Art. 4. 1. Celem działalności spółki jest przygotowanie lub realizacja
przedsięwzięcia drogowego.
2. Spółka realizuje cel, o którym mowa w ust. 1, przez:
1) budowę, przebudowę, remont, utrzymanie lub ochronę dróg, w rozumieniu
ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
1a) przygotowanie, wdrożenie, budowę lub eksploatację systemu elektronicznego
poboru opłat elektronicznych, o którym mowa w art. 13i ustawy z dnia
21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
2) wykonywanie obowiązków zarządcy drogi w zakresie ustalonym w art. 20
pkt 2–7 i 9–20 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
3) sporządzanie dokumentacji do decyzji: o ustaleniu lokalizacji drogi,
o ustaleniu lokalizacji autostrady, o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu albo o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz dokumentacji do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o pozwoleniu na budowę, o pozwoleniu na użytkowanie,
a także innej dokumentacji niezbędnej do przygotowania lub realizacji
przedsięwzięcia drogowego;
4) występowanie z wnioskami o wydanie decyzji, o których mowa w pkt 3;
5) nabywanie nieruchomości pod drogi w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa;
6) gospodarowanie nieruchomościami przeznaczonymi lub zajętymi pod drogi
w zakresie określonym w umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1;
7) pobieranie opłat za przejazd autostradą, o których mowa w ustawie z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2014 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1123);
8) pobieranie opłat za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane
w ciągach dróg krajowych;
8a) (uchylony)
9) organizację finansowania powierzonego spółce przedsięwzięcia drogowego;
10) inną działalność bezpośrednio związaną z przygotowaniem lub realizacją
powierzonego spółce przedsięwzięcia drogowego, nienaruszającą zasad
wolnej konkurencji.
3. Spółce przysługuje wynagrodzenie prowizyjne za wykonanie
powierzonego jej przedsięwzięcia drogowego, z wyłączeniem przypadku,
w którym spółce powierzono pobieranie opłat stanowiących jej przychód.
4. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, ustala się do wysokości do 3,5%
wartości przedsięwzięcia drogowego uwzględniającej w szczególności wartość
kosztorysową tego przedsięwzięcia.
5. W przypadku powierzenia spółce pobierania opłat, o których mowa
w ust. 2 pkt 7 i 8, w umowie określonej w art. 6 ust. 1, wpływy z tych opłat mogą
stanowić przychód spółki, jeżeli umowa tak stanowi.
6. Zysk spółki po opodatkowaniu spółka przeznacza na finansowanie
realizacji powierzonego przedsięwzięcia drogowego lub przekazuje na rzecz
Krajowego Funduszu Drogowego, o którym mowa w ustawie z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym.
7. Przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez
jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 426 i 492) nie stosuje
się.

Ustawa o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia art. 4

Poprzedni

Art. 3. 1. Spółka może być zawiązana i działa w formie spółki akcyjnej. 2. Zawiązując spółkę minister właściwy do spraw transportu obejmuje, w imieniu Skarbu Państwa, wszystkie akcje. 3. Kapitał za...

Nastepny

Art. 5. 1. Do udzielania przez spółkę zamówień, których przedmiotem są dostawy, usługi lub roboty budowlane, stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia
  • Wejscie w życie 27 luty 2007
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 31 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka