Art. 22. 1. Członkowie zarządów i rad nadzorczych banków spółdzielczych,
zarządów i rad nadzorczych banków zrzeszających, jak też osoby zajmujące
stanowiska kierownicze w tych bankach, nie mogą zajmować się interesami
konkurencyjnymi.
2. Przez osoby zajmujące stanowiska kierownicze rozumie się pracowników
podlegających bezpośrednio członkom zarządu, a w szczególności osoby zajmujące
stanowisko głównego księgowego i kierownika (dyrektora) oddziału, z wyłączeniem
radców prawnych.

Art. 22a. 1. Celem funkcjonowania systemu ochrony jest zapewnienie płynności
i wypłacalności każdego jego uczestnika na zasadach określonych w ustawie
i w umowie systemu ochrony, w szczególności przez udzielanie pożyczek, gwarancji
i poręczeń na warunkach określonych w umowie systemu ochrony.
2. Umowa systemu ochrony określa zakres odpowiedzialności uczestnika
systemu ochrony za zobowiązania wynikające z gwarantowania płynności
i wypłacalności innych uczestników systemu ochrony.

Art. 22b. 1. Banki zrzeszające lub banki spółdzielcze lub bank zrzeszający oraz
zrzeszone z nim banki spółdzielcze mogą utworzyć system ochrony na podstawie
umowy systemu ochrony. Banki, które utworzyły system ochrony, są jego
uczestnikami. Uczestnikami systemu ochrony są również banki zrzeszające i banki
spółdzielcze, które przystąpią do systemu ochrony po jego utworzeniu.
2. Uczestniczenie w systemie ochrony i wystąpienie z niego wymagają w banku
spółdzielczym zgody walnego zgromadzenia albo zebrania przedstawicieli, a w banku
zrzeszającym – zgody walnego zgromadzenia.
3. Banki, o których mowa w ust. 1, zawierają umowę systemu ochrony według
projektu dla danego systemu ochrony zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru
Finansowego. Bank zrzeszający albo inny podmiot działający w imieniu banków na
podstawie udzielonego przez nie upoważnienia przedstawia Komisji Nadzoru
Finansowego projekt umowy systemu ochrony z wnioskiem o jego zatwierdzenie oraz
o uznanie systemu ochrony. Stroną postępowania jest wyłącznie ten bank albo ten
podmiot.
4. Komisja Nadzoru Finansowego wydaje decyzje w sprawie zatwierdzenia
projektu umowy systemu ochrony, o którym mowa w ust. 3, oraz uznania systemu
ochrony, w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania projektu umowy systemu ochrony.
5. Komisja Nadzoru Finansowego odmawia zatwierdzenia projektu umowy
systemu ochrony, o którym mowa w ust. 3, i uznania systemu ochrony, jeżeli
projektowana umowa systemu ochrony naruszałaby przepisy prawa, interesy
uczestników systemu ochrony, nie zapewniałaby bezpieczeństwa środków
gromadzonych u uczestników systemu ochrony lub nie byłyby spełnione warunki
określone w art. 113 ust. 7 rozporządzenia nr 575/2013.
6. Decyzja o uznaniu systemu ochrony może określać:
1) termin, od którego system ochrony powinien funkcjonować zgodnie z umową
systemu ochrony;
2) dodatkowe warunki, których spełnienie zapewni bezpieczeństwo
funkcjonowania systemu ochrony;
3) termin, po upływie którego decyzja wygaśnie, jeżeli warunki, o których mowa
w pkt 2, nie zostaną spełnione.
7. W przypadku gdy funkcjonowanie systemu ochrony narusza przepisy prawa,
zagraża interesom jego uczestników, nie zapewnia bezpieczeństwa środków
gromadzonych u uczestników systemu ochrony, jest niezgodne z umową systemu
ochrony lub w przypadku niespełnienia warunków określonych w art. 113
ust. 7 rozporządzenia nr 575/2013 Komisja Nadzoru Finansowego może uchylić
decyzję o uznaniu systemu ochrony.
8. Uchylenie decyzji o uznaniu systemu ochrony może nastąpić również w razie
stwierdzenia, że:
1) system ochrony przestał spełniać warunki określone w decyzji;
2) decyzja o uznaniu systemu ochrony została wydana na podstawie fałszywych
dokumentów, nieprawdziwych oświadczeń lub wskutek innych działań
sprzecznych z prawem.
9. Zmiana umowy systemu ochrony wymaga zmiany zatwierdzonego projektu
umowy systemu ochrony. Przepisy ust. 3–6 stosuje się odpowiednio.
10. Umowa zrzeszenia, która spełnia wymagania dla umowy systemu ochrony,
może zostać przekształcona w umowę systemu ochrony. Do przekształcenia przepisy
ust. 2–8 stosuje się odpowiednio.
11. W przypadku uchylenia przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji
o uznaniu systemu ochrony, jeżeli są spełnione wymogi określone w art. 16,
dotychczasowi uczestnicy systemu ochrony są zrzeszeni na podstawie obowiązującej
ich umowy zrzeszenia.
12. W zrzeszeniu, w którym został utworzony system ochrony do którego
przystąpił bank zrzeszający, dotychczasowa umowa zrzeszenia w odniesieniu do
banków, które nie przystąpiły do systemu ochrony, wygasa w terminie 36 miesięcy od
dnia zawarcia umowy systemu ochrony.

Art. 22c. Wypowiedzenie umowy systemu ochrony wymaga formy pisemnej
pod rygorem nieważności. Przepisy art. 16 ust. 4a–4b i 6 stosuje się odpowiednio.
Wypowiedzenie następuje z zachowaniem co najmniej 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Art. 22d. 1. Systemem ochrony zarządza:
1) bank zrzeszający albo
2) jednostka zarządzająca systemem ochrony, utworzona w tym celu przez
uczestników systemu ochrony, zwana dalej „jednostką zarządzającą”.
2. Jednostkę zarządzającą tworzy się w formie spółki akcyjnej albo spółdzielni
osób prawnych, do których w zakresie nieuregulowanym niniejszą ustawą stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217) albo ustawy – Prawo spółdzielcze,
z wyłączeniem art. 37 tej ustawy.
3. Każdy z uczestników systemu ochrony jest obowiązany objąć i posiadać, do
dnia rozwiązania albo wygaśnięcia umowy systemu ochrony, co najmniej minimalną
liczbę akcji albo udziałów jednostki zarządzającej, określoną w jej statucie i umowie
systemu ochrony.
4. Akcjonariuszem albo członkiem jednostki zarządzającej może być tylko
uczestnik systemu ochrony zarządzanego przez tę jednostkę. Akcjonariusze albo
członkowie jednostki zarządzającej, w okresie wypowiedzenia przez nich umowy
systemu ochrony, na walnym zgromadzeniu nie mogą wykonywać łącznie prawa głosu
z więcej niż 24% akcji albo udziałów.

Art. 22e. 1. Organami systemu ochrony zarządzanego przez jednostkę
zarządzającą są:
1) walne zgromadzenie akcjonariuszy albo walne zgromadzenie członków
jednostki zarządzającej;
2) rada nadzorcza jednostki zarządzającej;
3) zarząd jednostki zarządzającej.
2. Organami systemu ochrony zarządzanego przez bank zrzeszający są:
1) walne zgromadzenie akcjonariuszy banku zrzeszającego;
2) rada zrzeszenia;
3) zarząd banku zrzeszającego.
3. Organy, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 – są zgromadzeniami uczestników systemu ochrony;
2) ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 – są organami nadzorującymi system ochrony;
3) ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 – są organami zarządzającymi systemem ochrony.
4. Umowa systemu ochrony może przewidywać powołanie organów innych niż
wymienione w ust. 1 i 2.
5. W umowie systemu ochrony określa się zasady zapewnienia organom
jednostki zarządzającej warunków wykonywania zadań związanych
z funkcjonowaniem systemu ochrony, w szczególności w zakresie pomieszczeń, łącz
telekomunikacyjnych i obsługi biurowej, oraz zasady pokrywania związanych z tym
kosztów.
6. Umowa systemu ochrony może zobowiązać jednego z uczestników systemu
ochrony do zapewnienia organom jednostki zarządzającej warunków, o których mowa
w ust. 5.
7. W przypadku systemu ochrony zarządzanego przez bank zrzeszający umowa
systemu ochrony określa także sposób organizacyjnego wyodrębnienia organu
zarządzającego systemem ochrony i organu nadzorującego ten system od organu
zarządzającego i organu nadzorczego uczestnika systemu ochrony, zapewniający
niezależność i samodzielność działania organów systemu ochrony.

Art. 22f. 1. Członkowie rady nadzorczej jednostki zarządzającej są powoływani
przez zgromadzenie uczestników systemu ochrony.
2. Organ nadzorujący system ochrony zawiadamia Komisję Nadzoru
Finansowego o swoim składzie oraz jego zmianie niezwłocznie po jego powołaniu
albo zmianie.
2a. Członkowie zarządu jednostki zarządzającej powinni mieć wiedzę,
umiejętności i doświadczenie odpowiednie do pełnionych przez nich funkcji i
powierzonych im obowiązków oraz dawać rękojmię należytego wykonywania tych
obowiązków. Rękojmia, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, odnosi się w
szczególności do reputacji, uczciwości i rzetelności danej osoby oraz zdolności do
prowadzenia spraw jednostki zarządzającej w sposób ostrożny i stabilny. Do oceny
rękojmi ostrożnego i stabilnego zarządzania jednostką zarządzającą stosuje się
odpowiednio przepisy art. 22aa ust. 10–12 ustawy – Prawo bankowe.
3. Członkowie zarządu jednostki zarządzającej są powoływani, za zgodą Komisji
Nadzoru Finansowego, przez radę nadzorczą jednostki zarządzającej albo
zgromadzenie uczestników systemu ochrony stosownie do postanowień umowy
systemu ochrony albo statutu jednostki zarządzającej. Z wnioskiem o wyrażenie
zgody występuje rada nadzorcza jednostki zarządzającej. Przepisy art. 22b oraz art. 30
ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo bankowe stosuje się odpowiednio.
4. Szczegółowy zakres i sposób działania organów systemu ochrony, w tym tryb
zwoływania posiedzeń oraz sposób i warunki podejmowania uchwał, czas trwania ich
kadencji, liczbę oraz zasady powoływania i odwoływania członków organów oraz
zakres ich niezbędnych kwalifikacji określa umowa systemu ochrony.

Art. 22g. 1. W banku zrzeszającym albo jednostce zarządzającej tworzy się
fundusz pomocowy w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań systemu
ochrony w zakresie pomocy finansowej dla uczestników systemu ochrony mającej na
celu poprawę ich wypłacalności i zapobieżenie upadłości.
2. Fundusz pomocowy jest tworzony z wpłat uczestników systemu ochrony
wnoszonych kwartalnie w wysokości i na zasadach określonych w umowie systemu
ochrony, a także z innych źródeł przewidzianych w tej umowie.
3. Wpłata dokonywana przez uczestnika systemu ochrony na fundusz pomocowy
nie może być niższa niż wysokość obniżki składki, o której mowa w art. 286 ust. 1
ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie
gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2019 r. poz.
795, z późn. zm.), wynikająca z różnicy pomiędzy składką wyliczoną dla banku będącego uczestnikiem systemu ochrony oraz oszacowaną wielkością składki, w przypadku gdy bank ten nie uczestniczyłby w systemie ochrony.
3a. Bankowy Fundusz Gwarancyjny przedstawia uczestnikom systemu ochrony
wyliczoną różnicę, o której mowa w ust. 3. Informacja ta jest przekazywana do
wiadomości uczestnika systemu ochrony oraz organu zarządzającego systemem
ochrony.
4. Szczegółowe zasady zarządzania funduszem pomocowym określa umowa
systemu ochrony.

Art. 22h. 1. W banku zrzeszającym albo jednostce zarządzającej tworzy się
mechanizmy pomocy płynnościowej dostosowane do struktury organizacyjnej
systemu ochrony.
2. Szczegółowe zasady tworzenia mechanizmów pomocy płynnościowej oraz
zasady zarządzania takimi mechanizmami określa umowa systemu ochrony.

Art. 22i. 1. Do zadań organu zarządzającego systemem ochrony należy
w szczególności:
1) reprezentowanie systemu ochrony na zasadach określonych w umowie systemu
ochrony;
2) zarządzanie systemem ochrony na zasadach określonych w umowie systemu
ochrony;
3) podejmowanie działań koniecznych do zapewnienia bezpieczeństwa depozytów
gromadzonych u uczestników systemu ochrony i zgodności ich działalności
z postanowieniami umowy systemu ochrony.
2. Zasady dostępu uczestników systemu ochrony do informacji o ryzyku utraty
przez uczestnika systemu ochrony płynności i wypłacalności, identyfikowanym,
mierzonym albo szacowanym przez organ zarządzający systemem ochrony, określa
umowa systemu ochrony.
3. Organ zarządzający systemem ochrony sporządza sprawozdanie, o którym
mowa w art. 113 ust. 7 lit. e rozporządzenia nr 575/2013, według stanu na koniec
każdego roku obrotowego. Sprawozdanie jest zatwierdzane przez organ nadzorujący
system ochrony albo zgromadzenie uczestników systemu ochrony.
4. Na podstawie umowy systemu ochrony banki będące uczestnikami tego
systemu powierzają organowi zarządzającemu systemem ochrony wykonywanie w ramach systemu ochrony czynności kontroli wewnętrznej, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 3 i art. 9d ust. 2 ustawy – Prawo bankowe. Jednostka organizacyjna
wykonująca czynności kontroli wewnętrznej podlega bezpośrednio organowi
zarządzającemu systemem ochrony, z tym że w zakresie czynności kontroli
wewnętrznej podejmowanych wobec organu zarządzającego systemem ochrony i osób
podległych temu organowi podlega ona organowi nadzorującemu system ochrony.
5. Organ zarządzający systemem ochrony sporządza, według stanu na koniec
każdego kwartału, informację o systemie ochrony oraz przekazuje ją niezwłocznie do
Komisji Nadzoru Finansowego. Informacja o systemie ochrony obejmuje: raport
dotyczący ryzyka systemu ochrony, bilans, rachunek zysków i strat, informację
o środkach zgromadzonych w funduszu pomocowym i ich wykorzystaniu oraz
sprawozdanie z działalności kontroli wewnętrznej w tym systemie.
6. Organ zarządzający systemem ochrony może zlecać wykonywanie czynności
faktycznych pozostających w zakresie jego kompetencji jednostkom lub komórkom
organizacyjnym poszczególnych uczestników systemu ochrony na zasadach
określonych w umowie systemu ochrony.
7. W celu realizacji zadań określonych w ust. 1 pkt 3, organ zarządzający
systemem ochrony lub osoby przez niego upoważnione są uprawnione do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest
prowadzona działalność uczestnika systemu ochrony, w dniach i godzinach,
w jakich jest lub powinna być prowadzona ta działalność;
2) żądania pisemnych lub ustnych informacji i wyjaśnień oraz okazania
dokumentów lub innych nośników informacji, jak również udostępnienia danych
związanych z działalnością uczestnika systemu ochrony, a organy uczestnika
systemu ochrony i jego pracownicy są obowiązani udzielać żądanych wyjaśnień
i informacji oraz niezbędnej pomocy.
8. Uczestnicy systemu ochrony są obowiązani, na żądanie organu zarządzającego
systemem ochrony lub osób przez niego upoważnionych, udzielać informacji
niezbędnych do wykonywania zadań określonych w ust. 1, w tym również informacji
objętych tajemnicą bankową w rozumieniu art. 104 ustawy – Prawo bankowe.
9. Organy systemu ochrony mogą wykorzystywać informacje określone
w ust. 8 wyłącznie w celu realizacji zadań systemu ochrony.

Art. 22j. 1. Organ zarządzający systemem ochrony może nakazać uczestnikowi
systemu ochrony zaprzestanie działań naruszających prawo lub postanowienia umowy
systemu ochrony oraz wezwać uczestnika systemu ochrony do usunięcia
stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie.
2. W przypadku niezaprzestania działań naruszających prawo lub postanowienia
umowy systemu ochrony albo nieusunięcia w wyznaczonym terminie uchybień,
o których mowa w ust. 1, organ zarządzający systemem ochrony może zastosować
wobec uczestnika systemu ochrony inne środki określone w umowie systemu ochrony.
3. W przypadku stwierdzenia, że działalność uczestnika systemu ochrony jest
wykonywana z rażącym naruszeniem przepisów prawa lub postanowień umowy
systemu ochrony w stopniu stwarzającym niebezpieczeństwo zaprzestania
regulowania zobowiązań przez tego uczestnika, organ zarządzający systemem
ochrony, niezależnie od zastosowania środków określonych w umowie systemu
ochrony, może:
1) wystąpić do właściwego organu uczestnika systemu ochrony o odwołanie
członków zarządu lub rady nadzorczej tego uczestnika odpowiedzialnych za
stwierdzone uchybienia;
2) zaskarżyć do sądu uchwałę walnego zgromadzenia albo zebrania przedstawicieli,
w terminie 30 dni od dnia jej powzięcia, w drodze powództwa o jej uchylenie,
jeżeli uchwała narusza przepisy prawa lub postanowienia umowy systemu
ochrony; zaskarżenie uchwały wstrzymuje jej wykonanie.
4. Organ zarządzający systemem ochrony może wystąpić do Komisji Nadzoru
Finansowego o ustanowienie:
1) kuratora nadzorującego wykonanie programu postępowania naprawczego przez
uczestnika systemu ochrony – w przypadku gdy program obejmuje pomoc
finansową udzielaną temu uczestnikowi ze środków funduszu pomocowego,
o którym mowa w art. 22g ust. 1;
2) zarządu komisarycznego w banku będącym uczestnikiem systemu ochrony –
w przypadku gdy uczestnik systemu ochrony nie sporządził lub nie realizuje
programu naprawczego lub jego realizacja okaże się nieskuteczna albo jeżeli
uczestnik systemu ochrony rażąco lub uporczywie narusza przepisy prawa lub
postanowienia umowy systemu ochrony.
5. Zarząd komisaryczny, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, powołuje się na okres
niezbędny do realizacji programu postępowania naprawczego albo do czasu
zaprzestania dokonywania naruszeń przepisów lub postanowień umowy systemu
ochrony oraz usunięcia skutków powstałych naruszeń.
6. Zastosowanie środków, o których mowa w ust. 1–4, następuje w drodze
uchwały organu zarządzającego systemem ochrony. Organ zarządzający systemem
ochrony informuje uczestników systemu ochrony o podjętych uchwałach w sposób
i w terminie określonych w umowie systemu ochrony.
7. W przypadku zastosowania wobec uczestnika systemu ochrony środków,
o których mowa w ust. 1 lub 2, uczestnikowi systemu ochrony przysługuje odwołanie
do organu nadzorującego system ochrony. Odwołanie wnosi się w terminie 7 dni od
dnia doręczenia uchwały organu zarządzającego systemem ochrony.
8. Organ nadzorujący system ochrony jest obowiązany rozpatrzyć odwołanie
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje
wykonania środków, o których mowa w ust. 1 lub 2, chyba że organ zarządzający
systemem ochrony postanowi inaczej.
9. Organ zarządzający systemem ochrony niezwłocznie informuje Komisję
Nadzoru Finansowego o zastosowaniu wobec uczestników systemu ochrony środków,
o których mowa w ust. 1–3.

Art. 22k. Organ zarządzający systemem ochrony sporządza, według stanu na
koniec każdego kwartału, sprawozdanie o zastosowaniu środków, o których mowa
w art. 22j ust. 1–3, oraz przekazuje je niezwłocznie do Komisji Nadzoru Finansowego.

Art. 22l. Organ nadzorujący system ochrony, na wniosek organu zarządzającego
systemem ochrony, jeżeli jest to niezbędne do przywrócenia właściwego
funkcjonowania systemu ochrony, po uprzednim zawiadomieniu Komisji Nadzoru
Finansowego, może wystąpić do zarządu uczestnika systemu ochrony o zwołanie,
w terminie określonym w statucie, walnego zgromadzenia lub zebrania
przedstawicieli w celu ustalenia sytuacji finansowej tego uczestnika, podjęcia uchwał
o sposobie pozyskania środków w celu zwrotu pożyczki oraz utworzeniu rezerwy na
pokrycie środków wypłaconych z funduszu pomocowego, o którym mowa w art. 22g
ust. 1. Uchwały, o których mowa w zdaniu pierwszym, przedstawia się organowi
zarządzającemu systemem ochrony. Jeżeli zarząd uczestnika systemu ochrony nie zwoła walnego zgromadzenia lub zebrania przedstawicieli, może być ono zwołane przez organ zarządzający systemem ochrony. Koszty zwołania i odbycia walnego
zgromadzenia obciążają tego uczestnika systemu ochrony.

Art. 22m. W przypadku zwołania walnego zgromadzenia lub zebrania
przedstawicieli na podstawie art. 22l, organ nadzorujący system ochrony nie może
wypowiedzieć umowy systemu ochrony uczestnikowi tego systemu, chyba że
uczestnik ten rażąco narusza przepisy prawa lub postanowienia umowy systemu
ochrony. Organ nadzorujący system ochrony może, do końca okresu wypowiedzenia,
cofnąć oświadczenie o wypowiedzeniu, o ile uczestnik systemu ochrony zaprzestanie
dokonywania takich naruszeń.

Art. 22n. 1. Funkcjonowanie systemu ochrony podlega nadzorowi bankowemu
sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego w zakresie i na zasadach
określonych w przepisach niniejszego rozdziału oraz w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r.
o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 180).
2. Czynności podejmowane w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1,
polegają w szczególności na:
1) dokonywaniu oceny sytuacji finansowej systemu ochrony, w tym badaniu
wypłacalności, jakości aktywów, płynności płatniczej i wyniku finansowego;
2) badaniu jakości systemu zarządzania, w szczególności systemu zarządzania
ryzykiem oraz systemu kontroli wewnętrznej;
3) badaniu udzielanych kredytów, pożyczek pieniężnych, akredytyw, linii
płynnościowych, gwarancji bankowych i poręczeń, obejmowanych
pomocowych instrumentów kapitałowych oraz emitowanych bankowych
papierów wartościowych oraz innych instrumentów w zakresie ich zgodności
z przepisami;
4) badaniu zabezpieczenia oraz terminowości spłaty kredytów i pożyczek
pieniężnych;
5) badaniu sposobu monitorowania przez organy systemu ochrony przestrzegania
przez uczestników tego systemu określonych przez Komisję Nadzoru
Finansowego norm dopuszczalnego ryzyka w działalności banków oraz
zarządzania ryzykiem prowadzonej działalności, w tym jego dostosowania do rodzaju i skali działalności banków oraz systemu procesu identyfikacji i monitorowania ryzyka oraz sprawozdawania o ryzyku;
6) dokonywaniu przeglądu realizacji celów systemu ochrony oraz przestrzegania
postanowień umowy systemu ochrony i statutu.
3. Czynności kontrolne podejmowane przez pracowników Urzędu Komisji
Nadzoru Finansowego są wykonywane po okazaniu legitymacji służbowej oraz
doręczeniu upoważnienia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
4. Komisja Nadzoru Finansowego może, w ramach sprawowanego nadzoru,
zalecić jednostce zarządzającej albo bankowi zrzeszającemu:
1) podjęcie środków koniecznych do przywrócenia płynności płatniczej systemu
ochrony;
2) zwiększenie funduszu pomocowego;
3) zaniechanie określonych form reklamy;
4) opracowanie i stosowanie procedur, które zapewnią utrzymywanie, bieżące
szacowanie i przegląd kapitału wewnętrznego przez uczestników systemu
ochrony oraz funkcjonowanie systemu zarządzania systemem ochrony;
5) ograniczenie ryzyka występującego w działalności systemu ochrony.
5. W przypadku stwierdzenia, że organy systemu ochrony nie realizują zaleceń
określonych w ust. 4, a także gdy ich działalność jest wykonywana z naruszeniem
prawa, umowy systemu ochrony lub statutu, lub stwarza zagrożenie dla interesów
uczestników systemu ochrony, Komisja Nadzoru Finansowego może:
1) wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o odwołanie albo odwołać prezesa,
wiceprezesa lub innego członka organu zarządzającego systemem ochrony
odpowiedzialnego za stwierdzone nieprawidłowości;
2) zawiesić w czynnościach członków organu zarządzającego systemem ochrony
do czasu podjęcia uchwały w sprawie wniosku o ich odwołanie przez
odpowiedni organ na najbliższym posiedzeniu; zawieszenie w czynnościach
polega na wyłączeniu z podejmowania decyzji;
3) uchylić decyzję o uznaniu systemu ochrony.
6. Komisja Nadzoru Finansowego może zawiesić w czynnościach członka
organu zarządzającego systemem ochrony w przypadku:
1) przedstawienia mu zarzutów w postępowaniu karnym lub w postępowaniu
w sprawie o przestępstwo skarbowe;
2) spowodowania znacznych strat majątkowych w tym systemie.
7. Komisja Nadzoru Finansowego odwołuje członka organu zarządzającego
systemem ochrony w przypadku zaistnienia przesłanek określonych w art. 22b ust. 3
pkt 1–3 ustawy – Prawo bankowe.

Art. 22o. 1. Bank zrzeszający oraz zrzeszone z nim banki spółdzielcze mogą
utworzyć zrzeszenie zintegrowane na podstawie umowy zrzeszenia zintegrowanego.
Banki, które utworzyły zrzeszenie zintegrowane, są jego uczestnikami. Uczestnikami
zrzeszenia zintegrowanego są również banki zrzeszające i banki spółdzielcze, które
przystąpią do zrzeszenia zintegrowanego po jego utworzeniu.
2. Umowa zrzeszenia może zostać przekształcona w umowę zrzeszenia
zintegrowanego, jeżeli określa co najmniej:
1) sposób tworzenia i funkcjonowania systemu pomocowego zapewniającego
płynność (mechanizm wsparcia płynności) i wypłacalność (system wsparcia
wypłacalności) uczestników zrzeszenia;
2) zasady prowadzenia kontroli i monitoringu sytuacji ekonomiczno-finansowej
uczestników zrzeszenia, zgodności ich działalności z przepisami prawa,
postanowieniami umowy zrzeszenia i statutami uczestników.
3. Uczestniczenie w zrzeszeniu zintegrowanym i wystąpienie z niego wymagają
w banku spółdzielczym zgody walnego zgromadzenia albo zebrania przedstawicieli,
a w banku zrzeszającym – zgody walnego zgromadzenia.
4. Banki, o których mowa w ust. 1, zawierają umowę zrzeszenia zintegrowanego
według projektu dla danego zrzeszenia zintegrowanego zatwierdzonego przez
Komisję Nadzoru Finansowego. Bank zrzeszający przedstawia Komisji Nadzoru
Finansowego projekt umowy zrzeszenia zintegrowanego z wnioskiem o jego
zatwierdzenie oraz uznanie zrzeszenia zintegrowanego. Stroną postępowania jest
wyłącznie ten bank.
5. Komisja Nadzoru Finansowego wydaje decyzje w sprawie zatwierdzenia
projektu umowy zrzeszenia zintegrowanego, o którym mowa w ust. 4, oraz uznania
zrzeszenia zintegrowanego, w terminie 6 miesięcy od dnia otrzymania projektu
umowy zrzeszenia zintegrowanego. W przypadku wydania decyzji o uznaniu zrzeszenia zintegrowanego Komisja Nadzoru Finansowego, na wniosek banku zrzeszającego, wydaje decyzję w sprawie stosowania w zrzeszeniu zintegrowanym
niższego wskaźnika wypływów, zgodnie z art. 29 rozporządzenia delegowanego
nr 2015/61, oraz wyższego wskaźnika wpływów, zgodnie z art. 34 tego
rozporządzenia.
6. Komisja Nadzoru Finansowego odmawia zatwierdzenia projektu umowy
zrzeszenia zintegrowanego, o którym mowa w ust. 4, i uznania zrzeszenia
zintegrowanego, jeżeli projektowana umowa zrzeszenia zintegrowanego naruszałaby
przepisy prawa, interesy uczestników zrzeszenia zintegrowanego, nie zapewniałaby
bezpieczeństwa środków gromadzonych u uczestników zrzeszenia zintegrowanego
lub nie byłyby spełnione warunki określone w art. 422 ust. 8 rozporządzenia
nr 575/2013 oraz art. 29 i 34 rozporządzenia delegowanego nr 2015/61.
7. Decyzja o zatwierdzeniu projektu umowy zrzeszenia zintegrowanego,
o którym mowa w ust. 4, oraz o uznaniu zrzeszenia zintegrowanego może określić
dodatkowe warunki, których spełnienie zapewni bezpieczeństwo funkcjonowania
zrzeszenia zintegrowanego. Komisja Nadzoru Finansowego może określić termin,
w jakim decyzja wygaśnie, jeżeli warunki te nie zostaną spełnione.
8. W przypadku gdy funkcjonowanie zrzeszenia zintegrowanego narusza
przepisy prawa, zagraża interesom jego uczestników, nie zapewnia bezpieczeństwa
środków gromadzonych u uczestników zrzeszenia zintegrowanego, jest niezgodne
z umową zrzeszenia zintegrowanego, lub w przypadku niespełnienia warunków
określonych w art. 422 ust. 8 rozporządzenia nr 575/2013 oraz art. 29
i 34 rozporządzenia delegowanego nr 2015/61 Komisja Nadzoru Finansowego może
uchylić decyzję o uznaniu zrzeszenia zintegrowanego.
9. Uchylenie decyzji o uznaniu zrzeszenia zintegrowanego może nastąpić
również w razie stwierdzenia, że:
1) zrzeszenie zintegrowane przestało spełniać warunki określone w decyzji;
2) decyzja o uznaniu zrzeszenia zintegrowanego została wydana na podstawie
fałszywych dokumentów, nieprawdziwych oświadczeń lub wskutek innych
działań sprzecznych z prawem;
3) zrzeszenie zintegrowane przez okres dłuższy niż określony w decyzji nie
funkcjonuje zgodnie z umową zrzeszenia zintegrowanego.
10. Zmiana umowy zrzeszenia zintegrowanego wymaga zmiany zatwierdzonego
projektu umowy zrzeszenia zintegrowanego. Przepisy ust. 4–7 stosuje się
odpowiednio.
11. W przypadku uchylenia przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji
o uznaniu zrzeszenia zintegrowanego, jeżeli są spełnione wymogi określone w art. 16,
dotychczasowi uczestnicy zrzeszenia zintegrowanego są zrzeszeni na podstawie
obowiązującej ich umowy zrzeszenia.
12. W zrzeszeniu, w którym zostało utworzone zrzeszenie zintegrowane,
dotychczasowa umowa zrzeszenia w odniesieniu do banków, które nie przystąpiły do
zrzeszenia zintegrowanego, wygasa w terminie 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy
zrzeszenia zintegrowanego.

Art. 22p. 1. Organami zrzeszenia zintegrowanego są zgromadzenie prezesów
i rada zrzeszenia.
2. Umowa zrzeszenia zintegrowanego może przewidywać powołanie organów
innych niż wymienione w ust. 1.
3. Szczegółowy zakres i sposób działania organów zrzeszenia zintegrowanego,
w tym tryb zwoływania posiedzeń oraz sposób i warunki podejmowania uchwał, czas
trwania ich kadencji, liczbę oraz zasady powoływania i odwoływania członków
organów oraz zakres ich niezbędnych kwalifikacji określa umowa zrzeszenia
zintegrowanego.

Art. 22q. 1. Mechanizm wsparcia płynności w zrzeszeniu zintegrowanym
obejmuje w szczególności obowiązek utrzymywania przez bank spółdzielczy w banku
zrzeszającym depozytów w określonej wysokości, służących zabezpieczeniu
płynności zrzeszonych z nim banków spółdzielczych oraz banku zrzeszającego
(depozyty obowiązkowe).
2. Wysokość depozytów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podstawę, terminy
i częstotliwość ich naliczania oraz oprocentowanie określa umowa zrzeszenia
zintegrowanego.

Art. 22r. Szczegółowe zasady tworzenia mechanizmu wsparcia płynności oraz
zasady zarządzania takim mechanizmem określa umowa zrzeszenia zintegrowanego.

Art. 22s. 1. W banku zrzeszającym tworzy się fundusz pomocowy w celu
zapewnienia środków na finansowanie zadań zrzeszenia zintegrowanego w zakresie pomocy finansowej dla uczestników zrzeszenia zintegrowanego mającej na celu poprawę ich wypłacalności i zapobieżenie upadłości.
2. Fundusz pomocowy jest tworzony z wpłat uczestników zrzeszenia
zintegrowanego wnoszonych w wysokości i na zasadach określonych w umowie
zrzeszenia zintegrowanego, a także z innych źródeł przewidzianych w tej umowie.
3. Szczegółowe zasady zarządzania funduszem pomocowym określa umowa
zrzeszenia zintegrowanego.
4. Pomoc udzielana uczestnikom zrzeszenia zintegrowanego z funduszu
pomocowego może mieć formę pożyczki. Umowa zrzeszenia zintegrowanego może
przewidywać, że pomoc jest udzielana także w innych formach, w szczególności
obowiązkowych wzajemnych gwarancji, regwarancji i poręczeń.

Art. 22t. Zasady korzystania przez uczestników zrzeszenia zintegrowanego
z mechanizmu wsparcia płynności i ze środków funduszu pomocowego oraz nadzór
nad ich wykorzystaniem określa umowa zrzeszenia zintegrowanego.

Art. 22u. Umowa zrzeszenia zintegrowanego może określać zakres
odpowiedzialności uczestnika zrzeszenia zintegrowanego za zobowiązania
wynikające z gwarantowania płynności i wypłacalności innych uczestników
zrzeszenia zintegrowanego. Zakres odpowiedzialności nie może przekroczyć udziału
uczestnika zrzeszenia zintegrowanego w środkach zgromadzonych w funduszu
pomocowym.

Art. 22v. 1. Zasady kontroli działalności uczestników zrzeszenia
zintegrowanego, obowiązki uczestników zrzeszenia zintegrowanego związane
z kontrolą, w tym obowiązki informacyjne, określa umowa zrzeszenia
zintegrowanego.
2. Bank zrzeszający sporządza, według stanu na koniec każdego kwartału,
informację o zrzeszeniu zintegrowanym oraz przekazuje ją niezwłocznie do Komisji
Nadzoru Finansowego. Informacja o zrzeszeniu zintegrowanym obejmuje: raport
dotyczący ryzyka zrzeszenia zintegrowanego, bilans, rachunek zysków i strat,
informację o środkach zgromadzonych w funduszu pomocowym i ich wykorzystaniu
oraz sprawozdanie z działalności kontroli wewnętrznej w tym zrzeszeniu.

Art. 22w. 1. Bank spółdzielczy może wypowiedzieć umowę zrzeszenia
zintegrowanego z zachowaniem określonego w tej umowie okresu wypowiedzenia
wynoszącego od 18 do 24 miesięcy.
2. Umowa zrzeszenia zintegrowanego określa sposób i terminy rozliczenia
wzajemnych zobowiązań w wypadku wypowiedzenia umowy na podstawie ust. 1.

Ustawa o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających art. 22

Poprzedni

Art. 21. 1. Prezesi zarządów banków spółdzielczych zrzeszonych z bankiem zrzeszającym oraz prezes zarządu banku zrzeszającego wybierają spośród siebie radę zrzeszenia. Rada zrzeszenia jest organem o...

Nastepny

Art. 23. 1. Banki zrzeszające, z zastrzeżeniem ust. 4, mogą się łączyć tylko z innymi bankami zrzeszającymi w trybie przeniesienia majątku banku na bank zrzeszający w zamian za akcje. Przepisy art. ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających
  • Wejscie w życie 28 stycznia 2001
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka