Art. 19. (uchylony).

Art. 19a. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia
funkcjonowanie ePUAP.
1a. Minister właściwy do spraw informatyzacji zamieszcza na ePUAP
informację o adresach elektronicznych skrzynek podawczych udostępnionych przez
podmioty publiczne.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji jest administratorem danych
użytkowników ePUAP.
2a. Minister właściwy do spraw informatyzacji, na wniosek banku krajowego lub
innego przedsiębiorcy, udziela zgody na nieodpłatne wykorzystywanie do
identyfikacji i uwierzytelniania w ePUAP środków identyfikacji elektronicznej
stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku krajowego
lub innego przedsiębiorcy, po spełnieniu przez bank krajowy lub innego
przedsiębiorcę warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
ust. 3.
2b. Minister właściwy do spraw informatyzacji może sprawdzać, czy bank
krajowy lub inny przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, spełnia warunki, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
2c. Minister właściwy do spraw informatyzacji cofa zgodę, o której mowa w ust.
2a, w przypadku gdy bank krajowy lub inny przedsiębiorca nie spełnia warunków
określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres i warunki korzystania z ePUAP,
2) sposób identyfikacji i uwierzytelniania w ePUAP, w tym przy wykorzystaniu
środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania
w systemie teleinformatycznym banku krajowego lub innego przedsiębiorcy,
3) warunki organizacyjne i techniczne nieodpłatnego wykorzystywania do
identyfikacji i uwierzytelniania w ePUAP środków identyfikacji elektronicznej
stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym banku
krajowego lub innego przedsiębiorcy,
4) sposób potwierdzania spełniania warunków, o których mowa w pkt 1
– z uwzględnieniem roli ePUAP w procesie realizacji zadań publicznych drogą
elektroniczną oraz zasad przetwarzania danych osobowych.

Art. 19b. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji w ramach ePUAP
prowadzi centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, zwane dalej
„centralnym repozytorium”.
2. W centralnym repozytorium umieszcza się, przechowuje i udostępnia wzory
dokumentów, które uwzględniają niezbędne elementy struktury dokumentów
elektronicznych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy
z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2019
r. poz. 553, 730 i 2020).
3. Organy administracji publicznej przekazują do centralnego repozytorium oraz
udostępniają w Biuletynie Informacji Publicznej wzory dokumentów elektronicznych.
Przy sporządzaniu wzorów dokumentów elektronicznych stosuje się międzynarodowe
standardy dotyczące sporządzania dokumentów elektronicznych przez organy
administracji publicznej, z uwzględnieniem konieczności podpisywania ich
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
4. Jeżeli wzór podania określają odrębne przepisy, to umieszczenie wzoru
dokumentu elektronicznego przez organy administracji publicznej w centralnym
repozytorium jest równoznaczne z określeniem wzoru wnoszenia podań, o których
mowa w art. 63 § 3a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730 i 1133).
5. Niezależnie od obowiązku wynikającego z ust. 3 organy administracji
publicznej mogą prowadzić własne lub wspólnie z innymi organami administracji
publicznej repozytoria wzorów dokumentów elektronicznych.

Art. 19c. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji może zawrzeć
porozumienie w sprawie udostępniania usług na ePUAP lub korzystania z usług
sieciowych pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego z:
1) podmiotami, o których mowa w art. 2 ust. 3, realizującymi zadania publiczne,
2) innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne lub wspierającymi
świadczenie tych zadań w celu realizacji strategii i programów przyjętych przez
Radę Ministrów lub strategii rozwoju, programów i dokumentów programowych
w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju
– jeżeli wykażą interes faktyczny w udostępnianiu usług na ePUAP lub w korzystaniu
z usług sieciowych pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego; ocena interesu
faktycznego dokonywana jest z uwzględnieniem jego wpływu na bezpieczeństwo
i interes publiczny.
2. W porozumieniu określa się sposób udostępniania usług na ePUAP oraz ich
zakres lub warunki korzystania z usług sieciowych pozwalających na wykorzystanie
profilu zaufanego.

Art. 19d. Podmioty udostępniające usługi na ePUAP zapewniają ich zgodność
z przepisami stanowiącymi podstawę sporządzenia wzoru dokumentu elektronicznego
oraz dokonują aktualizacji tych usług w katalogu usług.

Art. 19e. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia oraz
zapewnia rozwój oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń mobilnych, zwanego
dalej „publiczną aplikacją mobilną”, pozwalającego w szczególności na:
1) pobranie, przechowywanie i prezentację dokumentów elektronicznych, o których
mowa w ust. 2, a także przekazywanie tych dokumentów między urządzeniami
mobilnymi lub do systemów teleinformatycznych;
2) weryfikację integralności i pochodzenia dokumentu elektronicznego.
1a. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępniać w publicznej
aplikacji mobilnej funkcjonalność pozwalającą na:
1) dostęp do usługi online obsługiwanej przy użyciu tej aplikacji;
2) potwierdzenie udziału w usługach świadczonych na rzecz użytkownika tej
aplikacji w określonym miejscu i czasie;
3) korzystanie, przy użyciu urządzenia mobilnego, z certyfikatów zawartych w
dowodzie osobistym z warstwą elektroniczną;
4) wykorzystanie tej aplikacji w celu przekazywania danych w ramach usług
świadczonych na rzecz użytkownika tej aplikacji.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia działanie systemu
teleinformatycznego, który pozwala, przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej, na
pobranie dokumentu elektronicznego:
1) zawierającego dane osobowe użytkownika publicznej aplikacji mobilnej pobrane
z rejestrów publicznych w zakresie określonym w ust. 3 i 4;
2) zawierającego dane dotyczące sytuacji prawnej użytkownika publicznej aplikacji
mobilnej lub praw mu przysługujących;
3) zawierającego dane umożliwiające identyfikację rzeczy związanej
z użytkownikiem publicznej aplikacji mobilnej;
4) stanowiącego kopię dokumentu urzędowego, który wydawany jest w postaci
innej niż postać elektroniczna.
2a. Minister właściwy do spraw informatyzacji może zapewnić użytkownikowi
publicznej aplikacji mobilnej możliwość posługiwania się certyfikatem stanowiącym
poświadczenie elektroniczne pozwalające na:
1) potwierdzenie integralności i pochodzenia dokumentu elektronicznego;
2) potwierdzenie lub przekazanie danych osobowych tego użytkownika.
2b. Certyfikat:
1) może być wydany użytkownikowi publicznej aplikacji mobilnej
uwierzytelnionemu w sposób określony w art. 20a ust. 1;
2) jest wydany w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 2;
3) może zawierać dane, o których mowa odpowiednio w art. 56 ust. 1 pkt 1, 2 i 4
lit. a–c ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz w art. 8 pkt
1–3, 4–6, 9–11, 14 i 22 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1397 i 2294).
2c. Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia mechanizm weryfikacji
ważności certyfikatu.
2d. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wydać podmiotowi, o
którym mowa odpowiednio w art. 19g ust. 1 i 2, certyfikat pozwalający na
zabezpieczenie oraz potwierdzenie pochodzenia danych przekazywanych pomiędzy
systemem teleinformatycznym, o którym mowa w ust. 2, a systemem
teleinformatycznym tego podmiotu.
2e. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić użytkownikowi
publicznej aplikacji mobilnej usługę, która wykorzystuje dane dotyczące użytkownika
i jego sytuacji prawnej lub praw mu przysługujących, przetwarzane w rejestrze
publicznym prowadzonym lub w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym
przez podmiot publiczny, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) odrębne przepisy przewidują udostępnianie użytkownikowi takich danych przy
wykorzystaniu usługi online lub na wniosek, albo nie stoją na przeszkodzie
udostępnianiu użytkownikowi takich danych;
2) użytkownik, który został uwierzytelniony w publicznej aplikacji mobilnej
w sposób określony w art. 20a ust. 1, wyraził wolę korzystania z usługi
wykorzystującej takie dane.
3. Użytkownik publicznej aplikacji mobilnej, po uwierzytelnieniu w sposób
określony w art. 20a ust. 1, może pobrać z:
1) Rejestru Dowodów Osobistych aktualne dane, o których mowa w art. 56 pkt 1, 2
i 4 lit. a–c ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
2) rejestru PESEL aktualne dane, o których mowa w art. 8 pkt 1–3, 4–6, 9–11, 14
i 22 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia stosowanie
mechanizmów, które pozwalają na potwierdzenie integralności i pochodzenia danych
dokumentu elektronicznego.

Art. 19f. 1. Użytkowanie publicznej aplikacji mobilnej:
1) jest bezpłatne i dobrowolne.
2) (uchylony)
2. Użytkowanie publicznej aplikacji mobilnej jest możliwe po uprzednim
uwierzytelnieniu użytkownika w systemie teleinformatycznym, o którym mowa
w art. 19e, w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1, o ile przepisy szczególne lub
porozumienie, o którym mowa w art. 19g, nie stanowią inaczej.
3. Użytkownik aplikacji mobilnej może w każdej chwili zrezygnować
z korzystania z publicznej aplikacji mobilnej.

Art. 19g. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji zawiera porozumienie
w sprawie wykorzystywania publicznej aplikacji mobilnej i systemu
teleinformatycznego, o których mowa w art. 19e, z podmiotem, o którym mowa
w art. 2, na potrzeby zadań realizowanych przez ten podmiot lub na potrzeby realizacji
usługi, o której mowa w art. 19e ust. 2e.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji może zawrzeć porozumienie
w sprawie wykorzystywania publicznej aplikacji mobilnej i systemu
teleinformatycznego, o których mowa w art. 19e, z podmiotem niebędącym podmiotem publicznym na potrzeby zadań realizowanych przez ten podmiot lub na
potrzeby realizacji usługi, o której mowa w art. 19e ust. 2e.
3. Porozumienie określa warunki wykorzystywania publicznej aplikacji mobilnej
oraz systemu teleinformatycznego, o których mowa w art. 19e, a w szczególności
zawiera:
1) odpowiednio określenie:
a) dokumentu elektronicznego oraz zakresu zawartych w nim danych,
b) certyfikatu, w tym zakresu zawartych w nim danych;
2) cel i zakres wykorzystywania publicznej aplikacji mobilnej oraz systemu
teleinformatycznego;
3) warunki organizacyjne i techniczne wykorzystania publicznej aplikacji mobilnej
oraz systemu teleinformatycznego.
4. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1 i 2, opatruje się podpisem zaufanym,
podpisem osobistym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Art. 19h. Minister właściwy do spraw informatyzacji przetwarza w systemie
teleinformatycznym, o którym mowa w art. 19e, dane osobowe użytkowników
publicznej aplikacji mobilnej w zakresie niezbędnym do obsługi dokumentów
elektronicznych oraz realizacji czynności, o których mowa w art. 19e, a także
zapewnienia bezpieczeństwa teleinformatycznego i bezpieczeństwa obrotu prawnego.
Dane przetwarzane są przez okres 6 lat od dnia ostatniej aktywności użytkownika w
systemie.

Art. 19i. Minister właściwy do spraw informatyzacji w Biuletynie Informacji
Publicznej na swojej stronie podmiotowej zamieszcza oraz niezwłocznie aktualizuje
informacje o:
1) aktywnych i nieaktywnych, w tym czasowo zawieszonych, funkcjonalnościach
publicznej aplikacji mobilnej;
2) stosowanych mechanizmach zapewniających możliwość potwierdzenia
integralności i pochodzenia dokumentów elektronicznych oraz procedurach
uzyskania takiego potwierdzenia;
3) adresach elektronicznych, pod którymi są udostępnione:
a) regulamin korzystania z publicznej aplikacji mobilnej,
b) informacja o wymaganiach technicznych dotyczących korzystania
z publicznej aplikacji mobilnej;
4) warunkach korzystania z certyfikatu.

Art. 19j. Minister właściwy do spraw informatyzacji w uzgodnieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych określi, w komunikacie ogłaszanym w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, termin uruchomienia usługi, o której mowa w art. 19e ust. 2 pkt 1, mając na względzie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa tej usługi.

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne art. 19

Poprzedni

Art. 18. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji, określi w drodze rozporządzenia: 1) minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych, mając na uwadze koniecznoś...

Nastepny

Art. 20. (uchylony). Art. 20a. 1. Uwierzytelnienie użytkownika systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego, w którym udostępniane są usługi online, wymaga użycia: 1) środka identyfikacji ele...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
  • Wejscie w życie 21 lipca 2005
  • Ost. zmiana ustawy 4 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka