Art. 42. 1. Członkiem zarządu powszechnego towarzystwa nie może być osoba
będąca członkiem organu zarządzającego lub organu nadzorującego:
1) podmiotu będącego akcjonariuszem tego towarzystwa;
2) innego powszechnego towarzystwa;
3) depozytariusza przechowującego aktywa otwartego funduszu, dobrowolnego
funduszu lub funduszu inwestycyjnego;
4) (uchylony)
4a) zakładu ubezpieczeń;
4b) banku;
5) towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub podmiotu będącego akcjonariuszem
towarzystwa funduszy inwestycyjnych;
6) podmiotu prowadzącego działalność maklerską w rozumieniu ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub inną działalność
w zakresie obrotu instrumentami finansowymi w rozumieniu tej ustawy;
7) podmiotu związanego w stosunku do któregokolwiek z podmiotów
wymienionych w pkt 1–6.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, odnosi się także do osób pozostających
z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w stosunku pracy, stosunku zlecenia lub
innym stosunku prawnym o podobnym charakterze.

Art. 42a. 1. Pracownicze towarzystwo jest obowiązane do wprowadzenia
następujących kluczowych funkcji:
1) zarządzania ryzykiem;
2) audytu wewnętrznego.
2. Pracownicze towarzystwo umożliwia osobom i jednostkom organizacyjnym
pełniącym kluczowe funkcje sprawowanie ich w obiektywny, uczciwy i niezależny sposób.
3. Funkcja audytu wewnętrznego jest sprawowana niezależnie od funkcji
zarządzania ryzykiem.
4. Kluczowej funkcji w pracowniczym towarzystwie nie może pełnić osoba lub
jednostka organizacyjna pełniąca podobną kluczową funkcję u pracodawcy,
z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Biorąc pod uwagę wielkość, charakter, skalę i złożoność działalności
pracowniczego funduszu oraz pracowniczego towarzystwa, kluczowe funkcje
w pracowniczym towarzystwie może pełnić ta sama osoba lub jednostka
organizacyjna co u pracodawcy, pod warunkiem że pracownicze towarzystwo
przekaże wyjaśnienie organowi nadzoru, jak zapobiega konfliktom interesów
z pracodawcą lub jak je rozwiązuje.
6. Osoba lub jednostka organizacyjna pełniąca kluczową funkcję zgłasza
wszelkie istotne ustalenia i zalecenia w zakresie pełnionych obowiązków
pracowniczemu towarzystwu, które ustala, jakie działania należy podjąć.
7. Osoba lub jednostka organizacyjna pełniąca kluczową funkcję powiadamia
organ nadzoru, jeżeli pracownicze towarzystwo nie podejmie we właściwym czasie
odpowiednich działań zaradczych w następujących przypadkach:
1) gdy osoba lub jednostka organizacyjna pełniąca daną kluczową funkcję stwierdzi
istnienie znacznego ryzyka niespełnienia przez pracownicze towarzystwo
wymogów określonych w ustawie, które może mieć znaczący wpływ na interesy
członków funduszu oraz osób uprawnionych do otrzymania wypłaty, i zgłosi to
pracowniczemu towarzystwu lub
2) gdy osoba lub jednostka organizacyjna pełniąca daną kluczową funkcję zauważy,
w związku z pełnieniem tej kluczowej funkcji, naruszenie przepisów
ustawowych, wykonawczych lub regulacji wewnętrznych mających
zastosowanie do pracowniczego towarzystwa i jego działalności oraz zgłosi to
pracowniczemu towarzystwu.
8. Pracownicze towarzystwo zapewnia osobom oraz jednostkom organizacyjnym
pełniącym kluczowe funkcje, które zgłaszają informacje, o których mowa w ust. 7,
ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminacją lub innymi
rodzajami niesprawiedliwego traktowania, zwłaszcza przed wypowiedzeniem przez
pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązaniem bez wypowiedzenia bez ważnego
powodu lub rozwiązaniem umowy bez ważnego powodu.
9. Przepis ust. 8 stosuje się również do tego, kto udzielił w jakiejkolwiek formie
wsparcia zgłaszającemu informacje, o których mowa w ust. 7.
10. Jeżeli w związku ze zgłoszonymi informacjami, o których mowa w ust. 7,
doszło wobec osoby lub jednostki organizacyjnej zgłaszającej te informacje do działań
o charakterze represyjnym, dyskryminacji lub innych rodzajów niesprawiedliwego
traktowania, stosuje się odpowiednio przepisy art. 13–16 ustawy z dnia 3 grudnia
2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego
traktowania (Dz. U. z 2016 r. poz. 1219), z zastrzeżeniem ust. 11–14.
11. Jeżeli w związku ze zgłoszonymi informacjami, o których mowa w ust. 7,
doszło do wypowiedzenia umowy o pracę osobie zgłaszającej te informacje,
a informacje te były zasadne, sąd pracy na skutek odwołania osoby, która zgłosiła te
informacje, orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia umowy o pracę, a jeżeli umowa
uległa już rozwiązaniu – o przywróceniu tej osoby do pracy na poprzednich warunkach
albo o odszkodowaniu.
12. Jeżeli w związku ze zgłoszonymi informacjami, o których mowa w ust. 7,
doszło do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z osobą zgłaszającą te
informacje, a informacje te były zasadne, sąd pracy na skutek odwołania osoby, która
zgłosiła te informacje, orzeka o przywróceniu tej osoby do pracy na poprzednich
warunkach albo o odszkodowaniu.
13. Jeżeli sąd pracy orzeka o odszkodowaniu w związku z wypowiedzeniem
umowy o pracę lub rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia, jego wysokość
ustala się w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. –
Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495).
14. Jeżeli w związku ze zgłoszonymi informacjami, o których mowa w ust. 7,
doszło do rozwiązania umowy z jednostką organizacyjną zgłaszającą te informacje,
a informacje te były zasadne, sąd na skutek żądania jednostki organizacyjnej, która
zgłosiła te informacje, orzeka o odszkodowaniu, którego wysokość ustala się zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1145 i 1495).

Art. 42b. 1. Funkcja zarządzania ryzykiem, o której mowa w art. 42a
ust. 1 pkt 1, ma na celu ułatwienie funkcjonowania skutecznego systemu zarządzania
ryzykiem, zintegrowanego ze strukturą organizacyjną oraz z procesami decyzyjnymi
pracowniczego towarzystwa.
2. System zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust. 1, obejmuje – w sposób
proporcjonalny do wielkości i organizacji wewnętrznej, a także do wielkości,
charakteru, zakresu i złożoności działalności pracowniczego towarzystwa – rodzaje
ryzyka, które mogą wystąpić w toku działalności pracowniczego towarzystwa,
pracowniczego funduszu lub w podmiotach zewnętrznych, którym powierzono
wykonywanie zadań pracowniczego towarzystwa, co najmniej w następujących
obszarach:
1) zarządzanie aktywami i pasywami;
2) inwestycje, w szczególności w instrumenty pochodne, sekurytyzacje i podobne
instrumenty finansowe;
3) zarządzanie płynnością i ryzykiem koncentracji;
4) zarządzanie ryzykiem operacyjnym;
5) inne techniki ograniczania ryzyka;
6) ryzyka związane z czynnikami środowiskowymi, społecznymi i czynnikami
związanymi z ładem korporacyjnym oraz ryzyka związane z portfelem
inwestycyjnym, a także zarządzaniem nim.

Art. 42c. Funkcja audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 42a ust. 1 pkt 2,
obejmuje – w sposób proporcjonalny do wielkości i organizacji wewnętrznej, a także
do wielkości, charakteru, zakresu i złożoności działalności pracowniczego
towarzystwa – ocenę adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej
i innych elementów systemu zarządzania, w tym wykonywania zadań powierzonych
osobom trzecim lub zewnętrznym jednostkom organizacyjnym.

Art. 42d. W przypadku powierzenia przez pracownicze towarzystwo
zarządzania aktywami pracowniczego funduszu podmiotom zewnętrznym
spełniającym wymogi w zakresie wykonywania kluczowych funkcji, określone
w art. 153 ust. 4 pkt 8 oraz w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach
inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1355, z późn. zm.), pracownicze towarzystwo jest zwolnione
z obowiązku spełniania tych wymogów.

Ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych art. 42

Poprzedni

Art. 41. 1. Członkiem zarządu towarzystwa może być osoba, która spełnia łącznie następujące wymogi: 1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych; 2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za prze...

Nastepny

Art. 43. Członkowie pierwszej rady nadzorczej towarzystwa powoływani są na dwa lata.

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1999
  • Ost. zmiana ustawy 30 listopada 2019
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 23 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka