Art. 67. 1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo korzystać z lotnisk
użytku publicznego na równych zasadach.
2. Warunki korzystania z lotnisk użytku publicznego, w tym opłaty za to
korzystanie, mogą być zróżnicowane wyłącznie w sposób niepowodujący
dyskryminacji użytkowników i zapewniający zachowanie zasad uczciwej
konkurencji, w szczególności ze względu na rodzaje i charakterystyki statków
powietrznych oraz charakter wykonywanych operacji lotniczych.
3. W celu zapewnienia konsultacji i właściwej reprezentacji interesów stron
w portach lotniczych w sprawach z zakresu koordynacji rozkładów lotów, obsługi
naziemnej, opłat lotniskowych, a także opłat związanych z obsługą pasażerów
niepełnosprawnych i pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej tworzy się:
1) komitet koordynacyjny;
2) komitet przewoźników lotniczych.
3a. Komitet koordynacyjny tworzy się w portach lotniczych, w których
wprowadzono koordynację rozkładów lotów. W takim porcie lotniczym może być
utworzony jeden komitet koordynacyjny.
3b. Komitet koordynacyjny nie może prowadzić działalności gospodarczej.
3c. Komitet przewoźników lotniczych tworzy się w portach lotniczych,
w których roczna wielkość ruchu, ustalona na podstawie danych Eurostat dla
ostatniego roku kalendarzowego, wynosi co najmniej 2 000 000 pasażerów lub
50 000 ton towarów. Prezes Urzędu publikuje corocznie w Dzienniku Urzędowym
Urzędu Lotnictwa Cywilnego i na stronie internetowej Urzędu wykaz portów
lotniczych, o których mowa w zdaniu pierwszym.
3d. Komitet przewoźników lotniczych może być utworzony w portach
lotniczych innych niż wymienione w ust. 3c. Do komitetu przewoźników lotniczych
stosuje się przepisy ust. 3a zdanie drugie i ust. 3b.
4. Wprowadzenie oraz zniesienie w porcie lotniczym koordynacji lub organizacji
rozkładów lotów, o której mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 95/93/WE z dnia
18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub
lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty, następuje w drodze decyzji
administracyjnej Prezesa Urzędu.
4a. Użytkownik statku powietrznego wykonuje operację lotniczą
w przydzielonym czasie na start lub lądowanie, o którym mowa w rozporządzeniu
nr 95/93/WE, oraz w sposób wskazany w chwili przydzielenia.
5. (uchylony)
6. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
z uwzględnieniem zasad przejrzystości, obiektywizmu i niedyskryminacji oraz przepisów Unii Europejskiej w zakresie koordynacji rozkładów lotów, obsługi
naziemnej oraz opłat związanych z obsługą pasażerów niepełnosprawnych
i pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, szczegółowy sposób i tryb
tworzenia i działania komitetów, o których mowa w ust. 3.
7. (uchylony)

Art. 67a. (uchylony).

Art. 67b. 1. W porcie lotniczym, w którym wprowadzono koordynację
rozkładów lotów, Prezes Urzędu powołuje i odwołuje koordynatora zgodnie
z rozporządzeniem nr 95/93/WE.
2. Koordynator musi spełniać następujące warunki:
1) posiadać wykształcenie wyższe i wiedzę lub doświadczenie w zakresie
planowania rozkładów lotów lub siatki połączeń;
2) posiadać biegłą znajomość języka polskiego i angielskiego;
3) nie być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: karne
skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, bezpieczeństwu
powszechnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi
i papierami wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową oraz
wiarygodności dokumentów (wymóg dobrej reputacji);
4) być niezależny w rozumieniu art. 4 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 95/93/WE;
5) swoją dotychczasową działalnością dawać rękojmię należytego sprawowania
funkcji.
3. Koordynator, powołany w przypadku, o którym mowa
w art. 3 ust. 6 rozporządzenia nr 95/93/WE, nie musi posiadać znajomości języka
polskiego.
4. Jeżeli koordynatorem jest osoba prawna, warunki, o których mowa w ust. 2,
stosuje się do osób działających w jej imieniu w zakresie koordynacji rozkładów lotów
oraz osób faktycznie pełniących działalność koordynacyjną.
5. Nadzór nad działalnością koordynatora sprawuje Prezes Urzędu. Prezes
Urzędu ocenia działalność koordynatora w szczególności pod względem:
1) spełniania przez koordynatora oraz osoby, o których mowa w ust. 4, warunków,
o których mowa w ust. 2;
2) zgodności działań z prawem;
3) niedyskryminacji, niezależności, neutralności i przejrzystości działania;
4) zgodności wydatkowania środków z celami wynikającymi z budżetu
koordynatora.
6. W zakresie nadzoru Prezes Urzędu jest uprawniony do:
1) żądania udzielenia przez koordynatora wszelkich wyjaśnień i informacji
dotyczących jego działalności;
2) dostępu do wszelkich pomieszczeń, materiałów, dokumentów oraz innych
danych związanych z działalnością koordynatora, a także żądania kopii tych
materiałów i dokumentów.
7. Prezes Urzędu odwołuje koordynatora, w przypadku gdy:
1) została zniesiona koordynacja rozkładów lotów albo
2) koordynator:
a) przestał spełniać warunki, o których mowa w ust. 2,
b) nie pełni swoich obowiązków w sposób określony w art. 67c ust. 2a,
c) wydatkuje środki niezgodnie z celami wynikającymi z budżetu
koordynatora,
d) utracił trwałą zdolność do wykonywania czynności w zakresie koordynacji
lub
e) zrezygnował z pełnienia swoich obowiązków, lub
3) osoby, o których mowa w ust. 4, przestały spełniać warunki, o których mowa
w ust. 2.
8. Prezes Urzędu odwołuje koordynatora w przypadku trzykrotnej odmowy
zatwierdzenia budżetu koordynatora na ten sam okres.
9. W przypadku odwołania koordynatora lub braku możliwości pełnienia przez
dotychczasowego koordynatora obowiązków, Prezes Urzędu wyznacza koordynatora
zastępującego, pełniącego obowiązki do czasu powołania koordynatora zgodnie
z ust. 1 i przepisami wydanymi na podstawie art. 67g albo do czasu ustania przeszkód
uniemożliwiających wykonywanie czynności przez dotychczasowego koordynatora.
Koordynator zastępujący działa na podstawie budżetu dotychczasowego
koordynatora.
10. Koordynatorem zastępującym może być koordynator lub organizator
rozkładów lotów powołany dla innego portu lotniczego.
11. Do koordynatora zastępującego nie stosuje się przepisów dotyczących
wyboru i powoływania koordynatora oraz opracowywania, zatwierdzania i odmowy
zatwierdzania budżetu koordynatora.

Art. 67c. 1. Zadania koordynatora określa rozporządzenie nr 95/93/WE z dnia
18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub
lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty.
2. Koordynator działa na własny rachunek i nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1292).
2a. Koordynator działa w sposób niezależny, neutralny, niedyskryminacyjny
i przejrzysty.
3. Do koordynatora stosuje się przepisy dotyczące osoby prowadzącej
pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustaw: z dnia 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z
późn. zm.), z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 300, 303 i 730), z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245
oraz z 2019 r. poz. 39, 730 i 752) oraz z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1510, z późn. zm.).
3a. Koordynator ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną wyłącznie
z winy umyślnej lub wskutek rażącego niedbalstwa.
4. Koszty koordynacji w porcie lotniczym, w szczególności koszty: bieżącej
działalności koordynatora, zapewnienia niezbędnych urządzeń i pomieszczeń,
utrzymywania uprawnień, wynagrodzeń koordynatora oraz osób zatrudnionych w jego
biurze, pokrywane są z budżetu koordynatora.

Art. 67d. 1. Koszty koordynacji rozkładów lotów w porcie lotniczym są
pokrywane z opłat za koordynację rozkładów lotów wnoszonych do budżetu
koordynatora. Budżet nowo powołanego koordynatora rozkładów lotów nie może
przekraczać kwoty przewidzianej w planie gospodarczym załączonym do zgłoszenia
kandydata ubiegającego się o powołanie na koordynatora rozkładów lotów.
W kosztach koordynacji rozkładów lotów stanowiących podstawę ustalenia opłat za
koordynację rozkładów lotów nie mogą być uwzględniane kary pieniężne, o których
mowa w ustawie.
2. Opłaty za koordynację rozkładów lotów są wnoszone przez:
1) przewoźników lotniczych – za każdą wykonaną operację lotniczą, dla której
zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 95/93/WE przyznane zostały czasy na
start lub lądowanie – w wysokości obliczonej zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 67g;
2) zarządzającego lotniskiem, w porcie lotniczym, w którym wprowadzono
koordynację rozkładów lotów i powołano koordynatora – w łącznej wysokości
50% budżetu koordynatora.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia nr 95/93/WE,
opłatę za koordynację rozkładów lotów w wysokości budżetu koordynatora ponosi
zarządzający lotniskiem w porcie lotniczym, w którym wprowadzono koordynację
rozkładów lotów i powołano koordynatora na czas określony.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia nr 95/93/WE,
zarządzający lotniskiem ma prawo do rekompensaty za okres, na który wprowadzono
koordynację rozkładów lotów, od podmiotów, którym przyznane zostały czasy na start
lub lądowanie w rozumieniu rozporządzenia nr 95/93/WE, w łącznej wysokości
50% budżetu koordynatora.
5. Koordynator przedstawia Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia projekt budżetu,
opracowany po zasięgnięciu opinii podmiotów, o których mowa w ust. 2.
W przypadku budżetu nowo powołanego koordynatora, koordynator przedstawia do
zatwierdzenia projekt budżetu, opracowany po zasięgnięciu opinii przewoźników
lotniczych regularnie korzystających z portu lotniczego, ich reprezentatywnych
organizacji oraz zarządzającego lotniskiem, o których mowa w art. 4 ust. 1
rozporządzenia nr 95/93/WE. W przypadku prowadzenia koordynacji rozkładów
lotów przez koordynatora w więcej niż jednym porcie lotniczym koordynator
przedstawia do zatwierdzenia projekt budżetu dla każdego z portów lotniczych
oddzielnie.
6. Prezes Urzędu odmawia zatwierdzenia projektu budżetu, jeżeli został on
ustalony niezgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 67g dotyczącymi
budżetu koordynatora oraz gdy:
1) budżet przewiduje nadmierne obciążenie podmiotów, o których mowa w ust. 2;
2) budżet nie daje gwarancji zachowania ciągłości wykonywania działalności przez
koordynatora;
3) nie zasięgnięto opinii, o których mowa w ust. 5.
7. Zatwierdzenie projektu budżetu przez Prezesa Urzędu następuje w drodze
decyzji administracyjnej.
8. W przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia nr 95/93/WE,
projekt budżetu przedstawia każdy z podmiotów ubiegających się o powołanie na
koordynatora, a Prezes Urzędu zatwierdza budżet koordynatora wraz z jego
powołaniem, po zasięgnięciu opinii przewoźników lotniczych i zarządzającego
lotniskiem w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 67g.
Przepisu ust. 5 nie stosuje się.
9. W przypadku istotnej, uzasadnionej i niemożliwej do przewidzenia na etapie
przedstawienia Prezesowi Urzędu budżetu do zatwierdzenia zmiany kosztów
koordynacji w okresie, na który zatwierdzono budżet, koordynator przedstawia do
zatwierdzenia projekt nowego budżetu. Do momentu zatwierdzenia projektu nowego
budżetu koordynator działa na podstawie budżetu zatwierdzonego.
10. Zarządzający lotniskiem dokonuje wpłaty zaliczki do budżetu koordynatora
w łącznej wysokości 30% budżetu koordynatora na podstawie otrzymanej faktury lub
innego równoważnego dokumentu.

Art. 67e. 1. W porcie lotniczym, w którym wprowadzono organizację rozkładów
lotów, Prezes Urzędu, zgodnie z rozporządzeniem 95/93/WE z dnia 18 stycznia
1993 r. w sprawie wspólnotowych zasad przydzielania czasu na start i lądowanie
w portach lotniczych Wspólnoty, powołuje i odwołuje organizatora rozkładów lotów.
2. Zadania organizatora rozkładów lotów określa rozporządzenie nr 95/93/WE
z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnotowych zasad przydzielania czasu na
start i lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty.
3. Do organizatora rozkładów lotów stosuje się odpowiednio przepisy art. 67b
ust. 2 i 4–11, art. 67c oraz art. 67d ust. 1, 2, 5–7, 9 i 10, z zastrzeżeniem że w zakresie
art. 67d ust. 2 pkt 1 opłaty są wnoszone przez przewoźników lotniczych za każdą
operację wykonaną w czasie obowiązywania organizacji rozkładów lotów.

Art. 67f. 1. W razie zniesienia w porcie lotniczym organizacji rozkładów lotów
i jednoczesnego wprowadzenia koordynacji rozkładów lotów, dotychczasowy
organizator rozkładów lotów staje się koordynatorem.
2. W razie zniesienia w porcie lotniczym koordynacji rozkładów lotów
i jednoczesnego wprowadzenia organizacji rozkładów lotów, dotychczasowy
koordynator staje się organizatorem rozkładów lotów.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, działalność odpowiednio
koordynatora oraz organizatora rozkładów lotów finansowana jest z budżetu
dotychczasowego.

Art. 67fa. 1. Na wniosek koordynatora lub zarządzającego lotniskiem, w którym
wprowadzono koordynację rozkładów lotów, podmiot zarządzający przepływem
ruchu lotniczego, o którym mowa w art. 2 pkt 5 rozporządzenia Komisji (UE)
nr 255/2010 z dnia 25 marca 2010 r. ustanawiającego wspólne zasady zarządzania
przepływem ruchu lotniczego (Dz. Urz. UE L 80 z 26.03.2010, str. 10, z późn. zm.),
przedstawia wnioskodawcy przyjęty plan lotu, który dotyczy tego lotniska, bez
zbędnej zwłoki, jednak nie później niż zostanie wykonany lot.
2. Koordynator lub zarządzający lotniskiem, w którym wprowadzono
koordynację rozkładów lotów, zapewnia dostęp do posiadanego planu lotu Prezesowi
Urzędu, podmiotom, o których mowa w art. 77 ust. 1, właściwym organom kontroli
ruchu lotniczego oraz użytkownikom statków powietrznych.

Art. 67fb. Zarządzający lotniskiem w porozumieniu z koordynatorem lub
organizatorem rozkładów lotów przed każdym sezonem rozkładowym wyznacza
parametry koordynacyjne, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia nr 95/93/WE,
i przekazuje je koordynatorowi lub organizatorowi rozkładów lotów.

Art. 67fc. Prezes Urzędu może zarezerwować czasy na start lub lądowanie
w przypadkach, o których mowa w art. 9 rozporządzenia nr 95/93/WE.

Art. 67fd. 1. Dotychczasowy koordynator albo organizator rozkładów lotów jest
obowiązany, w ciągu 30 dni od dnia powołania nowego koordynatora albo
organizatora rozkładów lotów, przekazać nieodpłatnie odpowiednio koordynatorowi
albo organizatorowi rozkładów lotów posiadane przez siebie dane, w tym co najmniej
odpowiednio:
1) koordynator rozkładów lotów – dane dotyczące monitoringu zgodności operacji
z czasami na start lub lądowanie przydzielonymi dla tych operacji,
a w przypadku toczącego się procesu koordynacji rozkładów lotów na kolejne
sezony – także dane dotyczące otrzymanych zapytań o czasy na start lub
lądowanie, przedstawionych przez koordynatora ofert oraz przyznanych czasów
na start lub lądowanie,
2) organizator rozkładów lotów – dane dotyczące monitoringu zgodności operacji
z zaleconymi rozkładami lotów oraz dane wspomagające ustalenie
przydzielonych i wykorzystanych czasów na start lub lądowanie w przeszłości, pozwalające na sprawdzenie spełnienia warunków, o których mowa
w art. 8 ust. 2 rozporządzenia nr 95/93/WE
– oraz dokumenty niezbędne nowemu koordynatorowi albo organizatorowi rozkładów
lotów w celu skutecznej koordynacji albo organizacji rozkładów lotów. Forma
przekazania i format danych oraz dokumentów powinny uwzględniać możliwość
przetwarzania i dalszego udostępniania tych danych oraz dokumentów przez nowego
koordynatora albo organizatora rozkładów lotów.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadkach, o których mowa
w art. 67f ust. 1 i 2.

Art. 67g. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
rozporządzenia, sposób:
1) wprowadzenia oraz znoszenia koordynacji i organizacji rozkładów lotów –
mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej w zakresie przyznawania czasów na
start lub lądowanie w portach lotniczych, konieczność przeprowadzenia
konsultacji z zainteresowanymi stronami oraz przejrzystość postępowania;
2) wyboru, powoływania oraz odwoływania koordynatora i organizatora rozkładów
lotów oraz dokumenty i informacje, jakie powinny zostać złożone przez
kandydata ubiegającego się o powołanie na koordynatora lub organizatora
rozkładów lotów – mając na uwadze przejrzystość procesu wyboru koordynatora
i organizatora rozkładów lotów;
3) opracowywania i opiniowania projektu budżetu koordynatora i organizatora
rozkładów lotów, termin złożenia projektu budżetu koordynatora i organizatora
rozkładów lotów do zatwierdzenia oraz dokumenty i informacje, jakie powinny
być złożone do tych projektów – mając na uwadze przejrzystość procesu
sporządzania budżetu;
4) obliczania wysokości opłat za koordynację i organizację rozkładów lotów
wnoszonych przez przewoźników lotniczych – mając na uwadze zasadę
niedyskryminacji oraz dostępność informacji umożliwiających ustalenie
wysokości opłat;
5) postępowania Prezesa Urzędu w przypadku zniesienia organizacji i koordynacji
rozkładów lotów – mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej w zakresie
przyznawania czasów na start lub lądowanie w portach lotniczych, konieczność
przeprowadzenia konsultacji z zainteresowanymi stronami oraz przejrzystość
postępowania;
6) wyznaczania parametrów koordynacyjnych – mając na uwadze przepisy Unii
Europejskiej w zakresie przyznawania czasów na start lub lądowanie w portach
lotniczych oraz przejrzystość procesu wyznaczania tych parametrów;
7) obliczania rekompensaty, o której mowa w art. 67d ust. 4 – mając na uwadze
zasadę niedyskryminacji oraz dostępność informacji umożliwiających ustalenie
wysokości rekompensaty.

Prawo lotnicze art. 67

Poprzedni

Art. 66. 1. Statki powietrzne, z zastrzeżeniem art. 93 i art. 93a, mogą startować z lotnisk i lądować na lotniskach wpisanych do rejestru lotnisk, których dane techniczne i eksploatacyjne są opublik...

Nastepny

Art. 68. 1. (uchylony) 2. Zarządzający lotniskiem obowiązany jest w szczególności: 1) wykorzystywać lotnisko zgodnie z jego przeznaczeniem; 2) prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka