Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia:
1) podstawę programową:
a) wychowania przedszkolnego,
b) kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym,
c) kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego,
d) kształcenia ogólnego dla technikum,
e) kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia,
f) kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy,
g) kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia,
h) kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
– uwzględniając w szczególności zestawy celów kształcenia i treści nauczania,
umiejętności uczniów, a także zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły,
odpowiednio do poszczególnych etapów edukacyjnych i typów szkół;
2) (uchylony)
3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym:
a) tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej
– semestralny, wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
z wyjątkiem wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych
z zakresu kształcenia zawodowego w branżowej szkole II stopnia,
b) minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów
niepełnosprawnych,
c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
d) maksymalny tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin, które organ
prowadzący może dodatkowo przyznać w roku szkolnym na realizację zajęć
edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych i zajęć
z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
e) przeznaczenie godzin stanowiących różnicę między sumą godzin
obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego
a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji
wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, w szczególności na
przygotowanie uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności
zawodowych, kwalifikacji rynkowej funkcjonującej w Zintegrowanym
Systemie Kwalifikacji lub dodatkowych uprawnień zawodowych,
f) tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej
– semestralny, wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora
szkoły,
g) warunki i sposób realizacji zajęć edukacyjnych
– uwzględniając zakres celów kształcenia i treści nauczania określonych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub podstawie programowej
kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, potrzebę dostosowania oferty
edukacyjnej szkół do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz potrzeb rynku pracy,
a także realizację zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 109 ust. 2, oraz
możliwość przygotowania uczniów do uzyskania umiejętności przydatnych do
wykonywania określonego zawodu;
4) (uchylony)
5) zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać
rozwój uczniów i efektywność uczenia się;
6) organizację roku szkolnego, uwzględniającą w szczególności terminy
rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw
świątecznych i ferii szkolnych;
7) sposób prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania,
działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji,
uwzględniające w szczególności ewidencję dzieci i młodzieży podlegających
obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki, a także stanowiące podstawę
wydawania uczniom świadectw i dyplomów;
8) warunki i sposób organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa
i turystyki, z uwzględnieniem celów edukacyjnych i wychowawczych oraz
bezpieczeństwa uczniów.
1a. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania określi,
w drodze rozporządzenia, ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół
i placówek artystycznych, w tym:
1) tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny,
wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
2) minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów
niepełnosprawnych,
3) maksymalny tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin, które organ
prowadzący może dodatkowo przyznać w roku szkolnym na realizację zajęć
edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych i zajęć
z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
4) tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny,
wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
5) warunki i sposób realizacji zajęć edukacyjnych
– uwzględniając zakres celów kształcenia i treści nauczania określonych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego lub podstawie programowej kształcenia
w zawodzie szkolnictwa artystycznego, potrzebę dostosowania oferty edukacyjnej
szkół i placówek artystycznych do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz potrzeb
rynku pracy, a także realizację zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 109 ust. 2.
2. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, organizację roku szkolnego
w szkołach w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich,
z uwzględnieniem w szczególności specyfiki organizacji pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej w tych zakładach i schroniskach oraz zapewnienia wykonywania
orzeczeń sądowych.
3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia:
1) organizację kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za
granicą;
2) warunki i sposób wspomagania wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za
granicą oraz dzieci pracowników migrujących nauczania języka polskiego,
historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych
w języku polskim w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych
państw lub nauczanych w innych formach przez organizacje społeczne
zarejestrowane za granicą, uwzględniając w szczególności:
a) kierowanie nauczycieli do pracy za granicą,
b) przekazywanie niezbędnych podręczników i pomocy dydaktycznych
służących temu nauczaniu,
c) organizowanie w kraju i za granicą doskonalenia zawodowego nauczycieli
prowadzących nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury
polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim za granicą,
d) organizowanie kolonii i innych form letniego wypoczynku dzieci
i młodzieży polonijnej,
e) współpracę tych szkół oraz organizacji społecznych ze szkołami w Polsce;
3) zakres i warunki przyznawania świadczeń przysługujących nauczycielom
polskim skierowanym lub delegowanym do pracy za granicą w celach, o których
mowa w pkt 1 i 2, uwzględniając w szczególności częściowy zwrot kosztów
utrzymania i zakwaterowania oraz kosztów podróży, a także wyposażenie
nauczycieli w niezbędne podręczniki, środki dydaktyczne i inne pomoce
niezbędne w procesie nauczania w miejscu zatrudnienia.
4. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania może określić przypadki, w których uczniowi można
przedłużyć oraz skrócić okres nauki w szkole, biorąc pod uwagę konieczność realizacji
w tym okresie podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy
programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego.
4a. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1a, minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw oświaty i wychowania może określić przypadki, w których uczniowi można
przedłużyć oraz skrócić okres nauki w szkole artystycznej, biorąc pod uwagę
konieczność realizacji w tym okresie podstawy programowej kształcenia ogólnego lub
podstawy programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa artystycznego.
5. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania może wyłączyć stosowanie niektórych przepisów niniejszej
ustawy, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
w odniesieniu do szkół i zespołów szkół, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c,
oraz szkół polskich, w zakresie wynikającym ze szczególnych warunków
funkcjonowania tych szkół, zespołów szkół i szkół polskich, a także wprowadzić
w tym zakresie odrębne unormowania.

Prawo oświatowe art. 47

Poprzedni

Art. 46. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 1) ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, 2) klasyfikację zawodów szkolni...

Nastepny

Art. 48. Przepisy ustawy nie naruszają uprawnień Ministra Obrony Narodowej do zakładania, prowadzenia i nadzorowania szkół na podstawie przepisów o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • Wejscie w życie 1 września 2017
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka