Art. 78. 1. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF, odrębnie dla każdego
z tych systemów:
1) ustanawia przejrzyste zasady dotyczące kryteriów ustalania instrumentów
finansowych, które mogą być przedmiotem obrotu w ramach danego systemu;
2) stosuje przejrzyste zasady rzetelnego i prawidłowego obrotu oraz obiektywne
kryteria skutecznej realizacji zleceń;
3) posiada mechanizmy zapewniające należyte zarządzanie procesami
technicznymi, w tym skuteczne procedury awaryjne umożliwiające zarządzanie
ryzykiem zakłócenia funkcjonowania systemu.
1a. Dostęp do systemów obrotu instrumentami finansowymi, o których mowa
w ust. 1, jest udzielany według podlegających publikacji przejrzystych
i niedyskryminujących zasad, stworzonych na podstawie obiektywnych kryteriów.
1b. Dostęp do każdego z systemów obrotu instrumentami finansowymi,
o których mowa w ust. 1, posiada co najmniej trzech członków, uczestników lub
klientów, wykazujących się znacznym stopniem aktywności, z których każdy ma
możliwość interakcji odpowiednio ze wszystkimi pozostałymi członkami,
uczestnikami lub klientami, w odniesieniu do kształtowania się cen w systemie.
1ba. Zagraniczna osoba prawna z siedzibą na terytorium państwa należącego do
OECD nieprowadząca działalności maklerskiej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej może być stroną transakcji zawieranych w systemach obrotu instrumentami
finansowymi, o których mowa w ust. 1, jeżeli:
1) posiada zezwolenie lub na innej podstawie świadczy usługi w zakresie obrotu
instrumentami finansowymi w państwie swojej siedziby;
2) podlega nadzorowi właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym
w państwie swojej siedziby;
3) państwo jej siedziby należy do Grupy Specjalnej do Spraw Przeciwdziałania
Praniu Pieniędzy (FATF);
4) zostało zawarte porozumienie, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy
o nadzorze, z właściwym organem nadzoru nad rynkiem finansowym
w państwie jej siedziby lub wielostronne porozumienie zapewniające współpracę
i skuteczną wymianę informacji, którego stroną jest ten organ nadzoru i Komisja,
lub w inny sposób zapewnione jest przekazywanie między tym organem nadzoru
a Komisją informacji niezbędnych z punktu widzenia sprawowanego przez
Komisję nadzoru nad działalnością tej zagranicznej osoby prawnej w systemie
obrotu instrumentami finansowymi.
1bb. Zagraniczna osoba prawna, o której mowa w ust. 1ba, może być stroną
transakcji zawieranych w systemach obrotu instrumentami finansowymi, o których
mowa w ust. 1, wyłącznie w zakresie nabywania lub zbywania instrumentów
finansowych na własny rachunek, z wyłączeniem pełnienia funkcji animatora rynku, lub na rachunek klientów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa innego niż państwo członkowskie.
1bc. Na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela osoby
uprawnione do reprezentowania zagranicznej osoby prawnej, o której mowa
w ust. 1ba, będącej stroną transakcji zawieranych w systemach obrotu instrumentami
finansowymi, o których mowa w ust. 1, lub wchodzące w skład ich statutowych
organów albo pozostające z nimi w stosunku pracy są obowiązane do niezwłocznego
sporządzenia i przekazania, na koszt tej zagranicznej osoby prawnej, kopii
dokumentów i innych nośników informacji oraz do udzielenia pisemnych lub ustnych
wyjaśnień w zakresie transakcji zawieranych w systemach obrotu instrumentami
finansowymi, o których mowa w ust. 1.
1bd. Komisja powiadamia właściwy organ nadzoru nad rynkiem finansowym
zagranicznej osoby prawnej, o której mowa w ust. 1ba, o wystąpieniu z żądaniem,
o którym mowa w ust. 1bc, a także o każdym przypadku niewykonania albo
nienależytego wykonania tego obowiązku.
1be. Jeżeli właściwy organ nadzoru nad rynkiem finansowym zagranicznej
osoby prawnej, o której mowa w ust. 1ba, nie podjął środków mających na celu
wykonanie przez tę osobę żądania, o którym mowa w ust. 1bc, albo, mimo środków
podjętych przez ten organ nadzoru, osoba ta nie wykonuje obowiązku określonego
w ust. 1bc albo nie wykonuje go należycie, Komisja może, w celu zapewnienia
prawidłowego funkcjonowania obrotu instrumentami finansowymi lub ochrony
interesów inwestorów, po uprzednim poinformowaniu tego organu, nałożyć na tę
zagraniczną osobę prawną karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.
1c. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF monitoruje oraz identyfikuje:
1) potencjalne konflikty interesów, jakie mogą powstać pomiędzy interesem ASO,
OTF, firmy inwestycyjnej lub jej właścicieli a obowiązkiem zapewnienia
należytego funkcjonowania ASO lub OTF;
2) negatywne skutki, jakie w związku z konfliktami interesów, o których mowa
w pkt 1, mogą wystąpić dla funkcjonowania ASO lub OTF lub dla ich członków,
uczestników lub klientów.
1d. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF ustanawia mechanizmy
zarządzania konfliktami interesów, o których mowa w ust. 1c.
1e. Do prowadzenia ASO i OTF przepisy art. 18b stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku gdy wymaga tego bezpieczeństwo obrotu w ASO albo na OTF
lub jest zagrożony interes inwestorów, firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF,
na żądanie Komisji, wstrzymuje wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu
w tym ASO lub na tym OTF lub wstrzymuje rozpoczęcie obrotu wskazanymi
instrumentami finansowymi na okres nie dłuższy niż 10 dni.
3. W przypadku gdy obrót określonymi instrumentami finansowymi jest
dokonywany w okolicznościach wskazujących na możliwość zagrożenia
prawidłowego funkcjonowania ASO lub OTF lub bezpieczeństwa obrotu
dokonywanego w tym ASO lub na tym OTF, lub naruszenia interesów inwestorów,
Komisja może zażądać od firmy inwestycyjnej prowadzącej ASO lub OTF
zawieszenia obrotu tymi instrumentami finansowymi.
3a. W żądaniu, o którym mowa w ust. 3, Komisja może wskazać termin, do
którego zawieszenie obrotu obowiązuje. Termin ten może ulec przedłużeniu, jeżeli
zachodzą uzasadnione obawy, że w dniu jego upływu będą zachodziły przesłanki, o
których mowa w ust. 3.
3b. Komisja uchyla decyzję zawierającą żądanie, o którym mowa w ust. 3,
w przypadku gdy po jej wydaniu stwierdza, że nie zachodzą przesłanki zagrożenia
prawidłowego funkcjonowania ASO lub OTF lub bezpieczeństwa obrotu
dokonywanego w tym ASO lub na tym OTF, lub naruszenia interesów inwestorów.
4. Na żądanie Komisji firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF wyklucza
z obrotu wskazane przez Komisję instrumenty finansowe, w przypadku gdy obrót nimi
zagraża w sposób istotny prawidłowemu funkcjonowaniu ASO lub OTF lub
bezpieczeństwu obrotu dokonywanego w tym ASO lub na tym OTF lub powoduje
naruszenie interesów inwestorów.
4a. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF może podjąć decyzję
o zawieszeniu lub wykluczeniu papierów wartościowych lub instrumentów
finansowych niebędących papierami wartościowymi z obrotu, w przypadku gdy
instrumenty te przestały spełniać warunki obowiązujące na tym rynku, pod warunkiem
że nie spowoduje to znaczącego naruszenia interesów inwestorów lub zagrożenia
prawidłowego funkcjonowania rynku. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF
informuje Komisję o podjęciu decyzji o zawieszeniu lub wykluczeniu instrumentów
finansowych z obrotu i podaje tę informację do publicznej wiadomości.
4b. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, Komisja może zażądać od
firmy inwestycyjnej prowadzącej ASO lub OTF zawieszenia lub wykluczenia z obrotu
instrumentów pochodnych powiązanych z papierami wartościowymi lub
instrumentami finansowymi niebędącymi papierami wartościowymi, o ile jest to
konieczne dla osiągnięcia celów zawieszenia lub wykluczenia z obrotu papierów
wartościowych lub instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi
stanowiących instrument bazowy tego instrumentu pochodnego.
4c. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF, która zawiesiła lub
wykluczyła z obrotu w tym systemie instrument finansowy, odpowiednio zawiesza lub
wyklucza z obrotu powiązane z nim instrumenty pochodne, w przypadku gdy jest to
konieczne do osiągnięcia celów zawieszenia lub wykluczenia bazowego instrumentu
finansowego.
4d. W przypadku zawieszenia lub wykluczenia z obrotu w ASO lub na OTF na
podstawie ust. 4a lub 4c Komisja występuje do spółek prowadzących rynek
regulowany, innych podmiotów prowadzących ASO, innych podmiotów
prowadzących OTF oraz podmiotów systematycznie internalizujących transakcje
z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organizujących obrót tymi samymi
instrumentami finansowymi lub powiązanymi z nimi instrumentami pochodnymi,
z żądaniem zawieszenia lub wykluczenia z obrotu tego instrumentu finansowego lub
powiązanego z nim instrumentu pochodnego, w przypadku gdy takie zawieszenie lub
wykluczenie z obrotu związane jest z podejrzeniem wykorzystania informacji poufnej,
bezprawnego ujawnienia informacji poufnej, manipulacji na rynku, ogłoszenia
wezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej lub
podejrzeniem naruszenia obowiązku publikacji informacji poufnej o emitencie lub
instrumencie finansowym zgodnie z przepisami art. 7 i art. 17 rozporządzenia
596/2014, chyba że takie zawieszenie lub wykluczenie z obrotu mogłoby spowodować
poważną szkodę dla interesów inwestorów lub prawidłowego funkcjonowania rynku.
4e. W przypadku otrzymania od właściwego organu nadzoru innego państwa
członkowskiego sprawującego w tym państwie nadzór nad ASO lub OTF informacji
o wystąpieniu przez ten organ z żądaniem zawieszenia lub wykluczenia z obrotu
określonego instrumentu finansowego lub powiązanego z nim instrumentu
pochodnego Komisja występuje do spółek prowadzących rynek regulowany,
podmiotów prowadzących ASO, podmiotów prowadzących OTF oraz podmiotów systematycznie internalizujących transakcje z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organizujących obrót tymi samymi instrumentami finansowymi lub
powiązanymi z nimi instrumentami pochodnymi, z żądaniem zawieszenia lub
wykluczenia z obrotu tego instrumentu finansowego lub powiązanego z nim
instrumentu pochodnego, jeżeli takie zawieszenie lub wykluczenie z obrotu jest
związane z podejrzeniem wykorzystywania informacji poufnej, bezprawnego
ujawnienia informacji poufnej, manipulacji na rynku, ogłoszenia wezwania do
zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej lub podejrzeniem
naruszenia obowiązku publikacji informacji poufnej o emitencie lub instrumencie
finansowym zgodnie z przepisami art. 7 i art. 17 rozporządzenia 596/2014, chyba że
takie zawieszenie lub wykluczenie z obrotu mogłoby spowodować poważną szkodę
dla interesów inwestorów lub prawidłowego funkcjonowania rynku.
4f. Komisja podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości informację
o wystąpieniu przez Komisję z żądaniem, o którym mowa w ust. 3, 4, 4b i 4d, oraz
przekazuje ją Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
i właściwym organom nadzoru innych państw członkowskich, sprawującym w tych
państwach nadzór nad rynkami regulowanymi, ASO lub OTF. W przypadku gdy
Komisja nie zgłosiła żądania, o którym mowa w ust. 4e, przekazuje Europejskiemu
Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwym organom
nadzoru innych państw członkowskich, sprawującym w tych państwach nadzór nad
rynkami regulowanymi, ASO lub OTF informację o niezgłoszeniu żądania wraz
z wyjaśnieniami. Komisja przekazuje do publicznej wiadomości informację
o niezgłoszeniu żądania na podstawie ust. 4e.
5. W żądaniach, o których mowa w ust. 2, 3, 4, 4b, 4d i 4e, wskazuje się
szczegółowe przyczyny, które je uzasadniają.
6. Komisja podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości informację
o wystąpieniu z żądaniem, o którym mowa w ust. 2 i 4e.
6a. Przepisy ust. 4a–4f i 6 stosuje się odpowiednio do przywrócenia obrotu
instrumentem finansowym lub instrumentem pochodnym powiązanym z tym
instrumentem finansowym.
6b. Instrumentami pochodnymi, o których mowa w ust. 4c–4e i 6a, są
instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c–i.
7. Firma inwestycyjna prowadząca ASO zapewnia sprawny i prawidłowy
rozrachunek oraz rozliczanie transakcji zawartych w tym systemie.
8. Jeżeli wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 7 lub 12, polega na
zawarciu umowy z podmiotem uprawnionym do dokonywania rozrachunku lub
rozliczania transakcji, umowa może być zawarta z tym podmiotem, o ile podmiot ten:
1) wykorzystuje rozwiązania zapewniające sprawne i prawidłowe wykonywanie
powierzanych mu czynności, w tym spełnia warunki techniczne dokonywania
odpowiednio rozliczeń lub rozrachunku transakcji;
2) zapewnia wykonywanie powierzonych mu czynności w sposób niezagrażający
bezpieczeństwu obrotu i nienaruszający interesów uczestników tego obrotu.
9. Zamiar zawarcia umowy skutkującej zmianą podmiotu dokonującego
rozrachunku lub rozliczania transakcji wymaga zawiadomienia Komisji. Komisja,
w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, zgłasza sprzeciw wobec
planowanego zawarcia umowy z podmiotem dokonującym rozrachunku lub
rozliczania transakcji, w przypadku gdy podmiot, z którym ma zostać zawarta umowa
nie spełnia warunków, o których mowa w ust. 8.
10. Warunki, o których mowa w ust. 8 pkt 1, w zakresie spełniania warunków
technicznych, uważa się za spełnione w przypadku Krajowego Depozytu oraz
w przypadku:
1) spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu
zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 6, oraz spółki prowadzącej izbę
rozrachunkową – w zakresie powierzenia dokonywania rozrachunku transakcji;
2) spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu
zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 pkt 2, oraz spółki prowadzącej izbę
rozliczeniową – w zakresie powierzenia dokonywania rozliczenia transakcji.
11. W przypadku wystąpienia przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny
z wnioskiem, o którym mowa:
1) w art. 148 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej
restrukturyzacji, firma inwestycyjna organizująca ASO wyklucza z obrotu
wskazane we wniosku instrumenty finansowe;
2) w art. 148 pkt 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, firma inwestycyjna organizująca ASO zawiesza obrót instrumentami finansowymi objętymi tym wnioskiem na okres wskazany we wniosku.
12. Firma inwestycyjna prowadząca OTF zapewnia sprawny i prawidłowy
rozrachunek oraz rozliczanie transakcji zawartych w systemie.
13. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF informuje członków,
uczestników lub klientów o ich obowiązkach w zakresie rozrachunku transakcji.
14. Firma inwestycyjna upewnia się, czy istnieje dostęp do wystarczających
publicznie dostępnych informacji umożliwiających członkom, uczestnikom lub
klientom formułowanie opinii inwestycyjnych, uwzględniając zarówno charakter
członków, uczestników lub klientów, jak i rodzaje instrumentów wprowadzanych do
obrotu w ASO lub na OTF, a w przypadku braku dostępu – zapewnia członkom,
uczestnikom ASO lub klientom OTF dostęp do tych informacji.
15. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF informuje Komisję
o przypadku:
1) istotnego naruszenia regulacji dotyczących obrotu dokonywanego w tym ASO
lub na tym OTF lub zasad uczciwego obrotu, oraz istotnych zakłóceniach
funkcjonowania systemu informatycznego ASO lub OTF, z uwzględnieniem
art. 81 rozporządzenia 2017/565 oraz sekcji A Załącznika III do tego
rozporządzenia,
2) uzasadniającym podejrzenie wystąpienia manipulacji na rynku, o której mowa
w art. 12 rozporządzenia 596/2014, lub wykorzystania informacji poufnej
w rozumieniu art. 7 rozporządzenia 596/2014, z uwzględnieniem
art. 82 rozporządzenia 2017/565 i sekcji B Załącznika III do tego rozporządzenia
– niezwłocznie po powzięciu informacji o wystąpieniu takiego przypadku.
16. W przypadku gdy z ustaleń Komisji wynika, że naruszenia, o których mowa
w ust. 15, miały miejsce, Komisja:
1) przekazuje Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych
oraz właściwym organom nadzoru innych państw członkowskich otrzymane od
firmy inwestycyjnej prowadzącej ASO lub OTF informacje o naruszeniach;
2) informuje prokuratora lub Policję o podejrzeniu wystąpienia w ASO lub na OTF
manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia 596/2014, lub
wykorzystania informacji poufnej w rozumieniu art. 7 rozporządzenia 596/2014;
3) przekazuje ministrowi właściwemu do spraw budżetu otrzymane od firmy
inwestycyjnej prowadzącej ASO informacje o naruszeniach – w przypadku gdy
naruszenia te dotyczą prowadzonego przez firmę inwestycyjną jako ASO rynku
obrotu skarbowymi papierami wartościowymi w rozumieniu ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz instrumentami finansowymi,
których instrumentem bazowym jest skarbowy papier wartościowy.
17. Firma inwestycyjna prowadząca OTF informuje Komisję o manipulacji na
rynku lub próbie manipulacji na rynku, o których mowa w art. 2 pkt 2
i 3 rozporządzenia 1227/2011, niezwłocznie po powzięciu informacji o wystąpieniu
takich przypadków.
18. W przypadku gdy z ustaleń Komisji wynika, że naruszenia, o których mowa
w ust. 17, miały miejsce, Komisja przekazuje Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki
otrzymane od firmy inwestycyjnej prowadzącej OTF informacje o naruszeniach.
19. Firma inwestycyjna prowadząca ASO lub OTF współpracuje z prokuratorem
lub Policją podczas wyjaśniania okoliczności naruszeń, o których mowa
w ust. 16 pkt 2.

Art. 78a. (uchylony).

Art. 78b. 1. Firma inwestycyjna prowadząca ASO ustanawia zasady zawierania
transakcji w tym systemie, które pozwalają na wykonywanie zleceń w sposób nieuznaniowy.
2. Zasady zawierania transakcji w ASO nie mogą przewidywać zaangażowania
środków własnych firmy inwestycyjnej w wykonywanie zleceń w tym systemie lub
zestawiania zleceń.
3. Do transakcji zawieranych w ASO pomiędzy jego członkami oraz do umowy
o korzystanie z tego systemu między firmą inwestycyjną prowadzącą ASO
a członkiem ASO przepisów art. 73 ust. 6a–6c, art. 73a ust. 1–5, art. 73b–73d,
art. 82a, art. 83b ust. 8 i art. 83c–83h nie stosuje się.

Art. 78c. 1. Firma inwestycyjna prowadząca OTF ustanawia zasady zawierania
transakcji w tym systemie, które pozwalają na wykonywanie zleceń w sposób uznaniowy.
2. Zasady zawierania transakcji na OTF nie mogą przewidywać zaangażowania
środków własnych firmy inwestycyjnej w wykonywanie zleceń w tym systemie albo środków finansowych jakiegokolwiek innego podmiotu stanowiącego część tej samej grupy kapitałowej, do której należy firma inwestycyjna.
3. Wykonywanie zleceń na OTF może polegać na zestawianiu zleceń, pod
warunkiem uzyskania zgody klienta. W takim przypadku firma inwestycyjna
ustanawia skuteczne mechanizmy zapobiegające naruszeniu warunków zestawiania
zleceń.
4. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania, w przypadku gdy przedmiotem obrotu na
OTF są instrumenty dłużne, dla których nie ma płynnego rynku, emitowane przez:
1) Skarb Państwa, Unię Europejską, państwo członkowskie, w tym agendę
rządową, agencję lub spółkę celową utworzoną przez państwa członkowskie,
a w przypadku federalnego państwa członkowskiego – przez jednego z członków federacji;
2) spółkę celową utworzoną przez państwa członkowskie w celu emisji
instrumentów dłużnych;
3) międzynarodową instytucję finansową utworzoną przez co najmniej dwa
państwa członkowskie, której celem jest uruchamianie finansowania
i świadczenie pomocy finansowej z korzyścią dla jej członków, którzy
doświadczają poważnych problemów finansowych lub są zagrożeni takimi problemami;
4) Europejski Bank Inwestycyjny.
5. Przez płynny rynek, o którym mowa w ust. 4, rozumie się rynek, na którym
przedmiotem obrotu jest instrument finansowy lub klasa instrumentów finansowych,
na potrzeby których jest oceniana płynność rynku, oraz stale istnieją kupujący
i sprzedający gotowi do zawierania transakcji mających za przedmiot ten instrument
finansowy lub tę klasę instrumentów finansowych. Ocenę istnienia na rynku
kupujących i sprzedających gotowych do zawierania transakcji przeprowadza się –
z uwzględnieniem specyfiki struktury rynku, na którym przedmiotem obrotu jest dany
instrument finansowy lub dana klasa instrumentów finansowych – na podstawie:
1) średniej częstotliwości i wielkości transakcji, z uwzględnieniem szerokiego
zakresu warunków rynkowych oraz charakteru i terminu zapadalności
instrumentów finansowych w ramach danej klasy instrumentów finansowych;
2) liczby i rodzaju uczestników rynku, w tym udziału uczestników rynku w obrocie
danymi instrumentami finansowymi;
3) średniej wartości spreadów, jeżeli jest dostępna.
6. Firma inwestycyjna nie może zestawiać zleceń w ramach OTF w zakresie
instrumentów pochodnych odnoszących się do klasy instrumentów pochodnych, które
ogłoszono jako podlegające obowiązkowemu rozliczeniu zgodnie z art. 5
rozporządzenia 648/2012.
7. Przedmiotem obrotu na OTF nie mogą być wyłącznie produkty energetyczne
będące przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę.

Art. 78d. 1. Firma inwestycyjna prowadząca OTF, z zastrzeżeniem art. 78e
ust. 2, może zestawić dwa lub więcej dostępnych w danym czasie zleceń, stając się
odpowiednio drugą stroną transakcji nabycia lub zbycia instrumentów finansowych
będących przedmiotem tych zleceń.
2. Zestawione zlecenia muszą być przeciwstawne oraz podlegać jednoczesnemu
wykonaniu.
3. Jeżeli przedmiot zlecenia jest podzielny, a podmiot składający zlecenie nie
zastrzegł inaczej, zlecenie może być zestawione w części.
4. W przypadku wycofania zlecenia objętego zestawieniem firma inwestycyjna
zastępuje wycofane zlecenie innymi dostępnymi w danym czasie zleceniami.
W przypadku braku takich zleceń wykonanie pozostałych zestawionych zleceń
następuje proporcjonalnie, chyba że byłoby to niezgodne z zastrzeżeniem, o którym
mowa w ust. 3.
5. Od transakcji zawartej w sposób, o którym mowa w ust. 1, firma inwestycyjna
nie może pobierać świadczeń innych niż prowizja, opłata lub wynagrodzenie, których
wysokość i sposób pobierania określa się w zasadach wykonywania zleceń na OTF.
Art. 78e. 1. Firma inwestycyjna nie może jednocześnie prowadzić OTF oraz
wykonywać czynności jako podmiot systematycznie internalizujący transakcje.
2. Firma inwestycyjna prowadząca OTF nie może zezwalać na łączenie zleceń
będących na OTF ze zleceniami lub kwotowaniami podmiotów systematycznie
internalizujących transakcje lub zleceniami innego OTF.
3. Udział w OTF animatora rynku jest dopuszczalny pod warunkiem braku
bliskich powiązań z firmą inwestycyjną prowadzącą OTF.

Art. 78f. 1. Wykonywanie zleceń na OTF w sposób uznaniowy ma miejsce
wyłącznie, w przypadku gdy firma inwestycyjna prowadząca OTF podejmuje
działania polegające na:
1) decydowaniu o umieszczeniu albo wycofaniu zlecenia z OTF lub
2) powstrzymaniu się od skojarzenia danego zlecenia klienta ze zleceniami
dostępnymi w systemie w danym czasie, pod warunkiem że jest to zgodne ze
szczegółowymi wskazówkami klienta oraz obowiązkiem wykonywania zleceń
na warunkach najbardziej korzystnych dla klienta.
2. W przypadku gdy w ramach OTF mają zostać skojarzone zlecenia dwóch lub
więcej klientów, firma inwestycyjna prowadząca OTF wykonuje zlecenia w sposób
uznaniowy, jeżeli ustala, czy i kiedy skojarzyć zlecenia dwóch lub większej liczby
klientów oraz w jakiej wielkości.
3. W odniesieniu do instrumentów finansowych innych niż udziałowe firma
inwestycyjna prowadząca OTF może ułatwiać negocjacje między klientami w celu
skojarzenia ze sobą dwóch lub więcej zleceń w jednej transakcji.
4. Do wykonywania zleceń klientów na OTF przepisy art. 73 ust. 5i i 6a–6c,
art. 73a–73d, art. 82a, art. 83b ust. 8 oraz art. 83c–83h stosuje się odpowiednio.

Art. 78g. 1. Komisja prowadzi rejestr ASO MŚP.
2. Firma inwestycyjna prowadząca ASO może wystąpić do Komisji z wnioskiem
o wpisanie tego ASO do rejestru ASO MŚP, jeżeli:
1) w dniu składania wniosku o wpis do rejestru co najmniej połowa emitentów,
których instrumenty finansowe są wprowadzone do ASO, stanowią emitenci
będący małymi i średnimi przedsiębiorcami, zgodnie z art. 78 ust. 1
rozporządzenia 2017/565;
2) spełnia warunki określone w art. 78 ust. 2 lit. a–i rozporządzenia 2017/565;
3) posiada zasady, systemy i procedury zapewniające, że emitenci, których
instrumenty są wprowadzone do tego systemu, osoby pełniące na rzecz tych
emitentów obowiązki zarządcze, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 25
rozporządzenia 596/2014, oraz osoby blisko z nimi związane, o których mowa
w art. 3 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia 596/2014, spełniają wymogi określone
w art. 19 ust. 1 rozporządzenia 596/2014;
4) posiada skuteczne systemy i mechanizmy kontroli, zmierzające do
przeciwdziałania przypadkom manipulacji na rynku i ujawniania takich przypadków zgodnie z wymogami określonymi w art. 16 ust. 1 rozporządzenia 596/2014.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, oraz dokumenty do niego załączone
zawierają informacje potwierdzające spełnianie warunków, o których mowa w ust. 2.
4. Komisja odmawia wpisu do rejestru, o którym mowa w ust. 1, jeżeli nie są
spełnione warunki określone w ust. 2.
5. Komisja wykreśla ASO z rejestru, o którym mowa w ust. 1, jeżeli:
1) firma złożyła wniosek o wykreślenie ASO z rejestru;
2) warunki, które były podstawą wpisu do rejestru, przestały być spełnione, przy
czym ocena spełniania warunku określonego w ust. 2 pkt 1 następuje zgodnie
z art. 79 ust. 1 rozporządzenia 2017/565.
6. Komisja wykreśla ASO z rejestru, o którym mowa w ust. 1, również
w przypadku, gdy po upływie 3 lat od dnia wpisu do tego rejestru na podstawie art. 69g
więcej niż połowa emitentów, których instrumenty finansowe są wprowadzone do
obrotu w tym systemie, nie spełnia wymogów uznania ich za małych i średnich
przedsiębiorców.
7. Komisja informuje Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów
Wartościowych o wpisaniu ASO do rejestru, o którym mowa w ust. 1, oraz o jego
wykreśleniu z tego rejestru.

Art. 78h. 1. Przy dokonywaniu zgłoszeń w imieniu firmy inwestycyjnej na
podstawie art. 26 rozporządzenia 600/2014 podmiot prowadzący system obrotu
instrumentami finansowymi stosuje mechanizmy zapewniające zabezpieczenie
i uwierzytelnienie środków przesyłu informacji, minimalizujące ryzyko
zniekształcenia danych i nieupoważnionego dostępu oraz zapobiegające wyciekowi
informacji.
2. Podmiot prowadzący system obrotu instrumentami finansowymi posiada
systemy zapasowe zapewniające możliwość oferowania swoich usług i ich utrzymanie
w każdym czasie.

Art. 78i. 1. Instrumenty finansowe emitenta wprowadzone do ASO MŚP lub do
ASO, w którym jest dokonywany obrót instrumentami finansowymi emitowanymi
przez małych i średnich przedsiębiorców, zarejestrowanego w innym państwie
członkowskim, mogą być wprowadzone do innego ASO MŚP lub innego ASO, w którym jest dokonywany obrót instrumentami finansowymi emitowanymi przez małych i średnich przedsiębiorców, zarejestrowanego w innym państwie
członkowskim, jeżeli emitent został o tym poinformowany i nie wyraził sprzeciwu.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, emitent podlega obowiązkom
związanym ze stosowaniem ładu korporacyjnego i obowiązkom informacyjnym
obowiązującym w:
1) ASO, w którym jest dokonywany obrót instrumentami finansowymi
emitowanymi przez małych i średnich przedsiębiorców, zarejestrowanego
w innym państwie członkowskim – jeżeli instrumenty finansowe tego emitenta
zostały wprowadzone w pierwszej kolejności do tego ASO;
2) ASO MŚP – jeżeli instrumenty finansowe tego emitenta zostały wprowadzone
w pierwszej kolejności do ASO MŚP.

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi art. 78

Poprzedni

Art. 77. 1. Przez usługę wymiany walutowej rozumie się przyjmowanie przez firmę inwestycyjną walut obcych i dokonywanie ich sprzedaży na rachunek klienta, jak również kupno walut obcych na rachunek ...

Nastepny

Art. 79. 1. Firma inwestycyjna może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, powierzyć osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej stałe lub o...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
  • Wejscie w życie 24 października 2005
  • Ost. zmiana ustawy 31 marca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 13 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka