Art. 70. Kodeks Postępowania Administracyjnego

Art. 70. Organ administracji publicznej może zezwolić na dołączenie do
protokołu zeznania na piśmie, podpisanego przez zeznającego, oraz innych
dokumentów mających znaczenie dla sprawy.

Następne Artykuły

Art. 71. Skreśleń i poprawek w protokole należy tak dokonywać, aby wyrazy
skreślone i poprawione były czytelne. Skreślenia i poprawki powinny być stwierdzone
w protokole przed jego podpisaniem.

Art. 72. § 1. Czynności organu administracji publicznej, z których nie sporządza
się protokołu, a które mają znaczenie dla sprawy lub toku postępowania, utrwala się
w aktach w formie adnotacji podpisanej przez pracownika, który dokonał tych
czynności.
§ 2. Adnotacja może być sporządzona w formie dokumentu elektronicznego.

Art. 73. § 1. Strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich
notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu
postępowania.
§ 1a. Czynności określone w § 1 są dokonywane w lokalu organu administracji
publicznej w obecności pracownika tego organu
§ 2. Strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub
wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione
ważnym interesem strony.
§ 3. Organ administracji publicznej może zapewnić stronie dokonanie czynności,
o których mowa w § 1, w swoim systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu
strony w sposób określony w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Art. 74. § 1. Przepisu art. 73 nie stosuje się do akt sprawy zawierających
informacje niejawne o klauzuli tajności „tajne” lub „ściśle tajne”, a także do innych
akt, które organ administracji publicznej wyłączy ze względu na ważny interes
państwowy.
§ 2. Odmowa umożliwienia stronie przeglądania akt sprawy, sporządzania z nich
notatek, kopii i odpisów, uwierzytelnienia takich kopii i odpisów lub wydania
uwierzytelnionych odpisów następuje w drodze postanowienia, na które służy
zażalenie.

Art. 75. § 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do
wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą
być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.
§ 2. Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych
faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia właściwego organu administracji,
organ administracji publicznej odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie
złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. Przepis art. 83
§ 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 76. § 1. Dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez
powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego,
co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do dokumentów urzędowych
sporządzanych przez organy jednostek organizacyjnych lub podmioty, w zakresie
poruczonych im z mocy prawa lub porozumienia spraw wymienionych w art. 1 pkt 1 i 4.
§ 3. Przepisy § 1 i 2 nie wyłączają możliwości przeprowadzenia dowodu
przeciwko treści dokumentów wymienionych w tych przepisach.
Art. 76a. § 1. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu,
o którym mowa w art. 76 § 1 lub 2, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony
przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu. Organ administracji
publicznej zażąda udzielenia odpisu lub wyciągu, jeżeli strona sama uzyskać ich nie
może. Gdy organ uzna za konieczne przejrzenie oryginału dokumentu, może wystąpić
o jego dostarczenie.
§ 2. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli
jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez
występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą
prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
§ 2a. Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony w formie dokumentu
elektronicznego, poświadczenie jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 2,
dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu
zaufanego. Odpisy dokumentów poświadczane elektronicznie sporządzane są w
formatach danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1
ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
§ 2b. Upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu
został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza
zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis
pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie
strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia. Jeżeli dokument zawiera cechy
szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia), należy stwierdzić to
w poświadczeniu.
§ 3. Zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem przez
występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą
prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym albo przez
upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie ma charakter
dokumentu urzędowego.
§ 4. Jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami sprawy, organ administracji
publicznej zażąda od strony składającej odpis dokumentu, o którym mowa w § 2,
przedłożenia oryginału tego dokumentu.

logoSzybkie wyszukiwanie

jak to działa?