Art. 43. 1. Obiekty budowlane przy drogach oraz niebędące obiektami
budowlanymi reklamy umieszczone przy drogach poza obszarami zabudowanymi,
powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej:
Lp. / Rodzaj drogi / W terenie zabudowy / Poza terenem zabudowy
1. / Autostrada / 30m / 50 m
2. / Droga / ekspresowa / 20 m / 40 m
3. / Droga ogólnodostępna
a) krajowa / 10 m / 25 m
b) wojewódzka, powiatowa / 8 m / 20 m
c) gminna / 6 m / 15 m
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach usytuowanie obiektu
budowlanego przy drodze, o której mowa w ust. 1 lp. 3 tabeli, w odległości mniejszej
niż określona w ust. 1, może nastąpić wyłącznie za zgodą zarządcy drogi, wydaną
przed uzyskaniem przez inwestora obiektu pozwolenia na budowę lub zgłoszeniem
budowy albo wykonywania robót budowlanych. Przepis art. 38 ust. 3 stosuje się
odpowiednio.
2a. Zgodę, o której mowa w ust. 2, dołącza się do wniosku o pozwolenie na
budowę oraz zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych, o których
mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się przy sytuowaniu reklam poza terenem
zabudowy.

Art. 43a. 1. W przypadku podjęcia przez zainteresowane podmioty,
w szczególności zarządców dróg publicznych poszczególnych kategorii, decyzji
o wdrażaniu aplikacji ITS lub usług ITS, podmioty te przy ich wdrażaniu stosują
przepisy wydane na podstawie ust. 3, mając na uwadze potrzeby w szczególności
użytkowników ITS, w tym szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, przy wyborze i wdrażaniu aplikacji ITS
i usług ITS stosują odpowiednio
następujące zasady:
1) skuteczności – rzeczywiste przyczynianie się do rozwiązania kluczowych
wyzwań mających wpływ na transport drogowy w Europie, w szczególności
zmniejszenia zatorów, ograniczenia emisji zanieczyszczeń, zwiększenia
efektywności energetycznej transportu, osiągnięcia wyższych poziomów
bezpieczeństwa i ochrony użytkowników ITS, w tym szczególnie zagrożonych
uczestników ruchu drogowego;
2) opłacalności – optymalizowanie stosunku kosztów do rezultatów mierzonych
realizacją celów;
3) proporcjonalności – zapewnianie różnych poziomów osiągalnej jakości usług
ITS i ich wdrażania, z uwzględnieniem specyfiki lokalnej, regionalnej, krajowej
i europejskiej, jeżeli jest to celowe;
4) wspierania ciągłości usług ITS – zapewnianie ciągłości usług ITS na obszarze
Unii Europejskiej, w szczególności w ramach transeuropejskiej sieci drogowej
oraz, w miarę możliwości, na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej;
ciągłość usług powinna być zapewniona na poziomie dostosowanym do cech
sieci łączących odpowiednio państwa, regiony, a także miasta z obszarami
wiejskimi;
5) zapewniania interoperacyjności – zapewnianie, aby ITS oraz procesy
gospodarcze będące ich podstawą były zdolne do wymiany danych, informacji
i wiedzy, aby umożliwić skuteczne świadczenie usług ITS;
6) wspierania zgodności wstecznej – zapewnianie zdolności ITS do współpracy
z istniejącymi systemami służącymi temu samemu celowi bez utrudniania
rozwoju nowych technologii, jeżeli jest to celowe;
7) poszanowania istniejącej infrastruktury krajowej i cech sieci drogowej –
uwzględnianie naturalnych różnic między cechami sieci drogowych,
w szczególności w zakresie natężenia ruchu oraz warunków drogowych
związanych z pogodą;
8) promowania równego dostępu – nieutrudnianie dostępu do aplikacji ITS i usług
ITS szczególnie zagrożonym uczestnikom ruchu drogowego oraz ich
niedyskryminowanie w zakresie tego dostępu;
9) wspierania dojrzałości – wykazywanie, po dokonaniu odpowiedniej oceny
ryzyka, odporności innowacyjnych ITS osiągniętej dzięki odpowiedniemu
poziomowi zaawansowania technicznego i wykorzystania operacyjnego;
10) zapewniania jakości określania czasu i położenia – wykorzystywanie
infrastruktury satelitarnej lub dowolnej innej technologii zapewniającej
równorzędne poziomy dokładności na potrzeby aplikacji ITS i usług ITS, które
wymagają globalnych, nieprzerwanych, dokładnych i gwarantowanych usług
związanych z określaniem czasu i położenia;
11) ułatwiania intermodalności – uwzględnianie przy wdrażaniu ITS kwestii
związanych z koordynacją różnych rodzajów transportu, jeżeli jest to celowe;
12) poszanowania spójności – uwzględnianie istniejących zasad, kierunków polityki
i działań Unii Europejskiej, które mają zastosowanie w zakresie ITS,
w szczególności w dziedzinie normalizacji.
3. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia:
1) po wydaniu przez Komisję Europejską specyfikacji w zakresie wdrażania
inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego,
szczegółowe wymagania techniczne lub operacyjne dla aplikacji ITS i usług ITS,
2) sposoby wdrażania aplikacji ITS i usług ITS
– mając na uwadze potrzebę zapewnienia skoordynowanego i spójnego wdrażania
inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego,
zaspokajanie w możliwie szerokim zakresie potrzeb użytkowników ITS oraz
uwzględniając zasady, o których mowa w ust. 2.

Ustawa o drogach publicznych art. 43

Poprzedni

Art. 42. 1. Zabrania się umieszczania nadziemnych urządzeń liniowych, w szczególności linii energetycznej, telekomunikacyjnej, rurociągu, taśmociągu, wzdłuż pasów drogowych, poza terenem zabudowy, w...

Nastepny

Art. 44. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
  • Wejscie w życie 30 września 1985
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 31 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka