Art. 19. 1. Pracownicy Inspekcji oraz osoby wyznaczone na podstawie art. 16
i 18 są obowiązani przy wykonywaniu czynności kontrolnych nosić na widocznym
miejscu odznakę identyfikacyjną.
1a. Czynności kontrolne podejmowane są po okazaniu legitymacji służbowej
oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
1aa. W ramach kontroli przeprowadzanej na podstawie ustawy z dnia
15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych
lub edukacyjnych przez pracowników Inspekcji z udziałem eksperta, o którym
mowa w art. 55 ust. 1 tej ustawy, ekspert ten podejmuje czynności kontrolne po
okazaniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wystawionego przez organ
Inspekcji.
1b. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli powinno zawierać:
1) oznaczenie organu wystawiającego upoważnienie;
2) imię i nazwisko osoby upoważnionej;
3) numer odznaki identyfikacyjnej;
4) stanowisko i numer legitymacji służbowej pracownika Inspekcji
Weterynaryjnej;
5) numer dowodu osobistego osoby wyznaczonej w imieniu Inspekcji
Weterynaryjnej;
6) okres ważności upoważnienia;
7) miejsce lub obszar wykonywania czynności;
8) podpis osoby wystawiającej upoważnienie.
1c. Przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej, osoba upoważniona do
wykonania kontroli ma obowiązek poinformować kontrolowanego o jego prawach
i obowiązkach w trakcie kontroli.
1d. Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się
z informacjami niejawnymi, kontrolujący powinni posiadać poświadczenie
bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na
podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia,
wzory upoważnienia i odznaki identyfikacyjnej, mając na względzie potrzebę
zapewnienia identyfikacji osób uprawnionych do przeprowadzania kontroli
w imieniu Inspekcji.
3. Pracownicy Inspekcji oraz osoby wyznaczone na podstawie art. 16 i 18,
w zakresie wykonywania czynności, mają prawo w każdym czasie do:
1) przeprowadzania kontroli gospodarstw, centrów (organizacji), zakładów,
w tym pomieszczeń lub urządzeń, o których mowa w załączniku II
w rozdziale III rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych
(Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319), ośrodków w rozumieniu art. 2
ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt
wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, instalacji,
urządzeń lub środków transportu;
2) kontrolowania przestrzegania wymagań określonych w prawodawstwie
weterynaryjnym, w tym metod stosowanych do znakowania i identyfikacji
zwierząt, i w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, o której
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. b;
3) pobierania nieodpłatnie próbek do badań:
a) od zwierząt utrzymywanych w celu umieszczenia na rynku lub
transportowanych,
b) produktów przeznaczonych do przechowywania, umieszczania na rynku
lub transportowanych;
4) żądania pisemnych lub ustnych informacji w zakresie objętym przedmiotem
kontroli;
5) żądania okazywania i udostępniania dokumentów lub danych
informatycznych w zakresie, o którym mowa w pkt 4.
4. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 3, podmioty
kontrolowane są obowiązane zapewnić pracownikom Inspekcji oraz osobom wyznaczonym na podstawie art. 16 i 18 pomoc niezbędną do wykonywania ich obowiązków.
5. Uzyskane w wyniku kontroli informacje, dokumenty i inne dane, dotyczące
w szczególności stosowanej przez kontrolowanego technologii, nie mogą być
przekazywane oraz ujawniane innym organom, chyba że stanowią dowód
popełnienia czynu zabronionego przez ustawę.
5a. Do eksperta, o którym mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 15 stycznia
2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub
edukacyjnych, wykonującego czynności kontrolne w ramach kontroli
przeprowadzanej na podstawie tej ustawy, stosuje się przepisy ust. 3 pkt 4 i 5 oraz
ust. 4 i 5.
6. Powiatowy albo wojewódzki lekarz weterynarii może wystąpić do
właściwego miejscowo komendanta Policji z wnioskiem o pomoc, jeżeli jest to
niezbędne do przeprowadzenia kontroli przez Inspekcję. Na wniosek powiatowego
albo wojewódzkiego lekarza weterynarii właściwy miejscowo komendant Policji
zapewnia pomoc przy przeprowadzaniu kontroli.
7. (uchylony)

Art. 19a. Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego
i porównanie go ze stanem pożądanym, określonym w prawodawstwie
weterynaryjnym, oraz dokonanie oceny i podjęcie działań wynikających z ustaleń
kontroli.

Art. 19b. 1. Kontrolujący przeprowadzają kontrole:
1) okresowe – na podstawie planów kontroli sporządzanych przez powiatowego
lub wojewódzkiego lekarza weterynarii;
2) doraźne – podjęte poza planem kontroli, w tym związane z rozpatrzeniem
skarg i wniosków.
2. Powiatowy i wojewódzki lekarz weterynarii przeprowadzają kontrolę,
o której mowa w ust. 1 pkt 2, na polecenie Głównego Lekarza Weterynarii,
w zakresie przez niego określonym.
3. Powiatowy lekarz weterynarii przeprowadza kontrolę, o której mowa
w ust. 1 pkt 2, również na polecenie wojewódzkiego lekarza weterynarii,
w zakresie przez niego określonym.

Art. 19c. 1. Kontrolę przeprowadza się w obecności kierownika podmiotu
kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej.
2. Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych
w toku kontroli dowodów.
3. Dowodami są w szczególności dokumenty, oględziny, zeznania świadków,
opinie biegłych oraz wyjaśnienia i oświadczenia.

Art. 19d. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli
zawierający:
1) oznaczenie podmiotu kontrolowanego, jego siedzibę i adres, imię i nazwisko
kierownika podmiotu kontrolowanego, z uwzględnieniem zmian zaistniałych
w okresie objętym kontrolą;
2) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego oraz numer i datę
wystawienia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, ze wskazaniem dni przerw
w kontroli;
4) określenie przedmiotu kontroli;
5) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych
nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;
6) pouczenie o prawie, sposobie i terminie wniesienia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli i złożenia wyjaśnień oraz o prawie odmowy
podpisania protokołu kontroli;
7) wzmiankę o wniesieniu zastrzeżeń;
8) omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń
i uzupełnień;
9) wzmiankę o doręczeniu podmiotowi kontrolowanemu protokołu kontroli;
10) podpisy kontrolującego i kierownika podmiotu kontrolowanego albo osoby
przez niego upoważnionej oraz miejsce i datę podpisania protokołu kontroli;
11) wzmiankę o odmowie podpisania protokołu kontroli;
12) oznaczenie odpowiednią klauzulą tajności protokołu kontroli lub jego
fragmentu w przypadku, gdy protokół zawiera informacje niejawne.
2. Do akt kontroli włącza się:
1) notatki służbowe z czynności mających znaczenie dla ustaleń kontroli,
sporządzone przez kontrolującego, oraz inne dowody, oceny, wnioski lub
zalecenia;
2) informacje i dokumenty oraz poświadczone za zgodność z oryginałem kopie
decyzji i powiadomień;
3) kopie dokumentów, poświadczone za zgodność z oryginałem, lub dokumenty
sporządzone przez kontrolującego, poświadczone za zgodność
z dokumentacją źródłową.
3. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
4. Jeden egzemplarz protokołu kontroli przekazuje się podmiotowi
kontrolowanemu za pokwitowaniem, drugi włącza się do akt kontroli.

Art. 19e. 1. Podmiotowi kontrolowanemu przysługuje, przed podpisaniem
protokołu kontroli, prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole
kontroli.
2. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania
protokołu kontroli.
3. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń wniesionych przez podmiot
kontrolowany, kontrolujący dokonuje zmian w protokole kontroli przez opisanie
zmiany brzmienia jego poszczególnych fragmentów lub dokonanie skreśleń.
4. Podmiot kontrolowany może odmówić podpisania protokołu kontroli,
składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania wyjaśnienie przyczyn odmowy
podpisania.
5. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli, termin odmowy
podpisania protokołu wraz z podaniem jej przyczyn biegnie od dnia doręczenia
podmiotowi kontrolowanemu stanowiska kontrolującego wobec zastrzeżeń.
6. Odmowa podpisania protokołu kontroli nie stanowi przeszkody do
podpisania go przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.

Art. 19f. Ustalenia ujęte w protokole kontroli stanowią podstawę do podjęcia
dalszych czynności, w tym dokonania ocen, sporządzenia wniosków, zaleceń
pokontrolnych, wydania decyzji i sporządzenia informacji dla jednostek
nadrzędnych, oraz do powiadomienia właściwego organu w przypadku popełnienia
przestępstwa lub wykroczenia.

Art. 19g. Kontrole na miejscu, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 4 lit. c,
przeprowadza się w zakresie, w trybie i na zasadach określonych w przepisach
o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej art. 19

Poprzedni

Art. 18. 1. Organ Inspekcji, w przypadku stwierdzenia zagrożenia epizootycznego lub zagrożenia bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego lub w przypadku gdy jest to niezbędne ze względu na oc...

Nastepny

Art. 20. 1. Uprawnienia, o których mowa w art. 19 ust. 3, przysługują przedstawicielom służb Unii Europejskiej oraz innych państw członkowskich, przeprowadzającym kontrole weterynaryjne i kontrole b...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej
  • Wejscie w życie 1 maja 2004
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka