Art. 78. 1. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej jest obowiązany
nieodpłatnie udostępniać Prezesowi UKE informacje dotyczące lokalizacji
zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego:
1) w czasie rzeczywistym – w przypadku operatora ruchomej publicznej sieci
telekomunikacyjnej,
2) w trybie wsadowym – w przypadku operatora stacjonarnej publicznej sieci
telekomunikacyjnej
– w celu udostępnienia tych danych, za pośrednictwem systemu, o którym mowa
w ust. 4, odpowiednio do właściwego terytorialnie centrum powiadamiania
ratunkowego albo właściwym terytorialnie jednostkom służb ustawowo powołanych
do niesienia pomocy.
2. Dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych jest obowiązany, dla
zapewnienia funkcjonalności systemu, o którym mowa w ust. 4, nieodpłatnie
przekazywać Prezesowi UKE:
1) w przypadku abonenta będącego konsumentem:
a) dane, o których mowa w art. 169 ust. 1,
b) adres miejsca zamieszkania i adres korespondencyjny – jeżeli jest on inny
niż adres miejsca zamieszkania,
c) numer PESEL – w przypadku obywatela Rzeczypospolitej Polskiej,
d) nazwę, serię i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość,
a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa
członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej – numer paszportu lub
karty pobytu,
2) w przypadku abonenta niebędącego konsumentem – numer abonenta oraz
siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej, firmę lub nazwę
i formę organizacyjną tego abonenta, a w przypadku stacjonarnej publicznej
sieci telekomunikacyjnej – także nazwę miejscowości oraz ulicy, przy której
znajduje się zakończenie sieci, udostępnione abonentowi
– o ile abonent udostępnił te dane.
3. Informacją dotyczącą lokalizacji zakończenia sieci jest w przypadku:
1) stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej – dokładny adres
zainstalowania zakończenia sieci;
2) ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej – geograficzne położenie
urządzenia końcowego użytkownika publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych.
4. Informacje i dane, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być przekazywane
do systemu, w którym są gromadzone i nieodpłatnie udostępniane:
1) centralnemu punktowi systemu powiadamiania ratunkowego – w przypadku
połączeń do numeru alarmowego „112” oraz do numerów alarmowych
ustalonych dla Policji, Państwowej Straży Pożarnej i dysponenta zespołów
ratownictwa medycznego, chyba że służba ustawowo powołana do niesienia
pomocy, wykorzystująca dany numer alarmowy, posiada własny punkt centralny
mogący współpracować z systemem albo
2) innym niż wymienione w pkt 1 służbom ustawowo powołanym do niesienia
pomocy – w przypadku połączeń do innych numerów alarmowych.
5. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przekazuje, dla
zapewnienia funkcjonalności systemu, o którym mowa w ust. 4, aktualne dane,
o których mowa w ust. 2, niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od dnia zaistnienia ich zmiany, a jeżeli zmiany takie nie nastąpiły nie rzadziej niż raz
w miesiącu.
6. Prezes UKE zarządza systemem, o którym mowa w ust. 4, oraz jest
uprawniony do przetwarzania zgromadzonych w nim informacji i danych w celach
związanych z zapewnieniem funkcjonalności systemu.
6a. Prezes UKE może określić, w drodze decyzji, dla danego operatora,
szczegółowe wymagania dotyczące dokładności i niezawodności lokalizacji
zakończenia sieci dla ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej, biorąc pod uwagę
możliwości techniczne i perspektywy rozwoju sieci danego operatora oraz potrzebę
dokładnego lokalizowania zakończenia sieci w celu efektywnego niesienia pomocy
przez służby ustawowo do tego powołane. W decyzji określa się także harmonogram
dostosowania sieci do określonych w decyzji wymagań w zakresie dokładności
i niezawodności lokalizacji zakończenia sieci.
7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację
i funkcjonowanie systemu, o którym mowa w ust. 4, warunki gromadzenia
i przekazywania do tego systemu informacji i danych od przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego i ich udostępniania odpowiednio centrom powiadamiania
ratunkowego oraz jednostkom terytorialnym służb ustawowo powołanych do niesienia
pomocy oraz sposób wymiany informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie
obsługi wniosków o przeniesienie numeru, biorąc pod uwagę sprawność działania
systemu, a także potrzebę wspierania obsługi przenoszenia numerów oraz
efektywność niesienia pomocy przez te służby i zapewnienie ciągłości świadczenia
przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego usług telekomunikacyjnych, dostarczania
sieci telekomunikacyjnych lub świadczenia usług towarzyszących.
7a. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia, organizację i funkcjonowanie centralnego punktu systemu
powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb, o których mowa
w ust. 4 pkt 1, mając na uwadze zapewnienie sprawnej dystrybucji udostępnianych
przez system, o którym mowa w ust. 4, informacji i danych właściwym terytorialnie
centrom powiadamiania ratunkowego oraz jednostkom służb ustawowo powołanych
do niesienia pomocy.
8. Przekazywanie danych, o którym mowa w ust. 2, nie wymaga zgody abonenta.

Art. 78a. 1. Prezes UKE prowadzi system teleinformatyczny wymiany
komunikatów pomiędzy operatorami lub dostawcami usługi dostępu do sieci
Internet na potrzeby realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 72a.
2. Prezes UKE zarządza systemem, o którym mowa w ust. 1, oraz jest
uprawniony do przetwarzania zgromadzonych w nim informacji i danych
w celach związanych z zapewnieniem funkcjonalności systemu.
3. Prezes UKE zapewni przystępność systemu, o którym mowa w ust. 1,
uwzględniając liczbę obsługiwanych abonentów przez dostawców usługi dostępu
do sieci Internet, poprzez udostępnienie interfejsu dostępu do tego systemu.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację
i funkcjonowanie systemu, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób wymiany
informacji pomiędzy operatorami lub dostawcami usługi dostępu do sieci
Internet w zakresie obsługi wniosków o zachowanie ciągłości świadczenia usług
w związku ze zmianą dostawcy usługi dostępu do sieci Internet, biorąc pod uwagę
sprawność działania systemu, a także potrzebę wspierania obsługi zmiany
dostawcy usługi dostępu do sieci Internet i zapewnienie ciągłości świadczenia
przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego usług telekomunikacyjnych,
dostarczania sieci telekomunikacyjnych lub świadczenia usług towarzyszących,
a także ograniczenia w korzystaniu przez operatorów i dostawców usługi dostępu
do sieci Internet z interfejsu, o którym mowa w ust. 3.

Prawo telekomunikacyjne art. 78

Poprzedni

Art. 77. (uchylony).

Nastepny

Art. 79. 1. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej, w której świadczone są publicznie dostępne usługi telefoniczne, zapewnia użytkownikom końcowym swojej sieci oraz użytkownikom końcowym z inn...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka