Art. 14. 1. Państwowa Inspekcja Pracy przy realizacji zadań współdziała ze
związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców, organami samorządu załogi,
radami pracowników, społeczną inspekcją pracy, publicznymi służbami zatrudnienia
w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Równego Traktowania oraz z organami
administracji państwowej, w szczególności z organami nadzoru i kontroli nad
warunkami pracy oraz organami Krajowej Administracji Skarbowej, a także z Policją,
Strażą Graniczną, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i organami samorządu
terytorialnego.
2. Państwowa Inspekcja Pracy jest uprawniona do nieodpłatnego korzystania
z danych zgromadzonych:
1) w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników;
1a) w rejestrze podatników VAT;
2) w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON)
prowadzonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
3) przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na koncie ubezpieczonego i koncie
płatnika składek, o których mowa odpowiednio w art. 40 i 45 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 300, 303 i 730), w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym, a także
danych o wypadkach przy pracy uzyskanych na podstawie ustawy z dnia
30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy
pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1376 i 1669);
4) w Powszechnym Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności (RCI PESEL);
5) w rejestrze bezrobotnych;
6) w Krajowym Rejestrze Sądowym;
7) w Krajowym Rejestrze Karnym.
3. Państwowa Inspekcja Pracy może, na wniosek związków zawodowych,
prowadzić szkolenie i instruktaż oraz udzielać pomocy w szkoleniu społecznych
inspektorów pracy, a także podejmować działania na rzecz doskonalenia i zwiększenia
skuteczności działania społecznej inspekcji pracy.
4. Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo – w uzasadnionych przypadkach –
występować do organów administracji publicznej, w tym naczelników urzędów
skarbowych i dyrektorów izb administracji skarbowej, a także Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych oraz innych właściwych podmiotów z wnioskiem o udzielenie informacji
niezbędnych do udzielenia porad, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 14a.
5. Podmioty, o których mowa w ust. 4, mają obowiązek udzielenia informacji, o
których mowa w tym przepisie, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania
wniosku Państwowej Inspekcji Pracy, chyba że udzielenie informacji przez te
podmioty wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego lub
kontroli. O przyczynach opóźnienia podmiot informuje niezwłocznie Państwową
Inspekcję Pracy.

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy art. 14

Poprzedni

Art. 13. Kontroli Państwowej Inspekcji Pracy podlegają: 1) pracodawcy – a w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli legalności zatrudnienia także niebędący pracodawcami przedsiębiorcy ...

Nastepny

Art. 15. W razie uzasadnionej potrzeby oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa kontrolującym, organy Policji są obowiązane, na wniosek inspektora pracy, do udzielenia stosownej pomocy.

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy
  • Wejscie w życie 1 lipca 2007
  • Ost. zmiana ustawy 22 grudnia 2018
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 25 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka