Art. 158. 1. Użytkownik statku powietrznego jest obowiązany zapewnić jego
bezpieczną eksploatację.
2. Użytkownik statku powietrznego, jeżeli prowadzi działalność podlegającą
certyfikacji, posiada wykaz zatwierdzeń szczególnych, zgłosił wykonywanie
zarobkowych operacji specjalistycznych, zgłosił wykonywanie operacji
niezarobkowych skomplikowanym statkiem powietrznym z napędem silnikowym lub
posiada zezwolenie na wykonywanie zarobkowych operacji specjalistycznych
wysokiego ryzyka, jest obowiązany utworzyć wewnętrzny system bezpiecznej
eksploatacji statku powietrznego i zapewnić jego funkcjonowanie.
3. Użytkownik, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany w szczególności:
1) zapewnić, aby członkowie załóg statków powietrznych oraz inne osoby
działające na jego zlecenie w zakresie powierzonych im zadań znali przepisy
dotyczące eksploatacji statków powietrznych;
2) wprowadzić w przedsiębiorstwie instrukcje dotyczące w szczególności
eksploatacji, wykonywania lotów, obsługi naziemnej i technicznej statków
powietrznych oraz zapewnić odpowiednie szkolenie pracowników;
3) prowadzić dokumentację eksploatacyjną;
4) zorganizować w przedsiębiorstwie stały wewnętrzny nadzór operacyjny
i wyznaczyć osobę odpowiedzialną za jego wykonywanie.
3a. Użytkownik statku powietrznego eksploatujący statek powietrzny objęty
nadzorem EASA, który posiada świadectwo zdatności do lotu, ale nie spełnia
wymagań wynikających z rozporządzenia nr 965/2012/UE, wykonuje w celach
niehandlowych operację przebazowania statku powietrznego na potrzeby remontu,
naprawy, obsługi technicznej, inspekcji, dostawy lub eksportu, po uzyskaniu zgody
Prezesa Urzędu.
3b. Wniosek o zgodę, o której mowa w ust. 3a, zawiera:
1) informację o celu operacji;
2) szczegółowy opis planowanej trasy;
3) informację o znakach rejestracyjnych statku powietrznego, którego operacja
dotyczy.
3c. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3b, użytkownik statku powietrznego
dołącza:
1) kopię świadectwa rejestracji wnioskowanego statku powietrznego;
2) kopię świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego, którego dotyczy
wniosek;
3) oświadczenie, że operacja odbędzie się zgodnie z wszystkimi wymaganiami
określonymi dla operacji zarobkowego przewozu lotniczego i na podstawie
aktualnej instrukcji operacyjnej przewoźnika lotniczego oraz że operacja i statek
powietrzny, którego dotyczy wniosek, zostaną objęte systemem zarządzania
i monitorowania zgodności oraz zarządzania bezpieczeństwem.
3d. Wniosek, o którym mowa w ust. 3b, użytkownik statku powietrznego składa
nie później niż 10 dni przed dniem planowanej operacji.
3e. Prezes Urzędu, mając na uwadze potrzebę, o której mowa w ust. 3a,
wskazaną przez użytkownika statku powietrznego we wniosku, o którym mowa
w ust. 3b, oraz kierując się względami bezpieczeństwa danej operacji lotniczej,
wyraża zgodę, o której mowa w ust. 3a, w drodze decyzji administracyjnej, w której
określa warunki wykonania operacji, w szczególności trasę oraz okres ważności
zgody.
4. Dowódca statku powietrznego ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie
przepisów dotyczących eksploatacji statku, niezależnie od odpowiedzialności
użytkownika.

Prawo lotnicze art. 158

Poprzedni

Art. 157. 1. Nadzór nad eksploatacją statków powietrznych obejmuje całość zagadnień związanych z bezpieczeństwem tej eksploatacji, w tym przestrzeganie przepisów dotyczących zasad eksploatacji i zda...

Nastepny

Art. 159. 1. W celu wykonywania nadzoru, o którym mowa w art. 157 ust. 1, minister właściwy do spraw transportu, uwzględniając przepisy międzynarodowe, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka