Art. 57. 1. Dostawca usług nie może uzależniać zawarcia umowy o świadczenie
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia
do publicznej sieci telekomunikacyjnej od:
1) (uchylony)
2) niezawierania z innym dostawcą usług umowy o świadczenie publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do
publicznej sieci telekomunikacyjnej.
3) (uchylony)
2. Dostawca usług może uzależnić zawarcie umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do sieci, od:
1) dostarczenia przez użytkownika końcowego dokumentów potwierdzających
możliwość wykonania zobowiązania wobec dostawcy usług wynikającego
z umowy;
2) pozytywnej oceny wiarygodności płatniczej użytkownika końcowego
wynikającej z danych będących w posiadaniu dostawcy usług lub
udostępnionych mu przez biuro informacji gospodarczej w trybie określonym
w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych
i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 681 i 730); dostawca
usług powiadamia użytkownika końcowego o wystąpieniu takiego zastrzeżenia;
3) zawarcia umowy o realizację przyłącza telekomunikacyjnego, o której mowa
w art. 57a ust. 1, o ile realizacja takiego przyłącza jest niezbędna do świadczenia
usług telekomunikacyjnych, w tym zapewnienia przyłączenia do publicznej sieci
telekomunikacyjnej.
3. Dostawca usług może odmówić użytkownikowi końcowemu zawarcia umowy
o zapewnienie przyłączenia do sieci lub o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub
zawrzeć umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
w tym o zapewnienie przyłączenia do sieci na warunkach mniej korzystnych dla
użytkownika końcowego w wyniku negatywnej oceny wiarygodności płatniczej dokonanej na podstawie informacji udostępnionych przez biuro informacji
gospodarczej, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, w szczególności poprzez żądanie
zabezpieczenia wierzytelności wynikających z tej umowy.
4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do umów o świadczenie usług
telekomunikacyjnych zawieranych przez dokonanie czynności faktycznych, o których
mowa w art. 56 ust. 2.
5. Warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do sieci, nie mogą
uniemożliwiać lub utrudniać abonentowi korzystania z prawa do zmiany dostawcy
usług świadczącego publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne.
6. W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych,
w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej,
związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu
jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy
abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może
przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej
wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie
przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem
świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie
końcowe.

Art. 57a. 1. Dostawca usług może zawrzeć z użytkownikiem końcowym umowę
obejmującą wyłącznie realizację przyłącza telekomunikacyjnego do publicznej sieci
telekomunikacyjnej, o którym mowa w art. 2 pkt 27b lit. a, zwaną dalej „umową
o realizację przyłącza telekomunikacyjnego”. Umowa o realizację przyłącza
telekomunikacyjnego nie stanowi umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych,
w tym również umowy o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci
telekomunikacyjnej.
2. Umowa o realizację przyłącza telekomunikacyjnego zawiera postanowienia
dotyczące co najmniej:
1) wysokości opłaty przyłączeniowej, ustalonej jako uzasadniona część kosztu
realizacji przyłącza telekomunikacyjnego;
2) technologii realizacji przyłącza telekomunikacyjnego;
3) fizycznego przebiegu przyłącza telekomunikacyjnego w zakresie, w jakim
dotyczy nieruchomości będącej własnością lub w posiadaniu albo w zarządzie
użytkownika końcowego;
4) terminu realizacji przyłącza telekomunikacyjnego;
5) odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w szczególności
odpowiedzialności dostawcy usług za niedotrzymanie terminu realizacji
przyłącza telekomunikacyjnego;
6) okresu, na jaki została zawarta umowa, który nie może być dłuższy niż
60 miesięcy, oraz warunków jej rozwiązania;
7) sposobu uiszczenia opłaty przyłączeniowej.
3. Umowa o realizację przyłącza telekomunikacyjnego nie obejmuje
zapewnienia telekomunikacyjnych urządzeń końcowych.
4. Do umowy o realizację przyłącza telekomunikacyjnego stosuje się
odpowiednio art. 57 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 i 5.
5. W przypadku niedotrzymania przez dostawcę usług terminu realizacji
przyłącza telekomunikacyjnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, użytkownik końcowy
jest uprawniony do wypowiedzenia umowy o realizację przyłącza
telekomunikacyjnego oraz związanej z nią umowy o świadczenie publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do
publicznej sieci telekomunikacyjnej.
6. W razie skorzystania z prawa do wypowiedzenia umowy dostawcy usług nie
przysługuje opłata przyłączeniowa, a część opłaty przyłączeniowej uiszczona przez
użytkownika końcowego do dnia wypowiedzenia umowy podlega zwrotowi.
7. Dostawca usług, który oferuje możliwość zawarcia umowy o realizację
przyłącza telekomunikacyjnego, publikuje na swojej stronie internetowej regulamin
świadczenia usług w zakresie realizacji tych przyłączy.

Prawo telekomunikacyjne art. 57

Poprzedni

Art. 56. 1. Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. 2. Umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawiera się w formie pisemn...

Nastepny

Art. 58. (uchylony).

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka