Art. 72. Kodeks Postępowania Administracyjnego

Art. 72. § 1. Czynności organu administracji publicznej, z których nie sporządza
się protokołu, a które mają znaczenie dla sprawy lub toku postępowania, utrwala się
w aktach w formie adnotacji podpisanej przez pracownika, który dokonał tych
czynności.
§ 2. Adnotacja może być sporządzona w formie dokumentu elektronicznego.

Następne Artykuły

Art. 73. § 1. Strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich
notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu
postępowania.
§ 1a. Czynności określone w § 1 są dokonywane w lokalu organu administracji
publicznej w obecności pracownika tego organu
§ 2. Strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub
wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione
ważnym interesem strony.
§ 3. Organ administracji publicznej może zapewnić stronie dokonanie czynności,
o których mowa w § 1, w swoim systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu
strony w sposób określony w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Art. 74. § 1. Przepisu art. 73 nie stosuje się do akt sprawy zawierających
informacje niejawne o klauzuli tajności „tajne” lub „ściśle tajne”, a także do innych
akt, które organ administracji publicznej wyłączy ze względu na ważny interes
państwowy.
§ 2. Odmowa umożliwienia stronie przeglądania akt sprawy, sporządzania z nich
notatek, kopii i odpisów, uwierzytelnienia takich kopii i odpisów lub wydania
uwierzytelnionych odpisów następuje w drodze postanowienia, na które służy
zażalenie.

Art. 75. § 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do
wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą
być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.
§ 2. Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych
faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia właściwego organu administracji,
organ administracji publicznej odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie
złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. Przepis art. 83
§ 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 76. § 1. Dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez
powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego,
co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do dokumentów urzędowych
sporządzanych przez organy jednostek organizacyjnych lub podmioty, w zakresie
poruczonych im z mocy prawa lub porozumienia spraw wymienionych w art. 1 pkt 1 i 4.
§ 3. Przepisy § 1 i 2 nie wyłączają możliwości przeprowadzenia dowodu
przeciwko treści dokumentów wymienionych w tych przepisach.
Art. 76a. § 1. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu,
o którym mowa w art. 76 § 1 lub 2, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony
przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu. Organ administracji
publicznej zażąda udzielenia odpisu lub wyciągu, jeżeli strona sama uzyskać ich nie
może. Gdy organ uzna za konieczne przejrzenie oryginału dokumentu, może wystąpić
o jego dostarczenie.
§ 2. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli
jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez
występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą
prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
§ 2a. Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony w formie dokumentu
elektronicznego, poświadczenie jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 2,
dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu
zaufanego. Odpisy dokumentów poświadczane elektronicznie sporządzane są w
formatach danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
§ 2b. Upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu
został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza
zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis
pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie
strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia. Jeżeli dokument zawiera cechy
szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia), należy stwierdzić to
w poświadczeniu.
§ 3. Zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem przez
występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą
prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym albo przez
upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie ma charakter
dokumentu urzędowego.
§ 4. Jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami sprawy, organ administracji
publicznej zażąda od strony składającej odpis dokumentu, o którym mowa w § 2,
przedłożenia oryginału tego dokumentu.

Art. 77. § 1. Organ administracji publicznej jest obowiązany w sposób
wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy.
§ 2. Organ może w każdym stadium postępowania zmienić, uzupełnić lub
uchylić swoje postanowienie dotyczące przeprowadzenia dowodu.
§ 3. Organ przeprowadzający postępowanie na wezwanie organu właściwego do
załatwienia sprawy (art. 52) może z urzędu lub na wniosek strony przesłuchać również
nowych świadków i biegłych na okoliczności będące przedmiotem tego postępowania.
§ 4. Fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają
dowodu. Fakty znane organowi z urzędu należy zakomunikować stronie.

Art. 78. § 1. Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy
uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność mająca znaczenie dla
sprawy.
§ 2. Organ administracji publicznej może nie uwzględnić żądania (§ 1), które nie
zostało zgłoszone w toku przeprowadzania dowodów lub w czasie rozprawy, jeżeli
żądanie to dotyczy okoliczności już stwierdzonych innymi dowodami, chyba że mają
one znaczenie dla sprawy.

logoSzybkie wyszukiwanie

jak to działa?