Art. 56. 1. Świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie
umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
2. Umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawiera się w formie
pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wymóg formy pisemnej, elektronicznej
lub dokumentowej nie dotyczy umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych
zawieranej przez dokonanie czynności faktycznych obejmujących w szczególności
umowy o świadczenie usług przedpłaconych świadczonych w publicznej sieci
telekomunikacyjnej, publicznie dostępnych usług telefonicznych świadczonych za
pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci dostawcy
usług.
2a. W przypadku umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranej
z konsumentem ma on prawo dokonać wyboru formy zawarcia umowy spośród
oferowanych przez dostawcę usług. Dostawca usług ma obowiązek poinformowania
konsumenta o przysługującym mu prawie wyboru formy zawarcia umowy przed jej
zawarciem.
3. Umowa o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,
wymagająca formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, powinna, z
zastrzeżeniem ust. 5, w jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie określać w
szczególności:
1) strony umowy, w tym nazwę (firmę), adres i siedzibę dostawcy usług;
2) świadczone usługi ze wskazaniem elementów składających się na opłatę
abonamentową;
3) termin oczekiwania na przyłączenie do sieci lub termin rozpoczęcia świadczenia
usług;
4) okres, na jaki została zawarta umowa, w tym minimalny okres wymagany do
skorzystania z warunków promocyjnych;
5) pakiet taryfowy, jeżeli na świadczone usługi obowiązują różne pakiety taryfowe;
6) sposób składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi;
7) sposoby dokonywania płatności;
8) okres rozliczeniowy;
9) tryb i warunki dokonywania zmian umowy oraz warunki jej przedłużenia
i rozwiązania;
10) ograniczenia w zakresie korzystania z udostępnionych abonentowi przez
dostawcę usług telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, o ile zostały one
wprowadzone przez dostawcę usług lub na jego zlecenie;
11) dane dotyczące funkcjonalności świadczonej usługi obejmujące informacje:
a) czy zapewniane są połączenia z numerami alarmowymi,
b) czy gromadzone są dane o lokalizacji telekomunikacyjnego urządzenia
końcowego, z którego wykonywane jest połączenie,
c) o wszelkich ograniczeniach w kierowaniu połączeń do numerów
alarmowych,
d) o wszelkich ograniczeniach w dostępie lub korzystaniu z usług i aplikacji,
e) o procedurach wprowadzonych przez dostawcę usług w celu pomiaru
i organizacji ruchu w sieci, aby zapobiec osiągnięciu lub przekroczeniu
pojemności łącza, wraz z informacją o ich wpływie na jakość świadczonych
usług,
f) o działaniach, jakie dostawca usług jest uprawniony podejmować
w związku z przypadkami naruszenia bezpieczeństwa lub integralności
sieci i usług;
12) dane dotyczące jakości usług, w szczególności minimalne oferowane poziomy
jakości usług, w tym czas wstępnego przyłączenia, a także inne parametry
jakości usług, jeżeli zostały określone przez Prezesa UKE na podstawie art. 63
ust. 2a;
13) sposoby informowania abonenta o wyczerpaniu pakietu transmisji danych
w przypadku usługi dostępu do sieci Internet świadczonej w ruchomej publicznej
sieci telekomunikacyjnej oraz o możliwości bieżącej kontroli stanu takiego
pakietu przez abonenta;
14) zakres usług serwisowych oraz sposoby kontaktowania się z podmiotami, które
je świadczą;
15) zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania
umowy, wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty, w szczególności w przypadku gdy nie został osiągnięty określony w umowie
poziom jakości świadczonej usługi;
16) zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
17) informację o postępowaniach w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów
konsumenckich;
18) sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług
serwisowych;
19) zasady umieszczenia danych abonenta w spisie abonentów w przypadku umowy
dotyczącej świadczenia usług głosowych;
20) sposób przekazywania abonentowi informacji o zagrożeniach związanych ze
świadczoną usługą, w tym o sposobach ochrony bezpieczeństwa, prywatności
i danych osobowych;
21) wszelkie opłaty należne w momencie rozwiązania umowy, w tym warunki
zwrotu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych ze wskazaniem, na czyj koszt
zwrot ma nastąpić.
4. Umowa o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej
poza elementami, o których mowa w ust. 3, powinna określać numer przydzielony
abonentowi, a w przypadku przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci
telekomunikacyjnej – także adres zakończenia sieci.
4a. W przypadku konsumenta początkowy okres obowiązywania umowy
określony w umowie, o której mowa w ust. 1, zawieranej z danym dostawcą usług na
czas określony nie może być dłuższy niż 24 miesiące.
4b. Dostawca usług zapewnia użytkownikowi końcowemu możliwość zawarcia
umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych również na okres nie dłuższy niż
12 miesięcy.
5. Dane, o których mowa w ust. 3 pkt 6–8 i 10–21, na podstawie wyraźnego
postanowienia umowy, mogą być zawarte w regulaminie świadczenia publicznie
dostępnych usług telekomunikacyjnych.
6. (uchylony)
6a. (uchylony)
6b. (uchylony)
7. (uchylony)
8. (uchylony)
9. (uchylony)

Art. 561. 1. W przypadku gdy dostawca usług umożliwia zawarcie umowy
w formie dokumentowej, jest obowiązany umożliwić jej rozwiązanie, jak również
odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie w formie dokumentowej.
2. W przypadku złożenia przez abonenta oświadczenia o wypowiedzeniu
umowy w formie dokumentowej dostawca usług niezwłocznie, lecz nie później niż
w ciągu jednego dnia roboczego od chwili otrzymania tego oświadczenia,
zawiadamia abonenta o jego otrzymaniu przez:
1) wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (SMS) na numer wskazany przez
abonenta do kontaktu, widniejący w umowie podlegającej wypowiedzeniu –
w przypadku abonenta, który wskazał numer niegeograficzny;
2) wykonanie połączenia telefonicznego na numer wskazany przez abonenta do
kontaktu, widniejący w umowie podlegającej wypowiedzeniu –
w przypadku abonenta, który wskazał numer geograficzny.
3. Dostawca usług potwierdza abonentowi na trwałym nośniku przyjęcie
oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego
oświadczenia, wskazując nazwę usługi będącej przedmiotem wypowiedzenia,
dzień otrzymania wypowiedzenia i dzień rozwiązania umowy.

Art. 562. 1. W przypadku gdy umowa o świadczenie usług
telekomunikacyjnych zawarta na czas określony uległa automatycznemu
przedłużeniu na czas nieokreślony po okresie jej obowiązywania, abonentowi
przysługuje prawo do jej wypowiedzenia w każdym czasie z zachowaniem
miesięcznego okresu wypowiedzenia. W okresie wypowiedzenia abonent ponosi
jedynie koszty świadczenia usług telekomunikacyjnych objętych umową.
2. Przed automatycznym przedłużeniem umowy o świadczenie usług,
o których mowa w ust. 1, dostawca publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych informuje abonenta w sposób jasny i zrozumiały na
trwałym nośniku, w terminie nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na
jaki umowa została zawarta, o automatycznym przedłużeniu umowy, sposobach
jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach
taryfowych.

Art. 563. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych co
najmniej raz w roku informuje abonenta o najkorzystniejszych oferowanych
przez siebie pakietach taryfowych, chyba że abonent nie wyraził zgody na
otrzymywanie informacji marketingowych.

Art. 56a. W przypadku gdy oświadczenia woli składane są w formie
dokumentowej, dostawca usług utrwala i dostarcza abonentowi treść
zaproponowanych i uzgodnionych warunków umowy oraz oświadczenie abonenta
o związaniu się tymi warunkami na trwałym nośniku w rozumieniu ustawy z dnia 30
maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 134, 730 i 1495), zwanym
dalej „trwałym nośnikiem”.

Prawo telekomunikacyjne art. 56

Poprzedni

Art. 55. (uchylony).

Nastepny

Art. 57. 1. Dostawca usług nie może uzależniać zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej o...

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka