Art. 47. 1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został
utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej
gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, można dokonać w formie dokumentu
elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w organie
gminy, który wydał dowód osobisty.
3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi
Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą
poczty lub telefaksu.
3a. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi
elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po
uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne może
dokonać posiadacz dowodu osobistego.
4. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu
osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego
ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub
kurator.
4a. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać
pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania
zgłoszenia.
5. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia
organowi gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia
dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu
osobistego.
6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub
uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, oraz
posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
7. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do
czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane
nieodpłatnie.
9. W przypadku zgłoszenia Policji utraty dowodu osobistego w wyniku
przestępstwa, przepisu ust. 1 nie stosuje się.

Ustawa o dowodach osobistych art. 47

Poprzedni

Art. 46. 1. Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku: 1) upływu terminu ważności dowodu osobistego albo upływu terminu ważności dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa w art. 12g ...

Nastepny

Art. 48. 1. Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. 2. Formularz, o którym mowa w ust. 1, zawiera: 1) dane, o których mowa w art...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  • Wejscie w życie 1 marca 20156
  • Ost. zmiana ustawy 4 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 29 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka