Art. 171. 1. Operator publicznej sieci telekomunikacyjnej, w której świadczone
są publicznie dostępne usługi telefoniczne zapewnia użytkownikom końcowym
możliwość prezentacji identyfikacji zakończenia sieci, z którego inicjowane jest
połączenie, zwanej dalej „prezentacją identyfikacji linii wywołującej”, przed
dokonaniem połączenia.
2. Dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych świadczonych
w publicznej sieci telekomunikacyjnej umożliwiającej prezentację identyfikacji linii
wywołującej jest obowiązany zapewnić za pomocą prostych środków:
1) użytkownikowi wywołującemu – możliwość jednorazowego wyeliminowania
prezentacji identyfikacji linii wywołującej u użytkownika wywoływanego
podczas wywołania i połączenia;
2) abonentowi wywołującemu – możliwość stałego wyeliminowania prezentacji
identyfikacji linii wywołującej u użytkownika wywoływanego podczas
wywołania i połączenia, u operatora, do którego sieci jest przyłączony abonent
będący stroną umowy z dostawcą usług;
3) abonentowi wywoływanemu – możliwość eliminacji dla połączeń
przychodzących prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a jeżeli taka
prezentacja jest dostępna przed rozpoczęciem połączenia przychodzącego, także
możliwość blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika
stosującego eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej.
3. Dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych świadczonych
w publicznej sieci telekomunikacyjnej zapewniającej prezentację identyfikacji
zakończenia sieci, do której zostało przekierowane połączenie, zwaną dalej
„prezentacją identyfikacji linii wywoływanej”, jest obowiązany zapewnić abonentowi
wywoływanemu możliwość eliminacji, za pomocą prostych środków, prezentacji
identyfikacji linii wywoływanej u użytkownika wywołującego.
4. Dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych świadczonych
w publicznej sieci telekomunikacyjnej zapewniającej automatyczne przekazywanie
wywołań jest obowiązany zapewnić abonentowi możliwość zablokowania, za pomocą
prostych środków, automatycznego przekazywania przez osobę trzecią wywołań do
telekomunikacyjnego urządzenia końcowego tego abonenta.
5. Dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych świadczonych
w publicznej sieci telekomunikacyjnej jest obowiązany do poinformowania
abonentów, że wykorzystywana przez niego sieć telekomunikacyjna zapewnia prezentację identyfikacji linii wywołującej lub wywoływanej, a także o możliwościach, o których mowa w ust. 2–4.
6. Z tytułu korzystania przez abonenta z możliwości eliminacji lub blokowania,
o których mowa w ust. 2–4, nie pobiera się opłat.
7. Eliminacja prezentacji identyfikacji linii wywołującej może być anulowana:
1) na żądanie służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, a także
uprawnionych podmiotów właściwych w sprawach obronności, bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, w zakresie i na warunkach
określonych w odrębnych przepisach;
2) przez dostawcę usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci
telekomunikacyjnej, w której świadczone są publicznie dostępne usługi
telefoniczne lub operatora, do którego sieci został przyłączony abonent będący
stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci
telekomunikacyjnej, w której świadczone są publicznie dostępne usługi
telefoniczne, na wniosek abonenta, jeżeli wnioskujący uprawdopodobni, że do
jego telekomunikacyjnego urządzenia końcowego są kierowane połączenia
uciążliwe lub zawierające groźby, w celu identyfikacji numerów użytkowników
końcowych wywołujących tego abonenta.
8. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni są obowiązani do zapewnienia służbom
ustawowo powołanym do niesienia pomocy dostępu do identyfikacji linii wywołującej
oraz danych dotyczących lokalizacji, bez uprzedniej zgody zainteresowanych
abonentów lub użytkowników, jeżeli jest to konieczne do umożliwienia tym służbom
wykonywania ich zadań w możliwie najbardziej efektywny sposób.
9. Dane identyfikujące użytkowników wywołujących, w przypadkach, o których
mowa w ust. 7, są rejestrowane przez operatora na żądanie:
1) służb i podmiotów, o których mowa w ust. 7 pkt 1;
2) abonenta, o którym mowa w ust. 7 pkt 2.
10. Dane, o których mowa w ust. 9, pozostają w dyspozycji przedsiębiorcy
telekomunikacyjnego. Do ich udostępniania stosuje się art. 180d.
11. Użytkownik końcowy ponoszący koszty połączeń przychodzących nie może
otrzymywać danych umożliwiających pełną identyfikację numeru wywołującego.
12. Prezes UKE na uzasadniony wniosek operatora może, w drodze decyzji,
ustalić okres przejściowy na wprowadzenie usługi blokady połączeń przychodzących
od abonenta lub użytkownika, stosującego eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej, o której mowa w ust. 2 pkt 3. O wprowadzeniu okresu przejściowego
Prezes UKE powiadamia Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu i Szefa Centralnego Biura
Antykorupcyjnego.

Prawo telekomunikacyjne art. 171

Poprzedni

Art. 170. Przedsiębiorca telekomunikacyjny jest uprawniony do udzielania informacji o numerach abonentów lub powierzenia tej czynności innemu podmiotowi z zachowaniem wszystkich warunków i ogranicze...

Nastepny

Art. 172. 1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzedn...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 16 lipca 2004 – Prawo telekomunikacyjne
  • Wejscie w życie 3 września 2004
  • Ost. zmiana ustawy 16 maja 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 21 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka