.

Art. 88n. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb i warunki postępowania banków świadczących usługi w odniesieniu do
lokat strukturyzowanych w zakresie:
a) traktowania klientów jak klientów profesjonalnych lub klientów
detalicznych zgodnie z art. 88b ust. 1 i 2,
b) świadczenia usług w odniesieniu do lokat strukturyzowanych, w tym
w zakresie świadczenia usług na rzecz kategorii klientów, o których mowa
w art. 88b ust. 4,
c) przyjmowania lub przekazywania jakichkolwiek świadczeń pieniężnych lub
niepieniężnych w związku z prowadzeniem usług w odniesieniu do lokat
strukturyzowanych,
d) przekazywania sprawozdań, o których mowa w art. 88j ust. 1, w tym treści
tych sprawozdań oraz terminów ich przekazywania klientowi,
e) opracowywania, rekomendowania, oferowania, zawierania lub
umożliwiania zawarcia umowy lokaty strukturyzowanej,
2) szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez osoby, o których mowa
w art. 88k ust. 1, wymogów posiadania odpowiedniej wiedzy, kompetencji
i doświadczenia,
3) szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez osoby, o których mowa
w art. 88l ust. 1, wymogów posiadania odpowiedniej wiedzy i kompetencji,
4) tryb i warunki postępowania banków świadczących usługi w odniesieniu do
lokat strukturyzowanych przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji spełniania
przez osoby, o których mowa w pkt 2 i 3, stosowanych wobec nich
odpowiednich wymogów w zakresie posiadania odpowiedniej wiedzy,
kompetencji i doświadczenia, oraz tryb i warunki postępowania w zakresie
utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji tych osób
– w odniesieniu do wykonywania przez banki świadczące usługi w odniesieniu do
lokat strukturyzowanych czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz
ust. 2 pkt 11 i 12, przy zapewnieniu należytej staranności oraz ochrony klienta,
z uwzględnieniem konieczności zapewnienia profesjonalnego, rzetelnego,
bezpiecznego i sprawnego świadczenia tych usług przez banki oraz z uwzględnieniem
wytycznych w zakresie zasad uznawania posiadania odpowiedniej wiedzy
i kompetencji przez osoby wykonujące usługi maklerskie, wydanych przez Europejski
Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

Prawo bankowe art. 88

Poprzedni

Art. 87. 1. Roszczenia z tytułu gwarancji bankowych, poręczeń udzielanych przez banki oraz akredytyw, które stały się wymagalne, przedawniają się z upływem 6 lat. 2. Bieg przedawnienia roszczeń z t...

Nastepny

Art. 89. 1. Banki mogą emitować bankowe papiery wartościowe na warunkach podawanych do publicznej wiadomości. 2. Bank informuje Komisję Nadzoru Finansowego o zamierzonym programie emisji papierów w...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 – Prawo bankowe
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1998
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 16 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka