Art. 59. 1. Eksploatację lotniska można rozpocząć po wpisaniu lotniska do
rejestru lotnisk.
2. Wpisanie lotniska do rejestru lotnisk następuje na wniosek zakładającego
lotnisko po sprawdzeniu przez Prezesa Urzędu lub przez osoby przez niego
upoważnione, czy lotnisko odpowiada wymaganiom technicznym i eksploatacyjnym
określonym na podstawie ustawy, warunkom określonym w zezwoleniu na założenie
lotniska oraz czy spełnione są wymagania określone w art. 55.
3. Do wniosku o wpisanie lotniska do rejestru lotnisk wnioskodawca jest
obowiązany dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 55 ust. 3, albo oświadczenie,
że dokumenty przedłożone w postępowaniu o zezwolenie na założenie lotniska są
aktualne.
4. Nie można odmówić wpisania do rejestru lotniska, na którego założenie
zostało wydane zezwolenie, jeżeli lotnisko to spełnia wymagania, o których mowa
w ust. 2.
5. O wpisaniu lotniska do rejestru lotnisk, o odmowie wpisania, zmianie danych
rejestrowych niewymagających zezwolenia, o którym mowa w art. 61 ust. 1,
rozstrzyga Prezes Urzędu w drodze decyzji administracyjnej. Do wniosku o zmianę
danych rejestrowych dołącza się dokumenty potwierdzające wnioskowaną zmianę.
6. Do rejestru lotnisk wpisuje się jako zarządzającego lotniskiem:
1) zakładającego lotnisko,
2) inny podmiot – na wniosek zakładającego lotnisko,
3) podmiot, któremu przekazano zarządzanie lotniskiem, zgodnie z art. 70
‒ jeżeli lotnisko spełnia warunki określone w art. 59a i art. 80a, a w przypadku
lotniska, o którym mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1 i 2 ‒ również w art. 174 ust. 2 i 3,
a w przypadku lotniska, o którym mowa w art. 54 ust. 7 i art. 59a ust. 1 pkt 3 ‒
również w art. 55 ust. 2.
7. Jeżeli dane podlegające wpisowi opierają się na dokumentach, dokumenty te
powinny być dołączone do zgłoszenia w oryginałach albo poświadczonych notarialnie
lub urzędowo odpisach, kopiach.

Art. 59a. 1. Potwierdzenie spełnienia wymagań związanych z eksploatacją
i zarządzaniem lotniskiem użytku publicznego, z wyłączeniem lotnisk, o których
mowa w art. 54 ust. 7, następuje poprzez wydanie certyfikatu zgodnie z wymaganiami
określonymi w:
1) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r.
ustanawiającym wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
(Dz. Urz. UE L 44 z 14.02.2014, str. 1), a w przypadku wydania na podstawie
art. 3 ust. 4 pkt 4 przepisów dotyczących lotnisk także w tych przepisach –
w przypadku lotnisk dla samolotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e
rozporządzenia nr 2018/1139/UE, ubiegających się o certyfikat, o którym mowa
w art. 34 ust. 1 tego rozporządzenia;
2) przepisach wydanych na podstawie ust. 5, art. 83 ust. 1, art. 85
i art. 92 ust. 2 pkt 1 i 2 – w przypadku lotnisk, którym przyznano zwolnienie,
o którym mowa w art. 2 ust. 7 rozporządzenia nr 2018/1139/UE, oraz lotnisk dla
śmigłowców, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e rozporządzenia
nr 2018/1139/UE;
3) przepisach wydanych na podstawie ust. 6, art. 83 ust. 1, art. 85
i art. 92 ust. 2 pkt 1 i 2 – w przypadku lotnisk, dla których Prezes Urzędu wydał
decyzję o ograniczonej certyfikacji.
1a. Na wniosek zakładającego lotnisko, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. e
rozporządzenia nr 2018/1139/UE, albo zarządzającego takim lotniskiem Prezes
Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, przyznaje zwolnienie, o którym mowa
w art. 2 ust. 7 rozporządzenia nr 2018/1139/UE, jeżeli wnioskodawca spełnia
warunki, o których mowa w tym przepisie.
1b. We wniosku, o którym mowa w ust. 1a, wskazuje się lotnisko, którego ma
dotyczyć zwolnienie, oraz dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie
warunków, o których mowa w art. 2 ust. 7 rozporządzenia nr 2018/1139/UE.
2. Decyzję o ograniczonej certyfikacji lotniska użytku publicznego Prezes
Urzędu wydaje na wniosek zakładającego lotnisko lub zarządzającego lotniskiem,
wskazując w decyzji:
1) rodzaje lotów, jakie mogą być wykonywane na tym lotnisku;
2) czas, w jakim mogą być obsługiwane loty na tym lotnisku;
3) charakterystykę techniczną statków powietrznych, jakie mogą lądować
i startować z tego lotniska.
3. Certyfikat, o którym mowa w ust. 1, wydaje się zgodnie z przepisami art. 160–
163a, z tym że dla lotnisk o ograniczonej certyfikacji warunkiem rozpoczęcia procesu
certyfikacji jest uzyskanie decyzji, o której mowa w ust. 2.
4. Potwierdzenie spełnienia wymagań związanych z eksploatacją i zarządzaniem
lotniskiem użytku wyłącznego następuje poprzez złożenie oświadczenia przez
zakładającego lotnisko lub zarządzającego lotniskiem o zgodności charakterystyk
technicznych i infrastruktury lotniska oraz eksploatacji i zarządzania lotniskiem
z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7, po
przeprowadzeniu przez Prezesa Urzędu z wynikiem pozytywnym kontroli
sprawdzającej na lotnisku, zakończonej wydaniem decyzji administracyjnej.
5. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
wymagania techniczne i eksploatacyjne w rozumieniu Załącznika 14 do Konwencji,
o której mowa w art. 3 ust. 2, dla lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mając na
uwadze bezpieczną eksploatację lotnisk.
6. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
wymagania techniczne i eksploatacyjne w stosunku do lotnisk, o których mowa
w ust. 1 pkt 3, mając na uwadze bezpieczną eksploatację lotnisk oraz potrzebę
zróżnicowania tych wymagań w zależności od typu i charakterystyk technicznych
lotniska, jak i rodzaju ruchu lotniczego.
7. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
wymagania techniczne i eksploatacyjne w stosunku do lotnisk, o których mowa
w ust. 4, oraz sposób i tryb przeprowadzania kontroli sprawdzającej, mając na uwadze
konieczność zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotnisk oraz potrzebę
zróżnicowania tych wymagań w zależności od typu i charakterystyk technicznych
lotniska, jak i rodzaju ruchu lotniczego, a także zapewnienie sprawności kontroli
sprawdzającej.

Art. 59b. 1. Prezes Urzędu, na wniosek zarządzającego lotniskiem, akceptuje
albo zmienia w odniesieniu do lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a
ust. 1 pkt 1, alternatywne sposoby spełnienia wymagań, o których mowa
w ADR.AR.A.015 lit. d załącznika II do rozporządzenia nr 139/2014/UE, na zasadach
określonych w ADR.AR.A.015 lit. d załącznika II do rozporządzenia nr 139/2014/UE,
o ile te alternatywne sposoby spełnienia wymagań nie zostały zaakceptowane
w procesie certyfikacji lub nie są uwzględnione w zatwierdzonej instrukcji
operacyjnej lotniska, o której mowa w ADR.OR.E.005 załącznika III do
rozporządzenia nr 139/2014/UE.
2. Alternatywne sposoby spełnienia wymagań Prezes Urzędu akceptuje, zmienia
albo cofa w drodze decyzji administracyjnej. Prezes Urzędu z urzędu albo na wniosek
zarządzającego lotniskiem cofa alternatywne sposoby spełnienia wymagań.
3. Prezes Urzędu cofa alternatywne sposoby spełnienia wymagań, jeżeli
zarządzający lotniskiem w terminie wskazanym w protokole kontroli, o którym mowa
w art. 28 ust. 5, nie usunął stwierdzonych w tym protokole nieprawidłowości
dotyczących alternatywnych sposobów spełnienia wymagań.

Prawo lotnicze art. 59

Poprzedni

Art. 58. 1. Prezes Urzędu prowadzi rejestr lotnisk cywilnych, zwany dalej „rejestrem lotnisk”. 2. Rejestr lotnisk jest jawny. Dokumenty stanowiące podstawę do dokonania wpisu w rejestrze podlegają ...

Nastepny

Art. 60. 1. Minister Obrony Narodowej prowadzi rejestr lotnisk i lądowisk wojskowych, a minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi rejestr lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publiczne...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka