Art. 46. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze
rozporządzenia:
1) ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego,
2) klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego, określającą:
a) branże oraz zawody przyporządkowane do branż,
b) kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie,
c) poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji wyodrębnionej
w zawodzie lub kwalifikacji pełnej, o której mowa w art. 8 pkt 3a, 4a, 5a
i 7a ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie
Kwalifikacji,
d) ministra właściwego dla zawodu,
e) typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie
w zawodzie,
f) kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie, w zakresie których kształcenie
może być prowadzone na kwalifikacyjnym kursie zawodowym lub kursie
umiejętności zawodowych,
g) szczególne uwarunkowania związane z kształceniem w zawodzie lub
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w szczególności związane z formą
kształcenia lub kształceniem osób niepełnosprawnych,
3) podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego,
4) dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów oraz
zestawy celów kształcenia i treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych
efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji
personalnych i społecznych w odniesieniu do tych umiejętności
– z uwzględnieniem wniosku ministra właściwego dla zawodu, o którym mowa
w ust. 2, klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy w zakresie
nazwy i symbolu cyfrowego zawodu oraz możliwości podnoszenia kwalifikacji,
kierując się potrzebą zapewnienia wysokiej jakości kształcenia zawodowego
i dostosowania go do potrzeb rynku pracy.
2. Zmiany w przepisach wydanych na podstawie ust. 1, w zakresie
wprowadzenia, zmiany albo wykreślenia zawodu, kwalifikacji wyodrębnionej
w zawodzie lub dodatkowych umiejętności zawodowych, następują na wniosek
ministra właściwego dla zawodu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, określa:
1) nazwę zawodu i symbol cyfrowy zawodu odpowiadające nazwie i symbolowi
cyfrowemu zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, jeżeli zostały określone w tej klasyfikacji, nazwę kwalifikacji
wyodrębnionej w zawodzie lub dodatkowych umiejętności zawodowych;
2) opis zawodu, kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub dodatkowych
umiejętności zawodowych, wraz z propozycją zestawu oczekiwanych efektów
kształcenia niezbędnych dla zawodu, kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie
lub dodatkowych umiejętności zawodowych, oraz kryteriów weryfikacji tych
efektów, sporządzonego z uwzględnieniem charakterystyk poziomów Polskiej
Ramy Kwalifikacji pierwszego i drugiego stopnia, a w przypadku wprowadzenia
lub zmiany dotyczącej zawodu lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie –
także propozycję przypisania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do
kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub kwalifikacji pełnej, o której mowa
w art. 8 pkt 3a, 4a, 5a i 7a ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym
Systemie Kwalifikacji;
3) uzasadnienie potrzeby wprowadzenia, wykreślenia lub zmiany dotyczącej
zawodu, kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub dodatkowych umiejętności
zawodowych, zawierające w szczególności analizę potrzeb rynku pracy
w zakresie zawodu, kwalifikacji lub dodatkowych umiejętności;
4) informację o możliwości podnoszenia kwalifikacji w ramach systemu oświaty;
5) informację o potencjalnych miejscach realizacji praktycznej nauki zawodu
w zawodzie lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie oraz informację
o potencjalnych miejscach przeprowadzania egzaminu zawodowego w części
praktycznej;
6) ministra właściwego dla zawodu;
7) typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie
w zawodzie;
8) kwalifikację wyodrębnioną w zawodzie, w zakresie której kształcenie może być
prowadzone na kwalifikacyjnym kursie zawodowym lub kursie umiejętności
zawodowych;
9) branżę, do której jest przyporządkowany zawód;
10) zawód o charakterze pomocniczym albo uzasadnienie braku możliwości
kształcenia w takim zawodzie.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się opinię organizacji
pracodawców reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U.
z 2018 r. poz. 2232 oraz z 2020 r. poz. 568), zwanej dalej „ustawą o Radzie Dialogu
Społecznego”, oraz opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
5. Wprowadzenie zawodu do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego nie
może nastąpić, jeżeli wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w tym zawodzie są
tożsame ze wszystkimi kwalifikacjami wyodrębnionymi w zawodzie określonym w tej
klasyfikacji.
6. Ministrowie właściwi dla zawodów mogą wspomagać materialnie
i organizacyjnie szkoły prowadzące kształcenie zawodowe oraz placówki i centra,
o których mowa w art. 2 pkt 4, w zakresie realizacji kształcenia zawodowego, w tym
stosowania nowoczesnych technik i technologii w procesie kształcenia zawodowego
odpowiednio do potrzeb rynku pracy.
7. Organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze lub inne organizacje
gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe, sektorowe rady do spraw
kompetencji oraz ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego mogą
występować do właściwych ministrów z propozycją wprowadzenia do klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego zawodu, wykreślenia zawodu lub dokonania
zmiany dotyczącej zawodu, kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub dodatkowych
umiejętności zawodowych.
8. Dokonując w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, przypisania poziomu
Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach lub
kwalifikacji pełnej, o której mowa w art. 8 pkt 3a, 4a, 5a i 7a ustawy z dnia 22 grudnia
2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, stosuje się odpowiednio przepisy
art. 21 ust. 1–3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie
Kwalifikacji.
Art. 46a. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania
określi, w drodze rozporządzenia, klasyfikację zawodów szkolnictwa artystycznego,
określającą:
1) zawody,
2) specjalności lub specjalizacje realizowane w ramach kształcenia w zawodach,
3) poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnej, o której mowa
w art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie
Kwalifikacji,
4) typy szkół artystycznych, w których może odbywać się kształcenie w zawodzie
– z uwzględnieniem klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
w zakresie nazwy i symbolu cyfrowego zawodu, kierując się potrzebą dostosowania
oferty edukacyjnej szkół artystycznych do potrzeb rynku pracy w zakresie zawodów
szkolnictwa artystycznego.
2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
określi, w drodze rozporządzenia, podstawy programowe kształcenia w zawodach
szkolnictwa artystycznego, uwzględniając potrzebę rozwijania zainteresowań
i uzdolnień artystycznych uczniów oraz potrzeby rynku pracy w zakresie zawodów
szkolnictwa artystycznego.
3. Dokonując w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, przypisania poziomu
Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji pełnej, o której mowa w art. 8 pkt 6
ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, stosuje się
odpowiednio przepisy art. 21 ust. 1–3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r.
o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Art. 46b. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania ustala prognozę
zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym
i wojewódzkim rynku pracy.
2. Prognoza, o której mowa w ust. 1, jest ustalana w oparciu o dane Instytutu
Badań Edukacyjnych w Warszawie opracowane w szczególności na podstawie
statystyki publicznej, w tym na podstawie badania dotyczącego zapotrzebowania
rynku pracy na absolwentów szkół prowadzących kształcenie w zawodach
szkolnictwa branżowego prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny, oraz
danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie ubezpieczeń społecznych
i danych systemu informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia
15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1942 oraz
z 2020 r. poz. 695), oraz po zasięgnięciu opinii sektorowych rad do spraw kompetencji
i Rady Programowej do spraw kompetencji, a także ministrów właściwych dla
zawodów szkolnictwa branżowego.
3. Prognozę, o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw oświaty
i wychowania ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie do dnia 1 lutego danego roku.
4. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ustala
wykaz zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury
i dziedzictwa narodowego. Wykaz zawodów podlega ogłoszeniu, w drodze
obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”.

Prawo oświatowe art. 46

Poprzedni

Art. 45. 1. Szkoła lub placówka może realizować eksperyment pedagogiczny, który polega na modyfikacji istniejących lub wdrożeniu nowych działań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich...

Nastepny

Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 1) podstawę programową: a) wychowania przedszkolnego, b) kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • Wejscie w życie 1 września 2017
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka