Art. 171. 1. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, udziela koncesji,
zmienia koncesję, zawiesza koncesję na określony czas, wydaje koncesję tymczasową,
stwierdza wygaśnięcie koncesji albo cofa koncesję.
2. Prezes Urzędu może wydać podmiotowi spełniającemu warunki, o których
mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, koncesję tymczasową, po
uprzednim zawieszeniu koncesji na czas ważności koncesji tymczasowej.
3. W celu potwierdzenia spełnienia warunków, o których mowa w art. 9
ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, przewoźnik lotniczy przedstawia Prezesowi
Urzędu program naprawczy potwierdzający realną perspektywę poprawy sytuacji
finansowej przewoźnika w okresie, o którym mowa w ust. 4.
4. Koncesja tymczasowa jest wydawana na okres do 12 miesięcy.
5. Po upływie ważności koncesji tymczasowej Prezes Urzędu bez zbędnej zwłoki
stwierdza wygaśnięcie decyzji o zawieszeniu koncesji.
6. W przypadku niewykazania przez przewoźnika lotniczego, któremu
przyznano koncesję tymczasową, że spełnia on objęte nią i przepisami prawa warunki,
Prezes Urzędu cofa koncesję.
7. W przypadku określonym w ust. 2 Prezes Urzędu informuje Komisję
Europejską o wydanych decyzjach.

Art. 171a. 1. Polski przewoźnik lotniczy jest obowiązany do przekazania
Prezesowi Urzędu kopii aktualnego dokumentu potwierdzającego objęcie tego
przewoźnika ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej.
2. Kopia dokumentu, o którym mowa w ust. 1, może być przekazana w języku
angielskim. Przepis stosuje się także do przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie
koncesji.
3. Kopia dokumentu, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywana nie później niż
ostatniego dnia okresu obowiązywania dotychczasowego ubezpieczenia.
4. W przypadku nieprzekazania Prezesowi Urzędu kopii dokumentu, o którym
mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wzywa przewoźnika do jej przekazania w terminie
7 dni od dnia otrzymania wezwania, a w przypadku nieprzekazania jej w tym terminie
zawiesza koncesję przewoźnika lotniczego do czasu przekazania kopii, jednak nie
dłużej niż na okres 3 miesięcy. Decyzja o zawieszeniu koncesji podlega
natychmiastowemu wykonaniu.
5. Jeżeli przewoźnik lotniczy nie przekaże kopii dokumentu, o którym mowa
w ust. 1, w okresie, na jaki została zawieszona koncesja, Prezes Urzędu bez zbędnej
zwłoki cofa koncesję. W czasie postępowania w sprawie cofnięcia koncesji koncesja
pozostaje zawieszona do czasu dostarczenia kopii dokumentu, o którym mowa
w ust. 1.
6. Prezes Urzędu cofa albo zawiesza koncesję bez zbędnej zwłoki w przypadku
odpowiednio cofnięcia albo zawieszenia certyfikatu przewoźnika lotniczego oraz
zmienia koncesję w zakresie wszystkich zmian wprowadzonych w tym certyfikacie.
7. Do przewoźników lotniczych zajmujących się wyłącznie eksploatacją statków
powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie
miejsc pasażerskich poniżej 20, wykonujących regularne przewozy lotnicze lub
których obrót przekracza 3 000 000 euro rocznie, stosuje się art. 8 ust. 4–
6 rozporządzenia nr 1008/2008/WE.

Art. 171b. W celu dokonania szczegółowej oceny sytuacji finansowej, o której
mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, przewoźnik lotniczy
przedstawia, na żądanie Prezesa Urzędu, dokumenty i informacje określone w treści
żądania niezbędne dla oceny sytuacji finansowej przewoźnika, w szczególności
informacje, o których mowa w załączniku I pkt 3 do rozporządzenia
nr 1008/2008/WE.

Art. 171ba. 1. W przypadku nieprzedłożenia na żądanie Prezesa Urzędu
dokumentów, informacji lub oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków
wymaganych do uzyskania koncesji, Prezes Urzędu wzywa przewoźnika lotniczego
do ich przedłożenia we wskazanym przez siebie terminie, a w przypadku ich
nieprzedłożenia – zawiesza koncesję do czasu przedstawienia żądanych dokumentów,
informacji lub oświadczeń, jednak nie dłużej niż na okres 3 miesięcy.
2. Jeżeli przewoźnik lotniczy nie przedłoży dokumentów lub informacji,
o których mowa w ust. 1, w okresie, na jaki została zawieszona koncesja, Prezes
Urzędu bez zbędnej zwłoki cofa koncesję. W czasie postępowania w sprawie cofnięcia
koncesji koncesja pozostaje zawieszona do czasu przedłożenia dokumentów,
informacji lub oświadczeń, o których mowa w ust. 1.

Art. 171bb. Oświadczenia w postępowaniu o udzielenie albo zmianę koncesji
składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli
następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Art. 171bc. Przewoźnik lotniczy posiadający koncesję na wykonywanie
działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem statków
powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) lub liczby
miejsc pasażerskich może wystąpić do Prezesa Urzędu z wnioskiem o zmianę koncesji
przez ograniczenie uprawnień do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie
przewozu lotniczego obejmującego eksploatację statków powietrznych
o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie miejsc
pasażerskich poniżej 20.

Art. 171c. Przewoźnik lotniczy jest obowiązany zgłaszać Prezesowi Urzędu
wszelkie zmiany danych, o których mowa w art. 166 ust. 2, w terminie 14 dni od ich
powstania.

Prawo lotnicze art. 171

Poprzedni

Art. 170. (uchylony).

Nastepny

Art. 172. Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, określi: 1) wykaz dokumentów, informacji i oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków, o których mowa w rozporządzeniu...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka