Art. 1. 1. Ustawa określa zasady finansowania budowy autostrad płatnych,
zwanych dalej „autostradami”, zasady zawierania umów o budowę i eksploatację albo
wyłącznie eksploatację autostrad oraz pobierania opłat za przejazd autostradami,
a także organy właściwe w tych sprawach.
1a. Ustawa określa także zasady finansowania dróg krajowych, w tym autostrad,
ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zwanego dalej „Funduszem”,
z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu, finansowanych
z budżetów tych miast.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, autostrady lub ich odcinki,
które będą budowane i eksploatowane albo wyłącznie eksploatowane jako płatne.
3. Na zasadach określonych w ustawie mogą być budowane i eksploatowane
albo wyłącznie eksploatowane, jako płatne, drogi ekspresowe.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, drogi ekspresowe, które
mogą być budowane i eksploatowane albo wyłącznie eksploatowane jako płatne.
5. Określenie autostrad i dróg ekspresowych w przepisach, o których mowa
w ust. 2 i 4, może nastąpić, jeżeli będzie możliwość korzystania z innej,
ogólnodostępnej drogi publicznej.

Art. 1a. 1. Autostrady, o których mowa w art. 1, mogą być budowane
i eksploatowane przez:
1) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad;
2) drogową spółkę specjalnego przeznaczenia na warunkach określonych
w umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1348 i 2020).
2. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub drogowa spółka
specjalnego przeznaczenia może, w drodze umowy, powierzyć budowę i eksploatację
albo wyłącznie eksploatację autostrady innemu podmiotowi, zwanemu dalej „spółką”.
3. Do wyboru spółki stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 października
2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz.
1528, 1655 i 2020) albo przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019).
3a. Jeżeli budowa i eksploatacja albo wyłącznie eksploatacja autostrady ma
następować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w postępowaniu w sprawie
wyboru spółki uwzględnia się także przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r.
o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1445, 1572 i 2020).
4. Spółka jest związana ofertą do upływu terminu określonego w opisie
warunków koncesji, w ogłoszeniu o zamówieniu w przypadku przetargu
nieograniczonego, albo w zaproszeniu do składania ofert, w przypadku pozostałych
trybów udzielania zamówień publicznych.
5. Do zawarcia umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację
autostrady stosuje się odpowiednio, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, przepisy
ustaw, o których mowa w ust. 3 i 3a.

Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym art. 1

Nastepny

Art. 2. 1. Minister właściwy do spraw transportu jest naczelnym organem administracji państwowej właściwym w sprawach przygotowania budowy i eksploatacji autostrad działającym przy pomocy Generalneg...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1995
  • Ost. zmiana ustawy 10 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 27 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka